P 17 stearman byggsats

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INGEMAR NABBING
    • nov 2009
    • 149

Hej och tack för Ditt svar. Nu vet jag hur jag skall kolla och begära hjälp av Magnus (min grabb)
    Förrester har han medverket att rädda livet på mer än vad Du har krockat. Han är senior konstruktör på
    Autoliv i Vårgårda. Bara så Du vet. Hälsningar o tack Ingemar Ng.

Kommentar

• INGEMAR NABBING
      • nov 2009
      • 149

Lite mera info: 5 stora (riktigt stora) blad på Stearman kärran har kommit till Falköping och ibland blir man så
      glad för ritningarna var precis som jag hoppats och undrat. Men vad stor en 1/4 skala Stearman blir.
      Jag får nog hyra en lastbil - åka till Gnarp och köpa balsa. Inte vågar jag ta hem en sådan leverans
      med hustrun i dörröppningen. Nej nu gäller det att vara listig och smart och kolla dagar o tider mm
      Så det gäller att utöva lite modellflyg logistik minsann.
      Under tiden har jag hittat (i Nya Zeeland) en 450 Stearman som stämmer med färgkod o utseende.
      Ägaren till kärran i fullskala är kontaktad.
      Men att beställa en stjärnmotor till kärran vågar jag inte - då får jag nog gå hemifrån.
      Nej det får bli en 50 cc eller kanske starkare och en motordummy i utsvarvad lättmetall istället.
      Hälsningar Ingemar Ng.

Kommentar

• JB
        • jun 2006
        • 168

Hejsan igen Ingemar

Kul att höra att ditt projekt rullar på. (skall erkänna att jag är sugen på en ny Stearman)
        Vad det gäller motorval så finns det ju en hel del att välja på. Jag har själv varit inne på dessa fina stjärnmotorer som finns att tillgå. Men flera är av lite tveksam kvalitet och driftsäkerheten inte så bra + att de är dyra.
        Så jag har alltid försökt att få det så enkelt som möjligt och med driftsäkerhet i första rummet. Och då blir det motorer av kända fabrikat. Roligare att flyga och använda modellen om man kan lita på motorn i alla väder.
        I min Stearman som jag tror vägde ca:11 kg så hade jag en Zenoah 62 med en 3-kammar dämpare i rostfritt från TC, den kombimationen av motor/dämpare är helt oslagbar, går inte att höra att den var encylindrig, det är ett jämt och mycket skönt ljud. Och kraften räckte mer än väl till, inga problem att flyga i hård vind heller.
        Så mitt val till en sådan modell som du bygger hade lätt blivit en ZG62 eller ZG80 twin med de speciella dämparna från TC. I mitt nya MFI-15 projekt så har jag även monterat en startmotor på ZG62:an.
        Oavsett vad du väljer för motor så tänk på att Stearman har en kort nos med en mycket tung motor i orginalet.
        Så det är mycket viktigt att du bygger lätt i aktern och mindre kritiskt vilken motor du väljer. Själv så tyckte jag att jag följde alla dessa regler bra men blev jag tvungen att blya den ganska så mycket i nosen trotts att min motor vägde över 2 kg.

//
        Jonas

Kommentar

• INGEMAR NABBING
          • nov 2009
          • 149

Hej och tack för värdefulla råd. Jag kommer att använda Dina råd vid mitt bygge.
          Jag tillhör ju den gamla skolan av modellflygare med SMFF nr 1438 och kollar varje list o väger balsan noga.
          Så jag är mycket medveten om materialval.
          Trevlig helg Ingemar

Kommentar

• JB
            • jun 2006
            • 168

Hur går det Ingemar???????????????
            Uppdatera oss!!!!!!!!!!!!!!

//
            Jonas

Kommentar

• INGEMAR NABBING
              • nov 2009
              • 149

Hej Tack det går bra. Just nu jobbar jag som en galning med bokslut o deklarationer åt folk med företag. Har under perioden
              dec - februari fått ett stort antal intressanta förfrågningar och vill passa på att tjäna lite nytt kapital.
              Men bygget med min Stearman 1/4 skala går framåt. Som Du kanske kommer ihåg köpte jag en komplett ritning ifrån en
              man i Usa. Han var hos Boing och fick låna deras originalritningar - gjorde en 1/4 skala ritning efter originalet och efter denna
              ritning sågar jag plywood spryglar o balsaspryglar. Jag har fram tills idag byggt övervingen (den är i 3 delar) Stabben o fenan
              är klara och i skrivande stund håller jag på med undervingen. Det är en speciell byggstil man måste ta till sig eftersom det
              är mycket "dowel" lister d.v.s. rundträ i Björk.
              Någon som gillar vad jag håller på med måste vara Hobbyträ i Gnarp. Alltså ingen byggsats att plocka delar ifrån utan jag
              måste i alla moment och då menar jag i alla moment själv tillverka delarna. Jobbigt men intressant.
              En god vän i klubben ÅMFK har just färdigställt en 1/3 skala modell av Stearman ifrån en tysk byggsats med material i poppel
              Till denna har han monterat en stjärnmotor. Klädsel är beställd i från France.
              Jag lovar att återkomma när tillfälle ges. Bästa hälsningar Ingemar Nabbing Falköping.

Kommentar

Arbetssätt...