AirWorld FW190

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChristerL
    • maj 2006
    • 1228

Ingen Airworld Fw190, ingen SiSt och inte ens en Moki (utan en3W120). Men låt oss ändå i denna sena timma njuta av 1/4-skala Fw190!:

/Christer Landberg

Fw190D9
    Fw190F2
    Hawker Tempest Mk. V
    S29C Tunnan

Kommentar

• bokis
      • maj 2006
      • 5041

Newsflash! Posten har skött sig! Paketet som skickats med Kungliga Kross o Momsverket har anlänt till sydligare breddgrader och tagits i förvar av Compositkungen af Vedum..
      Servona var i användbart skick dessutom,sånt gör en glad!
      Anledningen till detta är att Kent som den plastprofessor han är ska få gör div servoinfästningar så det håller,litar inte helt på mig själv i det fallet.

Mina värsta farhågor har också besannats då det har tillverkats en jigg för att återfå vingskrället i flygbart skick,mina tankar går åter till Kent,denna Titan,som lägger ner möda på detta..
      I övrigt är det mesta som hänt att Gullan börjat klaga på att hon får dela säng med mig,nåt femcylindrigt och små glädjesuckar natten igenom.
      // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
      (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Lelle
        • aug 2007
        • 1472

Ursprungligen postat av ChristerL
        Ingen Airworld Fw190, ingen SiSt och inte ens en Moki (utan en3W120). Men låt oss ändå i denna sena timma njuta av 1/4-skala Fw190!:

Hmm. 19 kg och 2.62 i spännvidd. Någon som vet vad vingbelastningen kan vara ?:1dontknow:
        /Lelle

Kommentar

• bokis
          • maj 2006
          • 5041

Hek Lelle! Min matte är dålig,försökte räkna på det men resultatet var inte lysande! Orginalet låg på ca 15 kvadratmeter så det finns nog nån klurigare än mig som kan hjälpa till?
          Det jag vet är att den flyger riktigt bra och att vikten ligger i paritiet med min P-51 från vedum och den flyger lysande!
          Jag har väl inte funderat så mycket på det för efter att ha sett b.l.a Warbens i stort sett identiska 190: a i luften så känns den helt OK och den SisT 190:an jag har är en tegelsten viktmässigt men flyger riktigt bra och har efter lite övning riktigt låga landningshastigheter om man vill..
          Det jag har upplevt med de större "skala" modellerna är att de är inte alls lika känsliga för en högre vingbelastning än de mindre ,testade just den stora Mussen på höjd vad den gjorde när den klippte och hur fort det gick och det ser nästan komiskt ut,säkert pga storleken så missbedömmer man farten men det ser ut som den går riktigt långsamt,sen bara sänker den nosen,helt odramatiskt..
          Inget direkt vetenskapligt men ger mig lite mer förtroende för modellen.
          Hanke filmade när jag fick soppatorsk på den (skomakarens barn!:girl_cray3 i Arvika för ett par år sen och trots 25 kg (och baktung dessvärre) så flög den som en segelkärra i 30 sek enligt filmen innan jag landade den..
          // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• Lelle
            • aug 2007
            • 1472

Tjenare Bokis.
            Orsaken till att jag ställde frågan är ju att jag själv tycker att jag har en blysläde i Corsairen som jag nu tror kommer att få en slutlig vikt på runt 17,5 kg. Jag bantade ner den från 19 kg genom att göra en ny stabbe på frigolitkärna flytta fram alla servon och montera dom under cockpit. Innan jag gjorde den här operationen så var vingbelastningen c:a 160 gram/dm/2. Nu hamnar jag strax över 140 gram/dm/2.

Utan att veta så ser det ut som om att vingytan skulle kunna vara lite större på Corsairen än FW 190 så den ska nog kunna flyga rätt skapligt när det blir dags, och FW flög ju hur stadigt som helst.

Corsairen är nu helt klar för lack nu så det återstår bara att fylla sprutan och sedan blåsa på, så det kan bli premiär under den tidiga försommaren.

Ha dé
            /Lelle

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
              • 5250

Inte mycket bygga bokis... Skyddar maten istället
              Bifogade filer
              //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Baua
                • nov 2009
                • 856

3xF= Fika Flyg FPV

Hej Bokis!
                Tack för fikat.
                Ja vad ska man säga om Mokin, ja ungefär som tantaloran sa när vi åkte vidare till Uppsala " vilken jävla pjäs ".
                Den får du allt förevisa när vi kommer på flygbesök till sommaren.
                Lite FPV flyg blev det ju också, det får vi tacka Hanke för.
                Hälsa gumman och förresten har hon rätt, frågan är verkligen om Mokin ska stängas in under kåpor och annat trams.

Hils
                Magnus

Hils
                Magnus

Kommentar

• bokis
                  • maj 2006
                  • 5041

Dörren är alltid öppen här,välkommen igen!
                  Nu till senaste nytt:
                  Ett samtal från Plastik-kirurgen i Vedum,det går framåt!
                  Han har lagt ner sin själ i att göra jiggen,vingen är i stort sett klar men det saknas ett alu/papprör för säljaren uträkning gillade inte av Kirurgen utan det tarvas en till för o få stadga på den.
                  Givetvis så stöttes det på patrull,Lindinger hade inga i lager,Schweighofer har den på hemsidan så det ska frågas där om det finns.
                  Om inte så kanske den församlade kunskapsbanken här vet var man får tag på detta:

Jag är otroligt glad åt den hjälpen Kent ger mig,som han själv sa så förstod han varför det troligtvis givits upp,det är inte så lätt o få till det om man inte har goda kunskaper om plastflyg.
                  Jag måste säga att jag gillar delningen,det gör det så mycket enklare att montera den efter transport,synd om Kent bara som måste sopa ihop resterna som jag har köpt.
                  Servona till höjd o sida var redan löst,de hamnar i cockpit,där får de tampas med Hilmer Hedning,den blivande kamikazepiloten:th_o:.
                  Klaffen blir en Kent Special: Warben har den lösningen på sin Musse,klaffen går ju "över" skarven men det löses med att den sticks sin på sin plats i centerdelen.
                  Jag hoppas och tror att Kent,som har fotat operationsförloppet kan få in bilderna i ett mail så jag kan lägga upp dem här,återkommer!
                  // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• bokis
                    • maj 2006
                    • 5041

Lite bilduppdateringar på vingen. Kent har skickat några bilder på spryglarna som han har tillverkat,jag är lycklig som ett barn på Julafton! Tack Kent!
                    Fick tag på ett alu-rör i England som tog större delen av veckopengen men nu finns allt ialla fall.
                    Vedum är en ljus o vacker plats!

Klicka på bilden för större version

Namn: CIMG0279.jpg
Visningar: 1
Storlek: 45,3 KB
ID: 480117

Namn: CIMG0281.jpg
Storlek: 25,9 KB
ID: 480118
                    // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• bokis
                      • maj 2006
                      • 5041

Newsflash!
                      Fick åter ett samtal från Vedum där följande föreslogs:
                      -Är det inte jobbigt o skruva fast vingarna med såna där skruvar o ligga på backen o kräla? Är inte du för gammal för det?
                      -jooo..blev svaret undrandes vad som kunde menas med detta...
                      Har en ide! sade VD:n för V.E.V (Vedums Elektromekaniska verkstäder)

Namn: CIMG0324.jpg
Storlek: 34,8 KB
ID: 481615
                      -Jag sitter dit en sån däringa från ELFA o låter elektriciteten sköta resten!

Däringa,det är en växlad motor som ett servo ungefär med en gänga i ändan som får gänga in yttersektionerna på plats... Attematisktiskt och här är bilden på hur det ser ut när det ska dras ihop,hamnar då givetvis ett mutterstycke i motsvarande del:

Namn: CIMG0325.jpg
Storlek: 31,5 KB
ID: 481616 Klicka på bilden för större version

Namn: CIMG0326.jpg
Storlek: 35,9 KB
ID: 481617

På bilden syns även delningen av klaffen som far ihop den med av bara farten..
                      Här bilderna på den av Tyskland itusågade,numera modifierade klaffen:

Namn: CIMG0322.jpg
Storlek: 36,4 KB
ID: 481618 Klicka på bilden för större version

Namn: CIMG0323.jpg
Storlek: 36,6 KB
ID: 481619

Jag är så otroligt tacksam för den hjälpen jag får från Kent,utan honom hade det här förblivit en dröm,nu kan jag nästan se den i luften när jag stänger ögonlocken..
                      Karl´n är en Upfinnar-Jocke av rang!
                      // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• bokis
                        • maj 2006
                        • 5041

Bygget rasslar på men inte fort..Har ingen vana med den här storleken så man är försiktig ,vill ju inte att nåt ska lossna..
                        Kent´s vingssamsättning funkar lysande,tog en film av detta,en rulle säger mer än 1000 ord..
                        Vingarna är nu helt klara,den delade klaffen funkar perfekt och skeven likaså..
                        Futaba BLS till skeven och ett par analoga 10 kg.s till klaffen..
                        Sidrodret körde jag med "vanliga" Pinngångjärn som monterades i klossar som inlimmats av undertecknad..
                        Tack Tobbe för tipset om flock,jisses vad fint det går nu helt plötsligt!

Sidrodret och sporrhjulet (ett fjädrande noshjul från Eurokit) flyttas med hjälp av ett 3306 servo,
                        man har ju inga problem med utrymmet så varför inte använda lite rejälare servon,de är i sammanhanget ganska billiga.
                        Likadant servo till höjdrodret,där blir det 2st M3 stänger inlimmade i glasfiberrör som får sköta mekaniken.
                        Powerbox blir det ingen,ser flådigt ut men jag är tveksam om jag behöver en sån,mottagaren tål 25 amp,det borde räcka och bli över..
                        Killen jag hade köpt den av i Tyskland hade skurit ut en "huv" framför cockpit,perfekt åtkomlighet och Tobbe föreslog att jag skulle sätt fast den med gångjärn i bakkant och det gick lysande!
                        Nu väntar jag på lite prylar från lindinger så stabben kan bli klar,sen ska Spillersboda-gurun få hjälpa mig med ett par saker invändigt,
                        känns tryggt o ha en sån klippa att luta sig mot..

Namn: IMG_1320.jpg
Storlek: 80,8 KB
ID: 482320

Namn: IMG_1321.jpg
Storlek: 54,0 KB
ID: 482321

Namn: IMG_1322.jpg
Storlek: 53,0 KB
ID: 482322

Återkommer!
                        Senast redigerad av bokis; 2011-06-22, 17:18. Anledning: Stavfelsnisse
                        // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• QatHome
                          • maj 2006
                          • 701

Hur smidigt som helst