ESM Lavoschkin LA 7.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Harry S
    • maj 2006
    • 274

ESM Lavoschkin LA 7.

Hejsan...

Har precis köpt på mig en LA 7 av ESM's fabrikat och har nu funderingar om lite byggtips på denna. Tanken är att den ska införlivas med en ZDZ 50NG med Pitts dämpare.

Landningsställ har ej köpts ännu, ska man satsa på ESM's egna elektriska eller något annat elektriskt (föredrar el framför luft)...?

TP på denna, stämmer den med vad som antagligen anges i bygginstruktionerna..? Vet att det har angetts många olika TP-lägen på bl.a. September Fury och den gamla Sea Fury som fanns i sortimentet tidigare.

Några andra bra tips emottages tacksamt.

...........**Tack**.
  • Snickarjävel´n
    • aug 2006
    • 1927

Jag flyger min med en OS FF320 med org ESM luftlandställ som är konverterade med wingspann retracts actuators. Detta funkar alldeles utmärkt.
    Väljer du att köra ESM egna ellandställ så välj den senaste modellen, tror dom betecknas V3, då dom första varianterna tar en halv vecka för att fälla och fälla in.

TP på min ligger precis bakom landställsinfästningen och den flyger som en dröm.

Kommentar

• Harry S
      • maj 2006
      • 274

Hej. Landningsställen blev V3 av ESM's egna modell avsedda för maskinen. Blev dock omtag i maskineriet till den, ZDZ'an fick ej plats innanför kåpan på längden så jag införskaffade en DLE 35RA som drivkraft till den.

TP precis bakom landningsställs infästningen, vad blir det översatt i millimeter tro..? Har ej kollat byggbeskr. ännu så vet ej vad det står i den ang. tyngdpunkten.

.......**Tack**.

Kommentar

• Snickarjävel´n
        • aug 2006
        • 1927

Jag utgick ifrån vad manualen säger ang TP läget. Funkade fint och den flyger som en dröm.
        Lugn och stabil men min blev ganska tung, väger tankad och startklar ca 9,2-9,5kilo.

Kommentar

• Harry S
          • maj 2006
          • 274

Försöker att sikta på runt 8kg på min iom. att jag ska åka med en mindre rova: DLE 35RA...

Bra att veta dock att dom lyckats få TP rätt i manualen på denna.

.......**Tack**.

Kommentar

• Harry S
            • maj 2006
            • 274

En snabb fråga, hur stor diameter bör spinnern vara och vilken form ska det vara på den..? Har kollat på FW 190 spinners och dom verkar ju rättså lika det som ska vara till LA'n för originalet till ESM's maskin finns ju inte att uppbringa någonstans.
            Diameter har jag kollat på 4"-4.5", om det sedan är rätt är väl en annan femma...

..........**Tack**.

Kommentar

• Snickarjävel´n
              • aug 2006
              • 1927

Jag fick ingen spinner med till min LA-7 så jag beställde en hos Troybuiltmodels i USA. Inte billigt men det var tyvärr enda stället då som hade hemma, nu är dom slut på lager dessvärre.

Kommentar

• Harry S
                • maj 2006
                • 274

Yep, slut överallt till råga på det...:(

Vilken dia har originalet tro..?

Du har ingen möjlighet att ta en bild på den, gärna flera bilder så man ser hur det ser ut och kan bilda sig en uppfattning ang. storleken på spinnern i kåpan, längd kontra dia osv...?

..........**Tack**.

Kommentar

• Harry S
                  • maj 2006
                  • 274

Hej ...

Nu har jag beställt spinner till LA'n, det blev ESM's P51 Mustang spinner, röd/ gul. Tyckte att den mest påminde om hur originalet ser ut på bild på dom museifoton som tagits på fullskalan. Tänkte först att jag skulle ha köpt HK's FW190 spinner i storlek 4.5" men den kändes för trubbig i formen.

Nu ä're byggtajm för att få den färdig....

........**Tack**.

Kommentar

• Snickarjävel´n
                    • aug 2006
                    • 1927

La-7:ans spinner är 4" i diam och ca 94mm lång

Kommentar

• Harry S
                      • maj 2006
                      • 274

Okay Snickarn, synd att jag inte visste detta innan beställningen....P51'ans spinner är 4.5" dia och runt 110mm lång, lär nog fungera bra ändå och så är färgen i stort sett lika också som motorkåpan har i rött. Det enda som spinnern har som tillägg är en gul rand runt sig...

........**Tack**.

Kommentar

• Snickarjävel´n
                        • aug 2006
                        • 1927

Sorry, hann inte med mätningen tidigare.

Kommentar

• Harry S
                          • maj 2006
                          • 274

Det gör inget Snickarn, jag kör med det jag handlat så inga probs.... Väntar bara in spinnern och även infällbart sporrställ som ska kopplas ihop med ESM's egna ställ, maskinen ska vara ren under..

Kommentar

• Snickarjävel´n
                            • aug 2006
                            • 1927

Bilder på ESM LA-7 spinnern
                            Bifogade filer

Kommentar

• Harry S
                              • maj 2006
                              • 274

Ahhh...läckert, vad ska man säga...kan bara tillägga....läckert...

Den spinnern har i stort sett samma form som P51'ans spinner så det blir nog kanoners när jag får dit min.

Jag kommer inte att göra så att min ser sliten ut, det har jag inte kompetens för och därmed inte förstöra den så den får vara som den ser ut ifrån byggsatsen.....men attans snyggt är det, mycket lyckat...

........**Tack**.

Kommentar

Arbetssätt...