ESM Lavoschkin LA 7.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Harry S
    • maj 2006
    • 274

Kanoooners, då är maskinen snart färdig, bara sporrstället kvar att få hem...elektriskt infällbart och installation av mottagare, accar, regulator och inkörning av motorn...

Kommentar

• Harry S
      • maj 2006
      • 274

Snart provflygningsdags, vad tänka på vid första start och landning..? Lite tips på maskinens egenskaper skulle sitta fint Jonny...

........**Tack**.

Kommentar

• Snickarjävel´n
        • aug 2006
        • 1927

Jaa.....vad ska man säga, stabil trots eller kanske tack vare lite tyngd, snäll, bra lågfarts egenskaper, full klaff ger en djävulsk broms, missa inte gasa på lite om du fäller klaffarna fullt, har inte hittat nårra otrevligheter än så länge. Har dessvärre inte mycket film på min La-7 som säger hur den flyger men jag tycker den är kul...

Kommentar

• Harry S
          • maj 2006
          • 274

Låter betryggande, har haft några warbirds tidigare men ej i denna klassen och storleken. Den största var en P51 D Mustang ifrån engelska Galaxy Models som flög som en stor trainer och landade som en sån när flapsen var fullt ute, dock så fick jag modifiera den markant för att få till skev/ flaps i skala utförande då den var bestyckad med stripe skevroder ifrån början.

Har lagt lite neråt resp. sidoriktning på motorn och jag antar att det kan behövas vid pådrag i starten. I övrigt så är det inte möe kvar att göra på henne, installation av sporrstället och inpackning av RC bestyren i kroppen.

...........**Tack**...

Kommentar

• Snickarjävel´n
            • aug 2006
            • 1927

Min motor sitter direkt på motorspant (rätt eller fel) men det funkar bra som det är. Vet inte om där är någon riktning inbyggd i motorspantet på LA-7:an.

Lycka till med premiären :icon_pidu:

Kommentar

• Harry S
              • maj 2006
              • 274

Tack Jonny, lär nog behövas misstänker jag...

Har sett många som misslyckats totalt med sina LA 7'or, filmer finns på "tuben" men jag hoppas att jag inte faller i någon av misstags groparna.

........**Tack**....

Kommentar

• Snickarjävel´n
                • aug 2006
                • 1927

Här är bla en filmsnutt på hur kärran flyger, skrolla fram till 20:50 för att se LA-7an.

Kommentar

• Harry S
                  • maj 2006
                  • 274

Riktigt läckert Jonny, detta gav ju bara mer eld på brasan.... Nu ska ho' bli klar, inte så möe kvar, infällbart sporrställ installerat, regulatorn testad och fungerande....bara att montera dit tändsystemet och mottagaren med accar, sen så...

Förresten, märkte Du nån skillnad på att flyga maskinen utan resp. med motorkåpan..?

.........**Tack**.

Kommentar

• Snickarjävel´n
                    • aug 2006
                    • 1927

Ursprungligen postat av Harry S
                    Riktigt läckert Jonny, detta gav ju bara mer eld på brasan.... Nu ska ho' bli klar, inte så möe kvar, infällbart sporrställ installerat, regulatorn testad och fungerande....bara att montera dit tändsystemet och mottagaren med accar, sen så...

Förresten, märkte Du nån skillnad på att flyga maskinen utan resp. med motorkåpan..?

.........**Tack**.

Inte ett dugg faktiskt.

Kommentar

• Harry S
                      • maj 2006
                      • 274

Okay, då får Vi se om jag kör utan första resan eller om jag kör komplett ifrån början...

Kommentar

• Harry S
                        • maj 2006
                        • 274

Hej Jonny (Snickar'n).

Vars mäter Du in TP på maskinen, 168 mm..? Är det precis vid kroppen och vingroten eller är det längre ut..?
                        Kände lite på min och det är nog avsevärt möe mer än 168 mm i vingroten så det blir nog till att blya nosen på'na...:(

.......**Tack**.

Kommentar

• Kenneth E
                          • okt 2006
                          • 3445

Någon millimeter hit eller dit vid tyngdpunkten spelar nog ingen roll på en så stor kärra, de flyger som trainers med ett annat utseende. Se till att satsa på bra överföring till roderna, så du utnyttjar hela stickan på radion när du flyger.
                          Trimma in 20-30 % expo och du är på banan.
                          Kenneth

Kommentar

• Harry S
                            • maj 2006
                            • 274

Hej Kenneth...

Har testat Mustang med lite bakåt skjuten TP och kan intyga att den var nästintill oflygbar så jag satsar nog på att TP ska vara framskjuten ett par extra millimeter...

Servon i maskinen är Hitec HS645MG runtom, utöver detta så flyger jag aldrig med expo på mina maskiner....inte ens heli..

.........**Tack**.

Kommentar

• Harry S
                              • maj 2006
                              • 274

Nu så, nu är motorn provkörd och den går som en klocka av bättre snitt, imponerad av DLE 35'an ärligt talat. Kraft finns det i överflöd så nog kommer LA'n att flytta på sig med denna.... Provkörningen gjordes med en Menz 18x10" 3-blad, motorn gick långt över förväntan iom. att det ändå är en Kines av billigare karaktär...

........**Tack**.

Kommentar

• Harry S
                                • maj 2006
                                • 274

Har nu hakat i 240gr bly i nosen på henne och fortfarande verkar hon baktung...:(...Motoracce sitter på brandvägg ihop med tändning och killswitch, mottagar accarna sitter så långt fram dom kan komma och landningsställs accen sitter vid TP, maskinen känns inte så tung, gissar på runt 7-7.5kg så jag vill inte tunga ner den så värst möe. Blir nog till att blya lite till, finns inget att flytta på.

..............**Tack**.

Kommentar

Arbetssätt...