ESM Lavoschkin LA 7.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Harry S
    • maj 2006
    • 274

Nu så, så blev damen i fråga dvs. LA 7'an, riktigt lyckad för att vara jag som byggt denna...
    Bifogade filer

Kommentar

• Snickarjävel´n
      • aug 2006
      • 1927

Jag mäter 168mm vid vingroten, detta landar då strax bakom ställinfästningen. Flyger min så och den flyger som en dröm.

Proper kärra, inga bilder på installationen?

Kommentar

• Harry S
        • maj 2006
        • 274

Tyvärr inga under själva bygget så man ser installationerna, kan dock beskriva lite (om jag nu lyckas skapa förståelse över bygget på detta sättet)...

Fyra servon i kroppen, 2st. HS645MG och 2st. Futaba 3151 (tror dom heter så), mottagare Pro12 sitter under cockpit med kardborre band, 2st. accar LiPo sitter ovanför vinginfästningen och under tanken, infällbart sporrhjul (HK) i tailen, spänningsregulator Dualsky Pro 15A som matar alla servon med glans och en fail safe switch som följde med regulatorn. Vingarna har ställen (ESM), 4st. HS645MG, drivacce till ställen, styrdon till ställen. Sen är det några meter skarvkabel i maskinen.

Kabinhuven är tejpad för testflygningarna, om maskinen flyger bra (vilket jag hoppas) så ska den demonteras i vinter för riktig cockpit installation där man skär ur dom plana ytorna i cockpit och installerar riktig sittbrunn med instr. bräda, spak, pedaler osv.

.........**Tack**.

...PS: Nu är TP på ganska exakt 168mm, fyller man sen tanken på 550cc så borde den bli gott åå väl flygbar så den får vara så.....

Hoppas att det går att måla upp en bild i stora drag av beskrivningen.....
        Senast redigerad av Harry S; 2013-08-04, 20:36.

Kommentar

• Snickarjävel´n
          • aug 2006
          • 1927

Fick en lysande bild av installtionen.

Kommentar

• Harry S
            • maj 2006
            • 274

Ursprungligen postat av Snickarjävel´n
            Fick en lysande bild av installtionen.
            Hehehehe....läste detta som en viss ton av ironi, ska försöka att fota innandömet så det syns bättre...

Kommentar

• Harry S
              • maj 2006
              • 274

Nu så, inne i kroppen, på vingens ovansida och i motorkåpan... Nu framstår säkerligen en möe klarare bild av vad jag menar...
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Harry S; 2013-08-04, 20:34.

Kommentar

• Harry S
                • maj 2006
                • 274

Maiden avklarad, flög som en dröm.......Flapsen var effektiva till max, riktigt bra dykbromsar upptäckte jag..

Ett par snäpp trim vänster och ett par snäpp dyktrim, sen var ho' i sitt esse...

..........**Tack**.

Kommentar

• Ken1

• maj 2008
                  • 607

grattis till en lyckad premiär!

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                    • 7673

Grattis!!
                    Jag känner igen känslan, riktig eufori i hela knop.. f'låt, kroppen.

Och filmen då??
                    En sån tjusig kärra måste filmas!!
                    Retroholic!

Kommentar

• Snickarjävel´n
                      • aug 2006
                      • 1927

Ursprungligen postat av Harry S
                      Maiden avklarad, flög som en dröm.......Flapsen var effektiva till max, riktigt bra dykbromsar upptäckte jag..

Ett par snäpp trim vänster och ett par snäpp dyktrim, sen var ho' i sitt esse...

..........**Tack**.

Grattis Harry.

Jodå, dykbromsar är det vid full utfällning. Min inflygning ligger kring 60m höjd 20m innan bankant och sättningen kommer ca 5m in på banan. Det är som om kärran hade hängt i ett snöre i från ovan när den kommer ner så fint....

Kommentar

• Harry S
                        • maj 2006
                        • 274

Tackar så mycket Grabbar, nån film blev det tyvärr inte pga. att han som skulle filma hade supit bort minnet att filma. Han tyckte dock att det såg bra ut...

.........**Tack**

Kommentar

• Harry S
                          • maj 2006
                          • 274

Hejsan Grabbar...

Idag blev det fler rundor med LA'n, dock med blandat resultat...(haveriet var nära några ggr). Dock så klarade sig maskinen med smärre reparationer som wing dovel = lossnat, ställsben = vridet, motorkåpan = nästan tappad osv... Märkte även att wiren till höjdrodret slaknat överdrivet mycket, har ej undersökt och letat efter orsaken ännu men kommer att kasta ett getöga på't när wingdoveln har härdat fast igen. Om inget hittas så skall wiren spännas upp till pianoklonk standard igen. Antal flygningar blev 4 st. med en nos ställare och 2 nose over med avslutning på rygg. Inga skador efter dessa, som väl är..

Nu tillbaka till reparationerna igen, må väl Boys...

Kommentar

• Harry S
                            • maj 2006
                            • 274

Vet nu varför det blev nose over både i start som landning, nån jä*** hade dragit åt hjulbromsarna så hjulen inte roterade... Muttrarna på hjulaxlarna hade skruvat in sig och på så sätt låst hjulen trots att Loctite användes. Arbetet gjordes om så hoppas jag att det kommer att fungera tillfreds...

..........**Tack**.

Kommentar

• Snickarjävel´n
                              • aug 2006
                              • 1927

Hallå Harry.

Hur har det gått med din La-7:a? Fortfarande flygandes?

Har fixat lite med min egen....

Kommentar

• Kenneth E
                                • okt 2006
                                • 3445

Nu börjar det likna något, klart imponerande.
                                Ken

Kommentar

Arbetssätt...