Funjet Ultra+, Kolibri T25 = 340km/h

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

Hoho,I´m getting old Bart,everything is nowadays a blurr,I blame society!
    Sorry about the mixup,it will happen again,that I can promise!
    About shootout,it´s 50/50 with Hultsfred for me but if I dont make it ,You will propably have a great time anyway.
    Your funjet that scared the crap out of me,have You meassured how fast it goes?
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Bart
      • mar 2011
      • 4

Ursprungligen postat av bokis
      Hoho,I´m getting old Bart,everything is nowadays a blurr,I blame society!
      Sorry about the mixup,it will happen again,that I can promise!
      About shootout,it´s 50/50 with Hultsfred for me but if I dont make it ,You will propably have a great time anyway.
      Your funjet that scared the crap out of me,have You meassured how fast it goes?
      The Funjet that flew at Bokis Airport was from Wim, not mine. It was a 5 cell setup with a Mega motor. No idea how fast, but it sounded like it could rip the air.
      He has a funjet Ultra now with a HetRC 2W20 setup, also pretty fast but nowhere near the speed of the Kolibribi power.
      If you are not going to make it to Hultsfred then join Tim in september and come to us for Sanicole Airshow and Jetpower.
      After the hospitality that we recieved last year at your place we would gladly return the favor.

Bart.

Kommentar

• bokis
        • maj 2006
        • 5041

Thanks! Still remeber a Spagetthi dinner,I actually think we were 20 people around the table! Have some nice photos of the gathering there..:lollypop:
        Something to remember when i sit in my rocking chair..
        I will talk to Tim about Sanicole,who could refuse such a invitation..:love:
        Take care and say hallo to the rest of the gang from me and my wife!
        Senast redigerad av bokis; 2011-06-01, 22:14.
        // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
        (nu även med biskvier!)

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

2641gram dragkraft vid 22grader utetemp, installerad i flygplan med utblåsrör på 43cm!

Senast redigerad av henke2; 2011-06-28, 14:18.
          Superhero

Kommentar

• Parakos
            • sep 2010
            • 57

Grattis till en mycket välflygande jet-kärra! Habegäret blir stort när man ser denna model i luften!:P

Till sist, en stor eloge till kameramannen som faktiskt lyckas hålla planet i bild större delen av filmen. Man har ju sett filmer där vissa har haft svårt att hålla en Cessna i bild .
            Folk som särskriver på svenska skrämmer mig mer än rasister, terrorister och Sean Banan tillsammans. Att särskriva är inte jämförbart med att stava fel. Det är att sprida ett lingvistiskt virus som fräter sönder vårt språk.
            Källa

Kommentar

• henke2
              • mar 2011
              • 3188

Ursprungligen postat av Parakos
              Grattis till en mycket välflygande jet-kärra! Habegäret blir stort när man ser denna model i luften!:P

Till sist, en stor eloge till kameramannen som faktiskt lyckas hålla planet i bild större delen av filmen. Man har ju sett filmer där vissa har haft svårt att hålla en Cessna i bild .

Det är faktiskt ganska många som gjort slag i saken och köpt Kolibrimotorer, och ännu flera som är sugna och allvarligt funderar på att handla motor. Om jag inte minns helt fel så hade HAB sålt 6st motorer utöver min, varav den första batchen väntas in nu i dagarna. Minst en T25:a kommer hamna i en Flyfly Mig-15, kommer bli en riktig "slowflyer" på 1,6meter och förmodligen bara 2,5kg fulltankad!

I samma låda kommer min motor efter service och lite handpåläggning av Martin.(ny dragkraftsmätning kommer givetvis) Både Martin och jag tycker det hade varit riktigt kul med en toppfart som börjar på en 4:a. Han frågade också om jag ville flyga för honom på Jetpower mässan i tyskland i höst och det vore naturligtvis jättekul!
              Superhero

Kommentar

• henke2
                • mar 2011
                • 3188

Nu med uppskruvad motor och i regionen 3kg dragkraft så låter baiojeten nästan som en lansen när man drar på, otroligt häfftigt med lite mera dragkraft och högre utloppsfart. Accelerationen är iprincip ikapp så som det var att flyga den lättare Funjeten. Toppfarten är nu 400km/h och allt annat i jetväg ser ut som en slowflyer.

Siktar på att köra Baioejten någon repa på Helsingborgsmeetinget vecka 30, vi får se hur vädret blir :-)
                Superhero

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Att mäta är att veta och att kunna backa upp sina påståenden tycker jag är viktigt. Jag klippte därför ihop en liten filmsnutt på dragkraftsmätning av min trimmade Kolibri T25.

Jag har lagt till lite bilder och förklaringar i filmen för att räta ut ev frågetecken. :-)

Superhero

Kommentar

• wesse
                    • maj 2007
                    • 5864

Sitter via telefonen och försöker klura ut vad denna kolibri är för något men har förstått att det är ett luftskepp med hög fart på... Nice blir det juh

:love: Get high with hovering
                    not drugs :love:

Kommentar

• henke2
                      • mar 2011
                      • 3188

Ursprungligen postat av wesse
                      Sitter via telefonen och försöker klura ut vad denna kolibri är för något men har förstått att det är ett luftskepp med hög fart på... Nice blir det juh
                      Den går 4,5ggr fortare än Gula draken jag flög i Tipshallen :-)
                      Superhero

Kommentar

• henke2
                        • mar 2011
                        • 3188

Efter 2011 års upplaga av JetPower mässan så konsteteras att Lambert Kolibri fortfarande är king of the hill. Jetcat uppgraderar sin P20 med intern kerostart, i övrigt är konstruktionen orörd och har 2.02kg dragkraft i samma testbänk där min motor visar 2.80kg.

Jets-munt har en Merlin 35 på väg ut som enligt uppgift skall leverera 3.5kg, dock kändes den tung. Spännande med en lite kraftigare motor även om den är lite större/tyngre.

Min Baiojet med Kolibri T25 var Jetpowers snabbaste flygplan(401km/h) med världsrekordinnehavaren David Schulman som tvåa med 360km/h.

Superhero

Kommentar

• jocke1963
                          • dec 2007
                          • 2709

Grattis!
                          ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• henke2
                            • mar 2011
                            • 3188

Backar upp mitt snack med en video på loggern :-)

Superhero

Kommentar

• henke2
                              • mar 2011
                              • 3188

Efter att ha utvecklat konceptet från Funjet Ultra som egentligen aldrig toppfartstestades pga förmodade strukturella brister till Baiojeten som toppade 428km/h så kändes det som att jag nått målet med detta flygplan. Kärran var optimerad, hade över 100 flygningar utan incidenter där ibland på Jetpower i Tyskland. Det är helt enkelt dax att gå vidare.

Baiojeten är nu tömd på elektronik och hamnar förmodligen på museum medans jetmotorn givetvis vandrar vidare mot nya utmaningar. Frågan är bara vad som lockar mest för stunden, finns ju så mycket att välja mellan.
                              Superhero

Kommentar

• Daniel L
                                • nov 2006
                                • 1250

Vad sägs om en typ eurofighter med thrustvektoring det skulle ju bjuda på en helt ny flygstill. Inte lika snabb men väldigt manövreringsbar och om det går så vore ju ett röksystem toppen
                                glöm inte bilder och filmer:thumbup:

MVH
                                Daniel L

Kommentar

Arbetssätt...