DH-112 Venom med Kolibri T25

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

DH-112 Venom med Kolibri T25

Har byggt ihop en DH 112 Venom från Ready2fly.ch. Jag var på jakt efter en större skumvåffla avsedd för 90mm EDF och hittade denna utmärkta Venom som kommer komplett med elektriska ställ för €199. Dessutom är den i EPP skum så den håller bättre än vanlig frigolit som annars är vanlig i dessa 90mm EDF:ar. Jag valde ARF varianten och bestyckade denna med HS65MG servon runt om. Sidrodret fick vika hädan till förmån för lägre flygvikt.

(ser nu att de rackarna sänkt kärran till €159, typiskt):secruity:

Som vanligt har HAB hjälpt mig fräsa glasfiberdelar för montering av bland annat utloppsrör, ackar och nya landställsfästen värda namnet. CS turbinservice har gjort utloppsröret inkl aluminiumkona. Krafen står Martin Lambert för, närmare bestämt en Kolibri T25.

Med full tank väger min Venom ca 2.7kg och när jag provgasade innan flygning noterade jag att den har MER dragkraft än vikt. Hur mycket vet jag inte men den drog uppåt markant(!) Gött mos från Martin och gött rör från Christer.

Provflygningen gick bra och kärran flyger helt okej. Normal klaff behöver ingen mixning medans full broms "crow" behöver 10% ner på höjdrodret. Efter ett par varv blev man lite varm i kläderna och testade en fullgasstart. Kärran är i luften på 1.5meter på vårat gräsfält, helt sjukt hehe. Det går utan bekymmer att gå rakt upp direkt från starten, men man måste komma ihåg att ett flygplan utan propeller behöver lite fart för att kunna styras.

För att få ordning på tyndpunkten behövdes 2st 2S 2500mAh ackar i nosen, för mig som inte använder ackarna för framdrivningen så blir det ungeför 100 flygningar per laddning

Nåväl, nu blir det leksuga i sommar

Senast redigerad av henke2; 2012-06-15, 06:42.
    Superhero
  • Uno
    • sep 2007
    • 244

Snyggt jobbat. När kommer Du till Götet? MVH Uno

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

Ursprungligen postat av Uno
      Snyggt jobbat. När kommer Du till Götet? MVH Uno
      Dem verkar ha trollat bort regnet hyffsat nu iaf. Har inte bestämt vilken dag det blir än.
      Superhero

Kommentar

• Pekkala
        • maj 2006
        • 1159

:thumbup:
        MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

Superhero

Kommentar

• Daniel L
            • nov 2006
            • 1250

vad är det för rökvätska och vilken pump använder du?
            glöm inte bilder och filmer:thumbup:

MVH
            Daniel L

Kommentar

• henke2
              • mar 2011
              • 3188

Ursprungligen postat av Daniel L
              vad är det för rökvätska och vilken pump använder du?
              Pump från en gammal Kolibri T32 (gamla versionen av T15) munstycke av en 0.7mm injektionsnål och rökvätska från CS turbinservice
              Superhero

Kommentar

• henke2
                • mar 2011
                • 3188

Fulltankad med soppa och rök är startvikten 3kg. Motorn ger aningens mera dragkraft än 1:1. Långt gräs gör startsträcken en smula längre än normalt, dock fortfarande inga direkta problem att ta sig upp.

Superhero

Kommentar

• kajakmannen
                  • jun 2006
                  • 1471

Snygg kärra och fin flygning
                  __________________________________________________ ___________________
                  FPV och multirotor
                  RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

Segelflyg
                  Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

Kommentar

• fege
                    • sep 2010
                    • 86

Riktigt snyggt Henke!

Kommentar

• Uno
                      • sep 2007
                      • 244

Rök är läckert. 120 cc verkade vara väldigt länge. Har 1 liter i Boomerangen och det tar fort slut. Kanske skall ställa ned pumpen. MVH Uno.

Kommentar

• henke2
                        • mar 2011
                        • 3188

Ursprungligen postat av Uno
                        Rök är läckert. 120 cc verkade vara väldigt länge. Har 1 liter i Boomerangen och det tar fort slut. Kanske skall ställa ned pumpen. MVH Uno.
                        Hallo Uno,

Jag tror farten är avgörande, min lille Venom går säkert 1/3 så fort som din Boomer. Då blir det liksom mera rök av mindre vätska. Sen tänder jag oftast röken inför en passage och släcker efter, vill man måla hela tiden så går det ju åt mera. Men det är ju bara att testa

En blå dag behöver ju inte mycket rök för att det skall synas...
                        Superhero

Kommentar

• Bonanza
                          • sep 2010
                          • 191

Kanonfint...
                          "Långt gräs gör startsträcken en smula längre än normalt" haha, ja det var en väldigt lång startsträcka
                          /Micke

Videos: http://www.vimeo.com/user2891907
                          Bilder: http://picasaweb.google.com/Micke19sjuttiotre

Kommentar

• henke2
                            • mar 2011
                            • 3188

Mera fluget idag, lite turbulent luft men det fungerar bra ändå. Motorn funkar kanonfint precis som förväntat. 20flygningar har förbrukat 1100mAh ur mitt batteri på 2500mAh, så man fixar lätt en veckas flygning utan att ladda hihi

Superhero

Kommentar

• fege
                              • sep 2010
                              • 86

Gott att det funkar så bra! Farsgubben blev så inspirerad att han slog till på en T25:a som var till salu och en Venom att sätta den i . Skall bli kul att testa denna kombination då den ser ut att funka kanon.

Kommentar

Arbetssätt...