Taft Hobby Viperjet EPO, 90mm EDF/Mikroturbin

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Ursprungligen postat av Matjon
    Aha, originalställen tar inte större hjul än som redan sitter på. Då får det väl bli tamjets direkt. Tack för du svarade!
    Man spar mycket svärande på att uppgradera även om den där tusenlappen de kostar måste fram. I första anblicken såg ställen liknande ut på Venomen som fungerat kanon, men de mindre hjulen var droppen som gjorde att det inte funkade på gräs.
    Superhero

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

Här är en bild på en Viper med P20 monterad med hjälp av konverteringskittet

Superhero

Kommentar

• lennart wiklund
        • maj 2008
        • 274

Fick min viper idag Henke,men står inget i manualen om roderutslag....hur tycker du jag ska börja för att få en lugn kärra!hur mycket expo bör man lägga in?är den känslig på rodren?

Lennart
        Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
        samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
        Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

Jag skall mäta utslagen i morgon. En Tysk som undrar också. Har så mycket det går och alltid 40% expo utom på dyk och sidroder som har 20% vill jag minnas. Men ska mäta. Den är inte superkvick i någon ledd.
          Superhero

Kommentar

• lennart wiklund
            • maj 2008
            • 274

Tack!!
            Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
            Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

Kommentar

• henke2
              • mar 2011
              • 3188

Höjd/skev +-20mm, klaff 90grader, sida så mycket det går. Expo 45% höjd, 20% dyk, 40% skev 10% sida.
              Superhero

Kommentar

• lennart wiklund
                • maj 2008
                • 274

Tack,ungefär dessa utslag flög jag med.vart mäkta ympad över att landa den med 90 tradig klaff,snällare än en trainer banne mej i landningen! Dock så kör jag med 60 i expo på höjd och skev,tycker det känns bra,men det är väl en vanesak

Kommentar

• Helirupert

• jul 2011
                  • 5

Tyngdpunkt Taft Viper

Hej!

Var har ni TP? På tyska och amerikanska forum antyds det att i bruksanvisningen angivet TP (100 mm från framkant vid delning mellan kropp och vinge) är för långt fram (problem vid "grässtart" samt svårt att få till flare vid landning). Det är inte heller angivet i bruksanvisningen om det angivna TP:t gäller vid ställ ute eller inne...

Bästa sensommarhälsningar,
                  Robert

Kommentar

• henke2
                    • mar 2011
                    • 3188

Frågan är om det inte stod 105mm i min manual, kör på det iaf och det funkar utmärkt.
                    Superhero

Kommentar

• lennart wiklund
                      • maj 2008
                      • 274

Står 100 mm i min, jag kör på det.och det känns mycket bra i landning.

Kommentar

• Helirupert

• jul 2011
                        • 5

Ursprungligen postat av henke2
                        Frågan är om det inte stod 105mm i min manual, kör på det iaf och det funkar utmärkt.
                        ...mätt med ställ ute eller inne?
                        • :concern:

Kommentar

• henke2
                          • mar 2011
                          • 3188

Ställ ute när jag mäter
                          Superhero

Kommentar

• lennart wiklund
                            • maj 2008
                            • 274

Hmm,jag mätte med ställen inne. Och då ligger lipoaccen längst in mot kretskortet....

Kommentar

• henke2
                              • mar 2011
                              • 3188

Ursprungligen postat av lennart wiklund
                              Hmm,jag mätte med ställen inne. Och då ligger lipoaccen längst in mot kretskortet....

Ackar är lite klurigt, en 6S 5000mAh acke kan till detta flygplanet väga allt mellan 500 och 900 gram beroende på vilket märke det är. Väljer man den största rekommenderade och en med massa "C" så blir det tungt i nosen.
                              Superhero

Kommentar

• Helirupert

• jul 2011
                                • 5

Placering ackpack

Ursprungligen postat av henke2
                                Ackar är lite klurigt, en 6S 5000mAh acke kan till detta flygplanet väga allt mellan 500 och 900 gram beroende på vilket märke det är. Väljer man den största rekommenderade och en med massa "C" så blir det tungt i nosen.
                                För at få tyngdpunkten rätt fick jag flytta acken bakåt så mycket att jag var tvungen att göra en ackbrygga över MUB-kortet (vill ha det kvar så jag enkelt kan ta av vingarna, jag gör ev. om till bättre lösning senare). Försökte först att flytta kortet till höger mot/på insidan men ett par servokontakter sticker ut för långt från kortet och kommer då i kontakt med acken... Nu är TP 105 - 108 mm mätt från framkant vid delning vinge - kropp och ställ utfällt.

Mätte dragkraft och blev lite besviken, endast 2,25 kg. Kanske beroende på att ackarna inte är inkörda än?

Kommentar

Arbetssätt...