Flygtid Kolobri T25

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uno
    • sep 2007
    • 244

Flygtid Kolobri T25

Närmar mej premiär med J34 med Kolobri T25. Vilken flygtid kan jag förvänta mej med 0.8 l soppa?
  • darkling76

• dec 2011
    • 236

Beror ju helt på hur fort du vill åka!
    Men 8-10 min bör du få på 8 dl även om du trottlar på bra 'och då bör det även finnas en slurk kvar för det där extra landningsvarvet;-)

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

Håller med, min Yak på 4.4kg tankad flyger 8.5min med reserv. 800cc tank där med.
      Superhero

Kommentar

• Pekkala
        • maj 2006
        • 1159

Ursäkta trådkapningen!

Henke! har du sett om bränsleförbrukningen kan variera mellan motorerna? Jag vet inte om jag skulle våga flyga 8 på 800ml med min T25, gissningsvis trottelspak mestadels på halvgas.
        MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

Ursprungligen postat av Pekkala
          Ursäkta trådkapningen!

Henke! har du sett om bränsleförbrukningen kan variera mellan motorerna? Jag vet inte om jag skulle våga flyga 8 på 800ml med min T25, gissningsvis trottelspak mestadels på halvgas.

Vad effektiviteten blir vid olika last vet jag inte, men den drar ju mindre på halv spak (som är 1/3 av dragkraften) det kan vi ju vara överens om. På full fjång drar alltså en T25 ca 1dl i minuten. Det ger 8minuters fullgas på 800cc.
          Superhero

Kommentar

• Pekkala
            • maj 2006
            • 1159

Jag måste mäta för jag upplever som att min vill ha mer än så!
            Att mäta är att veta som dom säger
            MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• Uno
              • sep 2007
              • 244

Tack för råd. Kommer sätta timren på 6 min första flygningen. Har Du T25 i Din Yak Henke? Min Hunter väger tom 3.2 kg dvs 4 kg fulltankad. Landningsvikten blir alltså drygt ett halvt kilo mer än min 90-Hunter. Edf-Huntern känns väldigt lätt i luften så jag tror att denna nya skall klara sej bra.
              Mvh Uno

Kommentar

• henke2
                • mar 2011
                • 3188

Ursprungligen postat av Uno
                Tack för råd. Kommer sätta timren på 6 min första flygningen. Har Du T25 i Din Yak Henke? Min Hunter väger tom 3.2 kg dvs 4 kg fulltankad. Landningsvikten blir alltså drygt ett halvt kilo mer än min 90-Hunter. Edf-Huntern känns väldigt lätt i luften så jag tror att denna nya skall klara sej bra.
                Mvh Uno
                Har en T35 i min Yak. Den är ett enda stort luftmotstånd så det behövs lite mera för showprestanda Huntern kommer gå toppen på en 25:a
                Superhero

Kommentar

• Uno
                  • sep 2007
                  • 244

En fråga till om T25. Till min VT80 har jag en bränslekran som skall vara stängd vid tankning. Fanns inte någon sådan med till min T25:a. Behöver man det eller håller ventilen alltid tätt?
                  Mvh Uno.

Kommentar

• Sebbe
                    • mar 2008
                    • 190

Nej, ventilen håller inte alltid tätt, det fick jag uppleva vilket resulterade i brand!!! Finns festo bränslekranar som passar. Kolla alltid bak i turbinen så inget bränsle ligger där:P

//Sebbe

Kommentar

• fege
                      • sep 2010
                      • 86

Jag kör enbart med Festo-kran och ingen magnetventil till bränslet. Jag har ingen magnetventil till gasen heller.

Kommentar

• Uno
                        • sep 2007
                        • 244

Finns det en Festokran som passar till 3mm rör?

Kommentar

• fege
                          • sep 2010
                          • 86

Jag har inte lyckats hitta någon. 4 mm är den minsta tror jag. På T-20:n har jag 4 mm rakt igenom fram till filtret innan motorn. En 3 mm kran hade varit guld!

Kommentar

• henke2
                            • mar 2011
                            • 3188

Ursprungligen postat av Sebbe
                            Nej, ventilen håller inte alltid tätt, det fick jag uppleva vilket resulterade i brand!!! Finns festo bränslekranar som passar. Kolla alltid bak i turbinen så inget bränsle ligger där:P

//Sebbe
                            Kran väljer rätt många att använda, dock kan den ge likadana problem om man glömmer öppna den innan uppstart. Då bygger man upp tryck och kan få en varmstart/eld när man öppnar den.

Vissa förespråkar att man dränerar innan uppstart, dvs håller modellen med nosen upp och ser om det rinner någonting. Kan vara en bra vana.
                            Superhero

Kommentar

• K-Å
                              • maj 2006
                              • 1184

Har alltid använt kran på mina maskiner, det är en mycket bra säkerhet, använd 4 till 3mm festoreduceringar så funkar det bra, att köra utan är en risk. Har råkat ut för magnetventiler som inte håller tätt, men det är så klart upp till var och en.

Flygtider, i Mig 15 och T25 har jag en 8dl huvudtank och en 1dl hopper, taxar ut ca 75m har timern på 5 min och har efter blandad flygning ca 3dl kvar för några extra svängar.

MVH K-Å
                              MVH Kjell-Åke Skoog
                              Ordförande RCFF 2023/2025.

Kommentar

Arbetssätt...