Jag prioriterar som jag sagt till dig i PM en lättare modell som flyger bra och ingen stressad tegelsten som är ett äventyr att starta/landa. Denna typ av EDF-modell blir aldrig snabb, vill man flyga fort väljer man en annan modell. Min setup blir i mångas ögon mesig, men det handlar också om att flyga smart, då behöver man inte ta allt på rå kraft. Vill man köra fort så byter man modell eller monterar jetmotor.
En av de roligaste EDF jag haft var en Kyosho Shooting star, gammal flygmaskin fast med en riktig vinge. Den flög jag på 7 nimh om jag minns rätt och en Hacker B40 8L motor i originalfläkten. Den gav strax över 500gram i dragkraft på måttliga 19ampere - 150watt. Medan originalmotorn, en AP29L borstad motor sög i sig 40A och gav 360gram dragkraft. Den flög precis som originalet och var lätt att hantera.
En av de roligaste EDF jag haft var en Kyosho Shooting star, gammal flygmaskin fast med en riktig vinge. Den flög jag på 7 nimh om jag minns rätt och en Hacker B40 8L motor i originalfläkten. Den gav strax över 500gram i dragkraft på måttliga 19ampere - 150watt. Medan originalmotorn, en AP29L borstad motor sög i sig 40A och gav 360gram dragkraft. Den flög precis som originalet och var lätt att hantera.

Kommentar