FMS Avanti 70mm

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernstig
    • nov 2006
    • 1184

Jag kör som synes med Taranis E som inte behöver reverseras. Full trottel är 2012 µs och min trottel är 988 µs. Har även provat med 1900/1100 µs som är Spektrum standard. Och trotteln reglerar de facto på vanligt sätt med full "framåt". Jag får samma resultat med en identisk drivlina som jag köpt av Henkes överskott.
    /Leif

Kommentar

• Ken1

• maj 2008
      • 607

Ja, då verkar det vara något annat som spökar. Kika med FMS om dem kan ha något svar om varför det är så. Eller kanske ZTW själva?

Kommentar

• pernstig
        • nov 2006
        • 1184

Kollade manualen som du länkade till och där står faktiskt att man kommer till programming mode på "vanliga" sättet. Men för mig blir det som sagt bara det envisa dubbelpipet. Ska bara kolla om någon svarat på min fråga på RC Groups och sedan blir det mail till FMS.
        /Leif

Kommentar

• maj 2006
          • 484

Ursprungligen postat av pernstig
          Kollade manualen som du länkade till och där står faktiskt att man kommer till programming mode på "vanliga" sättet. Men för mig blir det som sagt bara det envisa dubbelpipet. Ska bara kolla om någon svarat på min fråga på RC Groups och sedan blir det mail till FMS.
          Hej Leif!
          Du säger att Taranisen är inställd på "Full trottel är 2012 µs och min trottel är 988 µs. Har även provat med 1900/1100 µs".
          Jag tror dig , men har du verkligen gastrimmen i botten, så att du verkligen har programmerat in rätt max-min?
          Denna procedur ska bara behöva göras första gången eller vid byte av sändare, enligt manualen.
          Har du någon annan radio att prova med, det kan trots allt vara någon inställning i Taranisen som du förbisett.

POWERING UP THE ESC FOR THE FIRST TIME AND SETTING THE AUTOMATIC THROTTLE
          CALIBRATION
          The ZTW ESC features Automatic Throttle Calibration to attain the smoothest throttle response and
          resolution throughout the entire throttle range of your transmitter. This step is done once to allow the
          ESC to “learn and memorize” your Transmitter’s throttle output signals and only repeated if you change
          your transmitter.

/Ville
          /Ville
          - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Kommentar

• pernstig
            • nov 2006
            • 1184

Förfrågan sänt till FMS.
            Trotteltrim använder jag inte för elmodeller så den är bortkopplad. 2012/988 µs ska absolut räcka, Spektrum har till exempel 1900/1100 och reglagen brukar vara toleranta för olika pulstider.
            Se även https://www.rcgroups.com/forums/show...&postcount=313 och framåt.
            /Leif

Kommentar

• pernstig
              • nov 2006
              • 1184

En helt annan fråga om Avantin:
              Hur reagerar den när man fäller ner klaff? Någon har sagt att den dyker och en annan säger "it balloons up". Vad säger ni som flugit den?
              /Leif

Kommentar

• henke2
                • mar 2011
                • 3188

Alla flygplan baloonar med klaff eftersom det adderar lyft. Mix -10% höjd med klaff.
                Superhero

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

#3 flugen ett par repor... trimmar genom att vrida linkaget så jag kommer så nära noll som möjligt utan trim. Alltid bäst att göra det noga.

My current setup:

CG As per manual with gear down...

Elevator +-10mm 45% expo up -10% expo down
                  Aileron +-10mm 40% expo
                  Rudder 20mm 5% expo
                  Flaps 50degrees -10% elevator mix

Rudder to elevator -15% so elevator goes down 15% with rudder input.

Enjoy

Senast redigerad av henke2; 2017-05-07, 19:38.
                  Superhero

Kommentar

• henke2
                    • mar 2011
                    • 3188

Strålande sol, om än lite kyligt!

Superhero

Kommentar

• pernstig
                      • nov 2006
                      • 1184

Uppdatering om problemet med programmeringsläge på FMS Predator 70A ESC som börjar med min post #86:

En kille med samma problem med samma ESC installerat i en FMS A10 fick info från FMS att de reglage som är förinstallerade saknar programmeringsmöjligheten.
                      Då vet man det och jag kan tycka att manualen borde ha uppdaterats.
                      /Leif

Kommentar

• henke2
                        • mar 2011
                        • 3188

Gillade ju Avanti så det blir som sagt en större med. Rejäl pjäs för att vara skum.

Superhero

Kommentar

• pernstig
                          • nov 2006
                          • 1184

Nyss hemkommen från klubbfältet efter två lyckade trimflygningar med Avanti 70:an. Trimmar roderutslagen för Skev och höjd med trotteltrimmen under pågående flygning, olika för flygfaserna Normal, Startklaff och Landningsklaff. Även Gyro Gain ställer jag medan jag flyger med hjälp av sidrodertrimmen.
                          Första flygningen gjorde jag förra veckan och då lossnade vänster landstäl (som väntat, flyger från gräs)l. Bröt bort höger för hand och limmade om båda och idag höll dom.
                          /Leif

Kommentar

• pernstig
                            • nov 2006
                            • 1184

Igår flög jag Avantin från Karlskoga MFK:s utmärkta asfaltbana vilket var väldigt annorlunda jämfört med gräs! Rullar ju bra och långt men framför allt hade jag problem med att hålla riktningen rakt fram både vid start och landning. Rullade av flera gånger. Har mycket små utslag på noshjulet men det vinglar lätt ändå. Tack Eine med flera för en trevlig kväll
                            /Leif

Kommentar

• henke2
                              • mar 2011
                              • 3188

Någon sa att hjulen är monterade på gängade pinnskruvar vilka ger dessa symptom. Prova byta ut gängstängerna mot något annat.
                              Superhero

Kommentar

• xet
                                • jul 2011
                                • 27

Någon här som testat denna på 4S setup ?
                                Det blir ju lättare startvikt än 6S, som jag tror gynnar denna modell.
                                Flygtiden blir väl den samma eller mer vid normal flygning??

Kommentar

Arbetssätt...