Getslakt & reinkarnation (tidigare Luftbroms på get)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ultra Bandit
    • aug 2008
    • 373

Ursprungligen postat av Pekkala
    Dom plasttankar som jag använt blev som balonger när jag tankar, så jag håller med om problemet när man tankar, behöver kanske gå upp i slang och rördimention för att minska mottrycket,

Lasse! vad blir det för ung tjocklek på glasningen du föreslår?
    Kommer inte ihåg! Men jag kan kolla upp det under helgen.

Kör med så grova slangar/rör det bara går.

Lasse P
    Senast redigerad av Ultra Bandit; 2008-11-29, 11:51.

Kommentar

• Pekkala
      • maj 2006
      • 1159

Även idag har jag haft ett pysslande sällskap i hobbyrummet, det är kul!

Tankpluggen börjar ta form, gör tanken i två delar.
      Har även fått lite färg på kroppen.
      Bifogade filer
      MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• Ultra Bandit
        • aug 2008
        • 373

Dom plasttankar som jag använt blev som balonger när jag tankar, så jag håller med om problemet när man tankar, behöver kanske gå upp i slang och rördimention för att minska mottrycket,

Lasse! vad blir det för ung tjocklek på glasningen du föreslår?
        0,93 mm blev mitt laminat.

Men jag tror du får prova dig fram beroende på formen på tanken.

Lasse P

Kommentar

• Pekkala
          • maj 2006
          • 1159

Tankuppdatering
          Så här har jag gort, vet ej om det är rätt eller fel men jag är nybörjare på detta området och exprimenterar gärna:stupido2:
          penslade flera lager lite utspätt vitlim på pluggarna för att få en bra men seg yta att plasta på, sedan några varv vaxning och till slut ett lager släppmedel.
          Bifogade filer
          MVH/Christer

Kommentar

• Pekkala
            • maj 2006
            • 1159

Först ett lager med bara Epoxy (provar biltemas) som får gela lite.
            Sedan ett lager med satinväv, en väv som gubben LIP hadde liggande
            Efter det två lager twill som vi tror är 163g, även den från gubben,
            så nu får vi hoppas att tjockleken räcker till.
            Epoxyn har lite för kort öppentid tycker jag bara 20 min, annars gick det ganska bra
            Bifogade filer
            MVH/Christer

Kommentar

• Pekkala
              • maj 2006
              • 1159

Dags för brytning av gutningen,
              Det vart en lyckad gutning, laminatet blev 0,7mm tjockt, kanske i tunnaste laget, halvorna känns lite mjuka men jag räknar med att tanken blir mycket styvare när dom limmats ihop.
              Bifogade filer
              MVH/Christer

Kommentar

• Pekkala
                • maj 2006
                • 1159

God Jul på er alla!
                En liten uppdatering, en aluminiumring för DuBro tankanslutning är svarvad och fastlimmad i tanken, kabelhärva med kontakter är pressad och lödd, vingar och stjärtparti är klädda, servon är monterade på alla roder,
                en provmontering för att se färgsättningen,
                Lakeringen på kroppen blev inte så bra, den är omlackad flera gånger och nu vill jag ta bort all färg och börja om från början, finns det färgbortagningsmedel som går att använda på en glasfiberkropp eller är det bara att slipa?
                Bifogade filer
                MVH/Christer

Kommentar

• Pekkala
                  • maj 2006
                  • 1159

När och var ska du premiära Fredrik?
                  kul att det är fler som dras åt jetflyg
                  MVH/Christer

Kommentar

• Ultra Bandit
                    • aug 2008
                    • 373

Dags för brytning av gutningen,
                    Det vart en lyckad gutning, laminatet blev 0,7mm tjockt, kanske i tunnaste laget, halvorna känns lite mjuka men jag räknar med att tanken blir mycket styvare när dom limmats ihop.
                    Ser bra ut!:thumbup:

Lasse P

Kommentar

• Pekkala
                      • maj 2006
                      • 1159

Packningsborttagare funkar bra att ta bort färg med, men det blir kletigt värre, så har jag våtslipat kroppen och ska nu på med lite grundfärg och spackel,
                      Tanken är ihoplimmad med epoxy och mickrobalonger, skarven är sedan förstärkt med glasfiberremsa, 2,2l bränsle utan subtank gämfört mot tidigare 1,3l med subtank= ungefär dubbla flygtiden:thumbup:
                      På tal om subtank, är det någon som flyger utan sub utan problem?
                      Bifogade filer
                      MVH/Christer

Kommentar

• Pekkala
                        • maj 2006
                        • 1159

Kroppen är målad igen, inte perfekt men det duger för tillfället.
                        Bilderna är som vanligt tagen med mobilkamera så kvaliten är som den är:1dontknow:
                        Nosstället, ett modifierat Eurokit är monterat med ett Conrad digitalservo till styrningen.
                        Cylindern med fästen för luftbromsen är på gång, väntar på O-ringar och mässingrör för att göra den klar.
                        Har även gort klart kontakten för alla servokablar som går till vinge och stjärtparti, bara att sätta vingen på plats så är det kopplat:thumbup:
                        Funderar fortfarande på om jag ska ha subbtank eller inte, vad har ni för erfarenheter av att vara utan subbtank i en jet?
                        Bifogade filer
                        MVH/Christer

Kommentar

• Ultra Bandit
                          • aug 2008
                          • 373

Packningsborttagare funkar bra att ta bort färg med, men det blir kletigt värre, så har jag våtslipat kroppen och ska nu på med lite grundfärg och spackel,
                          Tanken är ihoplimmad med epoxy och mickrobalonger, skarven är sedan förstärkt med glasfiberremsa, 2,2l bränsle utan subtank gämfört mot tidigare 1,3l med subtank= ungefär dubbla flygtiden:thumbup:
                          På tal om subtank, är det någon som flyger utan sub utan problem?
                          Christer,jag tror dom flesta använder någon typ av UAT tank i sina jet modeller,själv har jag aldrig fått ett motorstop p.g.a luft i systemet med en sådan tank i modellen.
                          Förresten! Hur blev tanken, räckte tjockleken på laminatet?

När jag plastar ihop mina egen tillverkade tankar brukar jag använda microfibrer i stället för microballonger,tycker själv microballongerna bara rinner undan.

Hälsningar
                          Lasse P

Kommentar

• Pekkala
                            • maj 2006
                            • 1159

Lasse, tanken vart bra tycker jag, laminatet blev ca 0,7 tjockt och kändes lite väl tunt, men den blev ganska styv efter jag limmat ihop den,
                            jo microbalongerna vill gärna rinna undan märkte jag

Microfiber! vad är det, upphackat glas eller kolfiber bitar eller?
                            MVH/Christer

Kommentar

• Ultra Bandit
                              • aug 2008
                              • 373

Lasse, tanken vart bra tycker jag, laminatet blev ca 0,7 tjockt och kändes lite väl tunt, men den blev ganska styv efter jag limmat ihop den,
                              jo microbalongerna vill gärna rinna undan märkte jag

Microfiber! vad är det, upphackat glas eller kolfiber bitar eller?
                              Microfibrer är en typ av Cellulosa fibrer, finns hos dom flesta båtbyggar firmor som Byggplast/Erlandssons brygga
                              Senast redigerad av Ultra Bandit; 2009-01-06, 11:49.

Kommentar

• Pekkala
                                • maj 2006
                                • 1159

Nu var det ett tag sedan jag har haft tid att göra nått på geten,
                                hobbytiden har upptagits med att göra en cannistertunnel och en om installation av motor och cannister dämpare i maskinen som syns i bakrunden. MVVS 45àn får en chans till efter att ha varit på service och test hos Jaka, tack för hjälpen Jan,

Har i alla fall tillverkat nya fälgar och bromsar passande Robart hjul
                                Bifogade filer
                                MVH/Christer

Kommentar

Arbetssätt...