Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Funderade på en annan sak angående räckvidden. Om man flyger med videolänk ett par kilometer bort hur långt räcker rc-sändarens räckvidd då? Skillnad med 35mhz- och 2.4Ghz-sändare?
FrSky har jag räckviddstestat en hel del med min Ugglan utrustad med RVOSD5. Hade inte vågat flyga som jag gjorde om jag inte hade hemflygningsautomatik. Frsky är mycket käsnlig för 1.3GHz sändare och får inte placeras för nära dessa. Om de separeras går det rätt bra. Med standardsystem ar jag flygit som mest ca 1.5km och med en 7db-patch har jag kommit ca 2.5km men då flög jag ganska nära (ca 200-300m) högspänningsledningar som jag vet dödar 2.4GHz RC och video.
med Killer CCD-kamera. Räckvidden skulle vara runt 2 km enligt en mejlkontakt med webshopen.
Däremot så blev jag överraskad när jag idag gjorde räckviddsprov med min JR DSX9II-radio med en RD921 mottagare och 2 st satelliter. Satte helin på backen med en god vän och tog bilen och åkte 700 meter bort och klev ur - inte ett liv i helin när jag rörde spakarna.
Körde tillbaka mot helin och rörde på spakarna hela tiden och först när jag var ca 250 m i från så fick radion kontakt. Visserligen så minskade väl räckvidden av att jag satt i bilen, men nog trodde jag att signalen skulle gå fram 700 m längs marken när jag gjorde första testet. Ska testa med min JR PCM9XII radio, dels med 2.4Ghz Assanmodulen med och med 35 mhz, och se vad jag får för resultat. Vad har ni fätt för längd när ni provat?
Min erfarenhet är att räckvidden dör rätt fort när de står direkt på marken. Om det man testar istället står på en flyttkartong eller motsv så blir det mycket bättre resultat. Ännu bättre blir det givetvis när du är uppe i luften.
Men om du kör med 2.4GHz RC ska du nog inte förvänta dig särskilt lång räckvidd. Men nu när du börjar med FPV ska du kanske inte flyga så långt ändå? Jag flög iofs drygt 1.4km med Futaba FASST utan några problem men jag tror inte att man ska förvänta sig den räckvidden.
Om videolänken klarar ca 2 km vill jag att även radion fixar samma sträcka. Kanske blir att flyga med 35mhz istället då.
Ska bli intressant att räckviddstesta dom andra aslternativen.
Du kanske kommer upp i 2km med 5.8GHz men jag skulle nog inte räkna med det. 5.8GHz är även otroligt känsligt för om du flyger bakom träd och buskage etc. Men det är riktigt att man bör ha längre RC-räckvidd än videoräckvidd. Det mest extrema exemplet är nog min HK Mini Swift i den första videon jag postade i den här tråden. den har som sagt endast 100mW 2.4GHz videosändare men den är utrustad med en Thomas Scherrer UHF NR mottagare god för iaf upp till 10km.
Om du beställer paketet som du länkade till tidigare från electronicarc med 5.8GHz så står det på sidan att videosändaren ska ha mellan 6-9V, dvs ett 2S-lipo borde fungera bra. Även Fatsharkbrillorna vill ha 2S så jag skulle ta och köpa några sådana, 2S1000mAh är en smidig storlek.
Jo det ingår ett batteri men laddaren suger då den inte laddar batteriet till 100%. Iaf min laddare laddar batteriet till strax över 8V istället för 8,4V. Jag använder fortfarande det batteriet men mycket sparsamt, oftast har jag 2S1000mAh istället. Jag har även moddat brillorna så att jag har en JST-kontakt (honahane) istället för den osäkra DC-pluggen som inte sitter så bra.
Vill kunna ha "pil-hem"-funktionen och avstånd till där jag står och flyger, men det slog mig att man kanske måste komplettera med någon ytterligare manick för att få dom funktionerna? Vad ser man i glasögonen med enbart den jag har beställt?
Ja, om du väljer ET måste du minst ha en E-Logger samt en GPS för att få pil hem. Men ärligt talar stå tycker jag att du kan vänta med OSD tills du har ett fungerande system och lärt dig flyga FPV. Gör inte misstaget som så många nybörjare och installera allt på en gång.
Köp gps med pil hem direkt för tusan!!! Både din och andras säkerhet! Höll på att bli av med en 9000kr quadkopter förra veckan för att jag tappade bort mig. Inte ens långt ifrån där jag stod. lyckades hitta maskinen 2 kilometer ifrån utgångspunkten tack vare att batteriet inte hoppade loss vid kraschen. Annars hade den helt klart varit försvunnen. Satt i passagerarstolen i bilen med fpv-antennen ut genom fönstret, dominator-glasögon på huvet vid eftersöket.
Kommentar