Förlorat FPV-flygplan

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • metric
    • aug 2012
    • 127

Ursprungligen postat av Boopidoo
    Jaja, det går mycket väl att flyga FPV inom lagliga frekvenser och inom lagliga effekter.
    Jag är ny på fpv men det låter intressant, kan du ge något exempel på utrustning som duger för fpv.
    Som är lagligt frekvens och effektmässigt?

Kommentar

• UndCon
      • apr 2009
      • 2886

Att flyga på UHF är väl inte olagligt?

Är det uteffekten du gnäller om så borde frekvenshopplande också vara olagligt eftersom Spektrum inte fick köra med 100mW utan frekvenshoppning - därav en EU version av DX7 (på DX6 däremot kan man ändra uteffekt i programmeringen)

Med frekvenshopplande så får tex Futaba köra med 100mW.

Att frekvenshoppla är inte säkrare än att lägga beslag på en kanal själv - under förutsättning att man verkligen är själv - som vi alltid gjort med våra klämmor och kristaller tex.

Att det finns teknik som mer eller mindre bra kan känna att en viss frekvens används däremot ger ökad säkerhet.

Du frekvenshopplar tex inte med din WIFI router hemma utan lägger dig snällt på en av tillverkaren förutbestämd kanal, med ett enkelt program kan du se vilka frekvenser som är mest belastade i ditt kvarter och kan då byta till en mindre besudlad frekvens för att öka din prestanda.

Jag har valt att inte fortsätta med UAS då flera av mina flygningar inte passar in enligt regelverken.
      Så nu får jag försöka rädda liv som en hobby istället....

En del pratar om avståndet - att det skulle vara skillnaden - men problemet är att det är samma rc-flygplan oavsett avståndet.
      Det som skiljer är utrustningen för att ha en stabil signal på ett visst avstånd och med sådan utrustning kan det komma licenser som för amatörradio.

De skrattar åt mig på min lokala DX-klubb när jag kommer med en videosändare på milliWatt när deras licens ger rätt att nyttja 1000W (en miljon ggr starkare sändare)

Det behövs ett mellanting - "FPV-HAM" som tex kan gälla sändare för 0,5W, 1W, eller 10W
      Dessa styrkor skall då gälla både video och RC länk....men att försöka få PTS att förstå det är som att få en gris att hoppa stavhopp så jag la ner den diskussionen för flera år sedan...
      UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
        • 1937

Jepp, instämmer verkligen. Både videolänk (1.2Ghz) och radiostyrning (430-444MHz) får användas på 1KW om man har radiocert...

Kommentar

• metric
          • aug 2012
          • 127

Nu vet jag inte om det var jag som "gnällde" ?
          Jag undrade bara vad för utrustning som duger för fpv som är laglig.
          Men det går alltså inte om man inte har amatörradiocertifikat?

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
            • 1937

Klart det går, varför skulle det inte gå? Använd bara en radiostyrning (35MHz & 430-444MHz eller 2,4GHz) och en videosändare (1,2/1,3GHz, 2,4GHz eller 5,8GHz) som ligger inom gränserna. Som noterat är inte ens alla Spektrum tillåtna enligt gällande regler. Som de flesta videoflygare vet så kan man flyga med mycket svaga sändare om man använder sig av riktade antenner.

Det som är ironisk är att om man vill använda starkare sändare (om än mycket lite starkare) så måste man ha amatörradiocertifikat vilket då lagliggör sändare som är en miljon ggr starkare. Jag instämmer med UndCon att det borde rimligtvis finnas en medelväg. Sen är det iofs också så att en hel del FPV-flygare är radioamatörer.

Kommentar

• bokis
              • maj 2006
              • 5041

Jag gnäller inte om nån uteffekt alls,det är inte det som är poängen,det vi har fått råda över själva är modellflyg och med detta så ingår de begränsingar som PTS mfl har vare sig man vill eller inte..som du skrev Undcon så har du redan försökt diskutera med PTS och det är inte så lätt..
              Vad jag säger är att håller man sig inom de regler som finns idag och inte söker tillstånd för andra utrustningar så är det bara att acceptera dessa och gör man inte det och det händer något som skall utredas av den ena eller andra orsaken så är man ute på svag is om man har grejor som inte är godkända,gäller mig med om jag flaxar med mina jättemodeller.
              Inget konstigt med det.
              // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
              (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                • 1937

Men varför ideligen påpeka det som är uppenbart? Om du skulle flyga med olaglig utrustning så är det väl givet att det är olagligt. Detta är dock inte specifikt för FPV då det gäller alla, alltid, överallt. En intressant aspekt är att PTS inte specifikt anger 2,4GHz som giltig frekvens för radiostyrning.

Jag applåderar RCFF att det inte står angivet att enbart 2,4GHz eller 35MHz får användas, däremot så kanske man borde justera texten då det blir allt vanligare med radiostyrning inom 400MHz och 800MHz. Kanske ska en mer generell text användas?

Kommentar

• bokis
                  • maj 2006
                  • 5041

Ursprungligen postat av Boopidoo
                  Tror minsann att jag börjar att skönja en agenda hos någon som, hypotetiskt, är livrädd för inskränkningar mot livsfarliga jättemodeller, är grälsjuk eller helt enkelt avskyr videoflyg.
                  Sen en påpekan bara Boopido,vi har flugit och flyger FPV hemma hos mig titt som tätt,riktigt roligt!
                  Tror att det var 4 år sen vi började..
                  Svårigheten verka mera vara på det planet att man skall skilja på Myndighetskraven och de regler som de har idag och vad vi har fått för frihet att verka utan inblandning från dessa.
                  // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                  (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                    • 1937

Va bra, jo jag håller med om att det är roligt. För mig lockar mest tekniken och den tekniska utmaningen även om själva flygningen är riktigt rolig.

Och det är klart att man ska skilja på RCFFs regler och myndigheternas regler och i den här tråden tycker jag att den mesta diskussionen har skett kring TS reglering och kategorisering, inte RCFFs regler. Och visst måste väl även myndigheters regler kunna diskuteras? Övriga myndigheters beslut diskuteras ju hela tiden överallt så varför inte även PTS och TS? Att detta sker här är väl inte så konstigt då dessa myndigheters regleringar direkt påverkar vårt hobbyutövande. Detta oavsett om man flyger FPV eller ej.

Jag har för övrigt, för några dagar sedan (mitt i den mest hetska debatten ), betalt avgift även till RCFF. Detta tyder väl, om något, på att jag tycker att RCFF gör ett bra jobb.

Kommentar

• DrHanke
                      • maj 2006
                      • 5249

Boopido absolut håller med dig man måste få vädra sina åsikter. Även saker kanske inte märks direkt så indirekt så har vi i styrelsen lite koll och försöker inhämta vad gemene mann tycker och diskuterar detta inom styrelsen. Vi har även så snabbt vi kunna följa med vad som händer i utveckligen, tar man hobbymässan t.e.x så har nästan 50% av montern senaste tre åren varit just FPV inriktning för det är det som folk vill se men också viktigt att vi informerar om. Det är ju så att när jag flyger vill ja inte att någon köpt nått skit i butik xx vilket riskerar att störa min egna utövning.

Därav är vi också på för att få så många vi kan att hålla sig inom ramarna och inte sända precis överallt med hur mycket effekt som helst. Jag vet ju också att du med flera ofta skriver att mer effekt inte betyder bättre bild eller längre räckvidd.

Kul att du gått med! Då kanske vi kan få en som är villig att hjälpa till att ta fram bra pre flight check listor mm för att göra flygning ännu säkrare men också hjälpa piloterna att ha en bra guide för "flyg lätt, flyg rätt" som vi jobbar på i styrelsen.
                      //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• kajakmannen
                        • jun 2006
                        • 1471

Kul att diskussionen tog en sådan positiv och sund riktning
                        __________________________________________________ ___________________
                        FPV och multirotor
                        RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

Segelflyg
                        Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

Kommentar

• UndCon
                          • apr 2009
                          • 2886

En parentes - 390 kronor...sen kan du skaffa en licens från Svenska Sändaramatörer och betala 200 kronor till en provförrättare.

590 kronor för en licens - det är helt OK för den gäller tills vidare

en UAV avgift var i mitt fall på 1400(enl nya taxan) - per år och då måste man dessutom specifikt meddela att de skall förlänga uav-tillståndet.

Ett RC medlemskap i lämplig klubb och DX cert så är long range OK med 1000W sändare - då flyger vi över Afganistan och Korea...

Vad som är mer skrämmande är att det inom vissa tävlingsgrenar diskuteras att införa besiktningar mm för att på så sätt kunna friskriva sig "för de är ju besiktigade" och då är det inte lika farligt och de kan inte anklagas eller blandas in med vanligt RC-flyg

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                            • 1937

Vilka tävlingsgrenar menar du då?

Kommentar

• IngemarTh
                              • okt 2010
                              • 415

Jag är också nyfiken på vilka tävlingsgrenar som avses. Jag tycker det är bra att det förs en diskusion här så att även vi modellflygare som inte har lust eller tid att flyga FPV vet vad som händer . Ett exempel är att frekvensområdet 439,6875 - 439.9875 MHz börjar användas för modellflyg. Jag konstaterar att man för övrigt rör sig i en gråzon vad gäller regler och lagar där det är öppet för tolkningar. Inte självklart att radioamatörer får hålla på med luftfarkoster och i så fall vilka frekvenser. Inte självklart vilken nivå av autonom flygning man får ha; failsafe funktioner borde ju vara tillåtet. Tänker mest på försäkringskyddet kring våra modellflygfält och andra platser vi flyger på och att i stort sett vilket modellflyg som helst skulle kunna leda till otäcka ögonskador om man har maximal otur och även orsaka andra typer av olyckor där föräkringsbolagen möjligen inte ersätter om vi tänjer gränserna för långt. Gäller inte bara FPV utan stora modeller är ett annat exempel, hangflyg ihop med hängflygare och vandrare är ett tredje, inomhusflyg ett fjärde etc.. Det är ju detta som är förbundens uppgift att styra upp och jag tycker nog det fungerar bra i stort sett.

Kommentar

• UndCon
                                • apr 2009
                                • 2886

Det förs en del diskussioner inom IMAC.

Kommentar

Arbetssätt...