Nano FPV

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zooks
    • feb 2012
    • 140

Samma maskin, olika namn!

Kommentar

• Timtimtim
      • apr 2012
      • 838

Dom vill väl tjäna en slant antar jag

Kommentar

• Copterdude
        • maj 2012
        • 1269

En nackdel med X4:an är att sändaren bara ger ut ~1.3mw vilket ger kort räckvidd. Återstår att se hur långt man kan flyga.
        Jag kommer nog installera en booster om det inte är allt för svårt.

Får läsa på lite mer och återkommer med vad jag hittar för alternativ.

Kommentar

• PatrikE

• okt 2010
          • 609

Det verkar vara Spectrum liknande radio.
          Det piper i sändaren när de bindat.
          || MultiWii Airplane Setup ||
          || RTH Med MWii Ariplane ||
          || Baseflight i Flygplan ||

Kommentar

• PatrikE

• okt 2010
            • 609

Ursprungligen postat av Copterdude
            I texten står det 500ma vid mindre än 5v input men jag kanske missade nått.
            Min kamera och vtx ska inte dra mer än 95ma totalt enligt spec, verkar mycket med 450ma.
            Jag kör på 1grams kamera plus 10mw 1280mhz tx.

Men annars har dom säkert en något större som klarar högre ström.
            Jag lurade mig själv lite där....
            kollade på fel skala.....
            ca:170 ma visade den på där den sammanföll med 4.5 på Voltskalan...:banghead:
            Enl spec ska kamera & vtx dra ca: 100 tillsammans.
            || MultiWii Airplane Setup ||
            || RTH Med MWii Ariplane ||
            || Baseflight i Flygplan ||

Kommentar

• PinDuke
              • jun 2012
              • 494

Ursprungligen postat av PatrikE
              Som Lotta på Bråkmakargatan sa....
              Och på min födelsedag å allt....
              Vet inte om det är Katten,Hunden eller jag som tyckte den var kuligast...:sarcastic:
              Frugan är måttligt imponerad som vanligt!..
              Kom ihåg att köra en kalibrering i expert mode så får du bättre yaw egenskaper.
              Default så brukar den "vandra" vid yaw input men det får du bort med en kalibrering.

Kommentar

• Timtimtim
                • apr 2012
                • 838

ÄNTLIGEN så har min kommit till Stockholm, ska bli spännande att provflyga denna lilla manick imorgon!

Kommentar

• Copterdude
                  • maj 2012
                  • 1269

Ursprungligen postat av Timtimtim
                  ÄNTLIGEN så har min kommit till Stockholm, ska bli spännande att provflyga denna lilla manick imorgon!
                  Vilket sammanträffande, min kom också till Stockholm idag :applouse:

Försökte beställa batterierna men råkade få med något som inte var i lager. Banggoods service är bra och svarar snabbt men dom är lite knackiga på engelskan så svårt att veta om dom fattade vad man menade. Får se om dom skickar nå batterier nu hehe. Dom har inga problem med att betala tillbaka på studs om man ångrar sig och dom ändrar snabbt en order vilket är bra betyg till skillnad mot t.ex. HK där det är typ omöjligt att ändra en order.

Kommentar

• Timtimtim
                    • apr 2012
                    • 838

Hehe! Tänkte lite på sändaren, det finns ju en 10mw och en 50mw på FPVHobby och så finns det ju en 35-50mw på RMRC, vad tycker ni? känns som att det bör räcka med 10mw och lägga mer energi på få bättre räckvidd på RC? Samt ska man ha separat batteri för FPV-prylarna?
                    Senast redigerad av Timtimtim; 2013-03-12, 16:37.

Kommentar

• Copterdude
                      • maj 2012
                      • 1269

Hehe! Tänkte lite på sändaren, det finns ju en 10mw och en 50mw på FPVHobby och så finns det ju en 35-50mw på RMRC, vad tycker ni? känns som att det bör räcka med 10mw och lägga mer energi på få bättre räckvidd på RC? Samt ska man ha separat batteri för FPV-prylarna?
                      Frågan är också hur mycket dessa videosändare påverkar räckvidden på kontrollen då 1280Mhz kan störa på 2.4ghz bandet genom "övertoner" eller vad det heter på svenska, förhoppningsvis inte så mycket då effekten är låg men det återstår att se. Det kan vara värt att köra på 5.8ghz vilket FPVhobby också har men då får man mycket reflektioner om man kör inomhus så det blir störningar i bilden.

1280Mhz sändaren från RMRC har en bättre antenn än FPVhobby:s. Jag är lite osäker på exakt hur mycket effekt som kan tänkas behövas så vågar inte ge nån rekomendation ännu.

För att hålla ner vikten är det nog bäst att köra med en spänningsregulator som dom vi skrev om ett par inlägg tidigare. Då får man 5V från 1S + att den filtrerar ut en hel del av motorbruset. Eller så kör man på ett litet 1S batteri (om hårdvaran tillåter) men får några gram extra total vikt. Man får tänka på att 10mw sändaren inte ger 10mw vid 1S utan 5+mw. Sen kanske vissa kameror/sändare bara funkar på 5v men det står i specifikationerna.

Kommentar

• Timtimtim
                        • apr 2012
                        • 838

Då känns det enklare att köra allt på ett om man använder spinningsregulatorn. hur långt kommer man på 5mw 1280mhz med en klöver på mottagaren?

Kommentar

• Copterdude
                          • maj 2012
                          • 1269

Då känns det enklare att köra allt på ett om man använder spinningsregulatorn. hur långt kommer man på 5mw 1280mhz med en klöver på mottagaren?
                          Kör du med spänningsregulatorn får du ~10mw, bara om du kör direkt på batteriet som det blir lägre då jag fattat det som att den inte har inbyggd regulator. Ingen aning vad det blir för räckvidd. Jag skulle iof kunna testa bara gå runt med videosändaren samtidigt som jag spelar in och se hur långt jag kommer. Klöver är inte optimalt på mottagaren om man inte kör samma typ av antenn (cirkulär) på sändaren. Jag kan göra ett räckvidds-test sen när jag fått prylarna. Vilket borde vara denna vecka.

Kommentar

• cyberpete
                            • mar 2009
                            • 542

Min Hubsan X4 kom också till Stockholm idag så borde få hem den i veckan
                            Min YouTube kanal || Min Blog

Kommentar

• Timtimtim
                              • apr 2012
                              • 838

Då var den provflygen, otroligt liten men riktigt rolig pryl så nu ska det bara till att beställa lite FPV-prylar Går det att ladda batterierna med en vanlig laddare istället för USB? hur många mAh ska man ladda det med?

EDIT: hittade dessa två från banggod, vilken ska man köra på, måste man balancera dessa 1S batterier? http://www.banggood.com/Wholesale-Ba...r-p-51891.html och http://www.banggood.com/Wholesale-2-...l-p-51545.html
                              Senast redigerad av Timtimtim; 2013-03-13, 14:17.

Kommentar

• SteffeB
                                • jun 2011
                                • 888

Är hubsan x4:an ifrån Banggood komplett med radio eller är det nån spektrum-modul som måste införskaffas?

Kommentar

Arbetssätt...