Debatten om reglering av drönare i Sverige
Kollaps
X
-
Hur kan folk bestämma lagar om de inte vet vad de snackar om?
Har de ens en sådan rätt? Är det lagligt? =)www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
-
-
Och vad har detta med trådens ursprungliga ämne att göra ?Det jag nämnde har hänt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lindomefallet
Juridik och rättssäkerhet är inte alltid lätt att förstå och visst kan fall som det i Lindome vara mycket störande, inte minst för de som drabbats, men ännu värre hade det varit om helt oskyldiga blivit dömda och för att i möjligaste mån undvika den situationen så kan det tyvärr bli på detta sätt ibland. Rättssäkerhet brukar detta kallas och det skall vi nog vara glada för att det tillämpas i vårt land för det är definitivt inte överallt som detta är en ledtråd i rättsväsendet - även om det ibland kan slå fel tyvärr.
Men åter - detta har som sagt inget med trådens ursprungliga ämne att göra tycker i alla fall jag.
RogerKommentar
-
Ja, man ser gång på gång att tolkningen av vad som är modellflyg är genialisk. Så länge du ser modellen utan hjälpmedel - 1 gram till 250 kg - och flyger den inom ett område som inte riskerar säkerheten för folk och ting - så är det modellflyg. Tydligare och enklare kan det inte bli. Flyger du med googles ska man ha en säkerhetsförare vid sin sida - som då har visuell kontakt med modellen och som kan säga till om modellen flyger för långt bort.
Vill man flyga FPV utom synhåll, är det följaktligen inte längre modellflyg - och Transportstyrelsens regler gäller. En jämförelse är kanske att man exempelvis kan köra folkracebilar på bana, men absolut inte på vägarna.Ove (AM) NielsenKommentar
-
Modellflygklubbarna lär tappa en hel del medlemsavgifter när de tar avstånd från fpvarna på detta viset tyvärr....Byta/köpa? Hör av dig!
Pistonpowered:
112” 3W Mustang, DLA116cc rad
90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
87” TC Flybaby, ASP 160 twin
67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
El drift: F3A sebart Wind Pro
Sändare: Futaba 18MZ, 16IZKommentar
-
Jag tror det har ganska liten inverkan eftersom de flesta medlemmarna i de svenska klubbarna håller på med modellflyg i olika former för vilket klubbarna passar utmärkt. En hel del håller dessutom på med multikoptrar och även FPV utan att det vållar några problem.
Jag begriper inte varför somliga FPV-flygare så fort det talas om att följa de enkla regler som modellflygförbunden tagit fram hävdar att man tar avstånd från dem? Så är det ju knappast. Följ reglerna som finns och jag tror de flest klubbar tar emot dig med öppna armar.
Det gäller ganska generellt vare sig man är med i en fotbollsklubb, spelar golf eller håller på med modellflyg att klubbar och förbund har regler som medlemmarna förväntas följa. Vad är det som är svårt att fatta?
Är det så att man vill ha förändrade regler är det bara att sätta igång en intressegrupp inom något av förbunden, arbeta fram förslag på nya/förändrade regler, förankra dem i förbundet och därefter ta upp frågan med myndigheterna. Så har skett tidigare med viss framgång. Förvänta er dock inte att någon annan ska göra jobbet åt er.Kommentar
-
+1 ...Jag tror det har ganska liten inverkan eftersom de flesta medlemmarna i de svenska klubbarna håller på med modellflyg i olika former för vilket klubbarna passar utmärkt. En hel del håller dessutom på med multikoptrar och även FPV utan att det vållar några problem.
Jag begriper inte varför somliga FPV-flygare så fort det talas om att följa de enkla regler som modellflygförbunden tagit fram hävdar att man tar avstånd från dem? Så är det ju knappast. Följ reglerna som finns och jag tror de flest klubbar tar emot dig med öppna armar.
Det gäller ganska generellt vare sig man är med i en fotbollsklubb, spelar golf eller håller på med modellflyg att klubbar och förbund har regler som medlemmarna förväntas följa. Vad är det som är svårt att fatta?
Är det så att man vill ha förändrade regler är det bara att sätta igång en intressegrupp inom något av förbunden, arbeta fram förslag på nya/förändrade regler, förankra dem i förbundet och därefter ta upp frågan med myndigheterna. Så har skett tidigare med viss framgång. Förvänta er dock inte att någon annan ska göra jobbet åt er.
Uppenbarligen är ju dessutom de flesta som kritiserar nuvarande regelverk inte medlemmar i varken lokal klubb, RCFF eller SMFF så på det sättet "förlorar" man inte dessa flygare. Men givetvis - hade dom haft en ärlig avsikt att gå med men låter bli av dessa orsaker så har man absolut tappat en tänkbar, ny medlem vilket ju är tråkigt.
RogerKommentar
-
-1. Michael - de siffrorna har du ingen aning om eller hur? Huvudpoängen är att förbunden delas upp i fraktioner och grenar sticks i ryggen vilket är väldigt olyckligt för vilken organisation som helst. Det är detta vi bör diskutera och tex varför det kallas drönare? När det inte har militär anknytning utan är modellflygByta/köpa? Hör av dig!
Pistonpowered:
-
Bifaller Undcon - Då kommersiell flygning sker till stor del i högriskområden är det lämpligt med högre krav på dessa piloter.Byta/köpa? Hör av dig!
Pistonpowered:

Kommentar