Ännu en idiot

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

Ursprungligen postat av martinkellner0
    Sluta fjanta dig bokis. Ett modellflygplan är ett modellflygplan oavsett om det sitter en kamera i nosen eller ej och hur långt det råkar befinna sig från piloten.
    Det är inget fjant överhuvud taget,definitionen av modellflygplan är inom LOS,är det utanför så är det inte det..
    Och att älta att det är det funkar inte heller ,TS tycker jag har varit väldigt tydliga med gränsdragningen och jag har inget att invända mot den.
    Modellflygorganisationerna idag,SMFF/RCFF råder över modellfyget i viss utsträckning,gränsen för detta är dragen och bortom den så är det Transportstyrelsen som råder..
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• MasterZap
      • nov 2013
      • 158

(sorry double post)

Kommentar

• MasterZap
        • nov 2013
        • 158

Ursprungligen postat av marell01
        Jag ser inte sån flygning som problem, vart har du fått det ifrån???
        Det jag argumenterat mot är utanför LOS, högt upp långt bort då det är dessa herrar som behöver hjälp med TS.
        Trodde det var ganska tydligt i mina tidigare inlägg?
        Okay den här då?

Nu är vi över åkern jag argumenterat om. Skillnad?

/Z
        Senast redigerad av MasterZap; 2015-09-03, 22:33. Anledning: P

Kommentar

• bokis
          • maj 2006
          • 5041

Zappen,jag tror detta kan lösa sig men inte att flaxa iväg mot horisonten bortom,låt oss säga för enkelhetens skull,500m..
          Att tro att det kommer att bli OK förstår jag inte.
          Martin,istället för att tjata här på RCFF så ta klivet och starta eget för som jag ser det så kommer du knappast få stöd för en del av dina önskemål om långdistansflygningar..
          Vi är ingen myndighet och kommer inte att ha med licenser,utbildningar m.m att göra över huvud taget.
          // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• martinkellner0
            • apr 2015
            • 198

Ursprungligen postat av bokis
            Zappen,jag tror detta kan lösa sig men inte att flaxa iväg mot horisonten bortom,låt oss säga för enkelhetens skull,500m..
            Att tro att det kommer att bli OK förstår jag inte.
            Martin,istället för att tjata här på RCFF så ta klivet och starta eget för som jag ser det så kommer du knappast få stöd för en del av dina önskemål om långdistansflygningar..
            Vi är ingen myndighet och kommer inte att ha med licenser,utbildningar m.m att göra över huvud taget.
            Ursprungligen postat av bokis
            Det är inget fjant överhuvud taget,definitionen av modellflygplan är inom LOS,är det utanför så är det inte det..
            Och att älta att det är det funkar inte heller ,TS tycker jag har varit väldigt tydliga med gränsdragningen och jag har inget att invända mot den.
            Modellflygorganisationerna idag,SMFF/RCFF råder över modellfyget i viss utsträckning,gränsen för detta är dragen och bortom den så är det Transportstyrelsen som råder..
            Man kan kalla det vad man vill men faktum kvarstår. Ett modellflygplan är ett modellflygplan oavsett kamera. FPV bortom LOS kommer förr eller senare bli tillåtet det är jag fullständigt övertygad om. Frågan är väl mest hur lång tid det kommer att ta, med vilka regler och vilka som kommer vara med på båten.

Det kryllar av kapabla maskiner på marknaden idag. Människor kommer att använda dem och när de gör det kommer de att flyga bortom LOS eftersom de kan. Att tro ngt annat är rätt naivt. Därför är det vettigare och bättre för flygsäkerheten att sätta regler som fler kan acceptera men som ändå är säkra. Annars hamnar vi i en farlig situation med jättesäkra regler som ingen följer. Det är som om alla med vanliga bilar skulle tvingas köra 30 överallt för att ambulanserna inte skulle riskera krocka med dem. Jag har tidigare argumenterat för att fpv-flyget bortom los ska tillåtas men regleras och jag håller fast vid det. Att ha kvar dagens regler är säkraste sättet att se till att marell förr eller senare får in den där quaden i insuget.

Kommentar

• UndCon
              • apr 2009
              • 2886

Kom ihåg att 500 meter åt ett håll + 500 meter åt andra hållet är 1 kilometer totalt.

Rita en cirkel som har 500 meters radie på en karta så får du ett fantastiskt stort område att leka på. Speciellt om vi kan hålla oss under 50 meter som de flesta 250 flygningar sker på.

När jag har cruisat runt med min Skywalker har jag oftast hållit mig inom 500 meter och det är en helt ok yta att leka på.

Kommentar

• bokis
                • maj 2006
                • 5041

Ursprungligen postat av UndCon
                Kom ihåg att 500 meter åt ett håll + 500 meter åt andra hållet är 1 kilometer totalt.

Rita en cirkel som har 500 meters radie på en karta så får du ett fantastiskt stort område att leka på. Speciellt om vi kan hålla oss under 50 meter som de flesta 250 flygningar sker på.

När jag har cruisat runt med min Skywalker har jag oftast hållit mig inom 500 meter och det är en helt ok yta att leka på.
                JEPP!
                Martin,ditt resonemang haltar så betänkligt så det är inte lönt att ens försöka bena ut problematiken med det ..
                Åter,ta och starta ditt förbund och driv frågan där,då kommer du få medhåll från likasinnade.
                Lycka till!
                // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• martinkellner0
                  • apr 2015
                  • 198

Tiden får utvisa vem som får rätt. Bokis, jag tycker vi kan komma överens om att vi inte är överens för vi kommer ju tydligen inte längre än såhär. Hur det blir m förbund får vi se men nog skulle det ha sina poänger.

Sen är det en annan grej, det här m logik. Om man accepterar flygning utanför LOS 500 m bort så infinner sig genast frågan: varför mer exakt, är mitt flygplan mer farligt om det befinner sig 1 km bort än 500 m? Eller 2 km? Givet att man håller sig på samma höjd. Där jag flyger är det väldigt platt och jag kan dra iväg kilometervis och ändå hålla mig under 120 m.
                  Senast redigerad av martinkellner0; 2015-09-04, 06:01.

Kommentar

• MasterZap
                    • nov 2013
                    • 158

Jag är genuint intressrad av vad marell tyckte om mitt andra filmexempel.

/Z

Kommentar

• martinkellner0
                      • apr 2015
                      • 198

Jag tyckte iaf det var en fin video
                      om än lite repetitiv. Och jag tror inte den sortens flygning är speciellt farlig för ngn. Här är en video där jag aldrig är högre än c:a 70-80 m men flera km ut:

Ngn som tycker det ser farligt ut?

Kommentar

• UndCon
                        • apr 2009
                        • 2886

Här får ni en lite annan vinkel på det hela med långdistans FPV.

Ta min enkla Bixler1 som exempel. Jag använder APM på det för diverse funktioner.
                        Inom LOS är det ett modellflyg - utanför LOS är det inte det...

Men det är fortfarande ett modellflygplan - eller hur, samma utrustning, samma teknik, samma motor, radio osv...

Problemet är inte om det är OK eller EJ att flyga utanför LOS.
                        Problemet blir bevisbördan om det skulle ske något.

Kom på en sak till....hur många olyckor har ni haft med långdistans FPV där ni tappat kontroller, krashat eller liknande?

Hur många gånger har ni krashat med traditionellt modellflyg inom LOS ?

Kommentar

• arrow
                          • jul 2015
                          • 25

Jag tror inte vi kommer få se FPV utanför LOS förrän tekniken kommit längre. Du måste kunna lita på att länken inte dör och tekniken idag kan inte säkerställa de. Inom LOS kan du fortfarande återta kontrollen över din farkost och landa den hyfsat säkert även ifall videolänken dör, den möjligheten är väldigt begränsad om man flyger FPV utanför LOS.

Ju mer FPV race och annat blir mainstream och officiella race blir verklighet så kommer tekniken att kunna utvecklas på ett helt annat sätt eftersom att de blir mer pengar i det och fortutsättningar för att säkert köra FPV utanför LOS blir mer troligt.

Ett stort steg i rätt riktning är att jobba för att luckra upp reglerna runt FPV race och få de tillåtet på ett vettigt sätt. När omgivning inser att de är hyfsat säkert och att de är grymt kul då kan vi börja jobba på FPV utanför LOS.

Just my 2 cents

Kommentar

• martinkellner0
                            • apr 2015
                            • 198

Troligt att du har rätt. Sådana här projekt bryter nog också mark:

men det skulle vara bra om vi slapp olyckor på vägen dit. Risken för olyckor finns utan vettig reglering.

Sedan tycker jag nog iofs att just risken för krasch och förlorad kontroll är mindre med fpv eftersom man då oftast har en flight controller m RTH. Så det är snarare säkrare än LOS-flygning i det avseendet.

Kommentar

• MasterZap
                              • nov 2013
                              • 158

Jag tyckte iaf det var en fin video
                              om än lite repetitiv.
                              Oh ja, det var en smash edit. Fullständigt medvetn om det. MEN den visar exakt den typ av flygning jag gör nästan varje dag.... och exakt den typ jag beskrivit i tråden innan.

...min fråga till Marell m.m.... har detta verkligen nån inverkan på luftrummet? Är detta verkligen nån risk för en enda utomstående människa (det är min mark, mina hus, etc.)?

Och jag tror inte den sortens flygning är speciellt farlig för ngn.
                              Exakt min synvinkel.

Här är en video där jag aldrig är högre än c:a 70-80 m men flera km ut:

Ngn som tycker det ser farligt ut?
                              Tja, måste erkänna det ser hundra gånger farligare ut än min video (du är åtminståne på ett ställe där det - teoretiskt - skulle kunna komma en Cessna e.dyl)

Men... trots detta, är ju chansen så försvinnande liten... även om det KOMMER en Cessna, vad är chansen den skär exakt din flygbana i tid och rum?

Vad är det för typ av farkost, och vad väger den?

/Z

Kommentar

• MasterZap
                                • nov 2013
                                • 158

Ursprungligen postat av arrow
                                Jag tror inte vi kommer få se FPV utanför LOS förrän tekniken kommit längre. Du måste kunna lita på att länken inte dör och tekniken idag kan inte säkerställa de. Inom LOS kan du fortfarande återta kontrollen över din farkost och landa den hyfsat säkert även ifall videolänken dör, den möjligheten är väldigt begränsad om man flyger FPV utanför LOS.
                                Uhm... Return To Home finns även för flygande frigolitvingar nu.

Men alla med självaktning som flyger längre har RSSI-telemetri och borde vända i gooood tid.

/Z

Kommentar

Arbetssätt...