Ännu en idiot

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristofferR

• okt 2010
    • 481

När jag skrev "radar" tänkte jag nog inte på en tung beacon eller transponder utan att underlätta reflektioner men det funkar troligen bara på ett flygplan. Att släpa med mer elektronik är nog en dålig ide.

Man kan ju maximera sin synlighet optiskt i alla fall.

Jag håller med Martin om att det är rimligt med ett regelverk för flygning utanför LOS och även om att skaderisken borde vara rätt liten. Reg på plan/multi, viktgräns och tillstånd/utbildning känns också som ett vettigt krav främst för att förstå spelreglerna i luftrummet.

Det hela får ju vara baserat på sunt förnuft, tyvärr är vi ju inte där alls efter TS; FPV kommer troligen vara "snävt" regn, hård vind, dimma eller dålig sikt är liksom inte med i ekvationen för jag tror inte man ger sig upp då.

En kanadagås väger ju 4kg liksom, en typisk EasyStar kanske kommer upp i 1,5 kg. Nog för att det är lite sladdar och metall i dem men motorn är väl största enskilda metalldelen. Men kör man 700 km/h är ju allt man träffar "hårt", ni kanske såg bilderna på det hagelskadade passagerarplanet.

En ruskigt simpel metod för vanligt modellflyg utanför CTR skulle annars vara en EPA-variant av Flightradar24 kombinerat med "Hitta Vänner": Dvs att den som till äventyrs har en smartphone indikerar "modellflygning pågår" och en privat/heli flygare kan se att det pågår modellflyg på en plats. Omvänt vore det ju kanon med något sånt för civilflyget också så man kunde få lite heads-up när helikoptrar kommer förbi.

@marell - Vad säger om visibilitet förresten? Är det dayglo eller dioder som är grejen? Ser man modellplan eller blänket om det är sol? Multis? Jag vill ju måla mina vita plan i en genomtänkt färg

i slutänden är det en sak som är väldigt tydlig och det är att modellflygarna inte existerar i myndigheternas ögon och någon förståelse eller rimlighet eller förnuft får vi söka efter förgäves. Omvänt har jag också lärt mig att om man presenterar en bra och väl underbyggd lösning, dvs att man gjort arbetet åt den som bestämmer, är det oftast relativt lättare att få igenom den.

Om RCFF och SMFF kan enas, med medlemmarna bakom sig, om vettiga regler, tror jag chansen är mycket större att fortsätta verksamheten som tidigare och även utöka den. Det blir också lättare att separera sig från "ännu en idiot" i rubriken.

(Även om militärflyget är intressant känns den diskussionen som en återvändsgränd; vad Försvarsmakten håller på med är verkligen diametralt motsatt rekreation om man säger så. Varenda gång det flygs lågt är det störande, hästar skenar etc etc så jag gissar att sker för att det måste ske. Jag antar också att man sen länge skickat in föremål i motorerna och det vore orimligt om det inte omfattade drönare, och att man inte presenterar resultatet för allmänheten)
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Kommentar

• marell01
      • maj 2007
      • 831

Kristoffer, tack för mycket vettiga synpunkter. Jag håller med dig till 100%
      Reflektioner är det som syns bäst. Har du sen något som ökar radarmålytan, tex aluminiumfolie så är det grymt.
      RCFF och SMFF borde absolut gå ihop i frågan och sen presentera ett förslag. Kolla hur de gjort i ex vis Tyskland, skulle det vara applicerbart här? Tyvärr så vill ju de som bestämmer i landet S ofta tro att de vet bäst men med väl underbyggda argument till en lösning så kanske det underlättar.
      Hälsningar
      /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
        • 1937

@McRegor
        Hur många fullskalapiloter har god sikt bakåt? Och hur många av de som har god sikt bakåt kollar sexan ofta nog för att veta vad som händer där? Jag är rätt övertygad om att antalet fullskalapiloter som har fullständig eller ens god koll på vad som händer bakom kärran som mycket få, segelflygare, skärmflygare och stridspiloter undantagna.

@Kristoffer & marell01
        Ja, bra förslag. Synlighet inom visuellt och radarspektra är ju fullt görbart. Radar kan ju bli kinkigare då det även kommer att störa system ombord men kan man flyga med kolfiberkärror borde ju detta gå bra. Nu blev diskussionen bra mycket intressantare.

Kommentar

• martinkellner0
          • apr 2015
          • 198

Jag gillar också riktningen som diskussionen tog nu och ska se om jag kan applicera det på mina FPV-kärror. Hur stor yta aluminiumfolie behövs för att man ska synas på radar?

Rent visuellt borde väl vitt eller rött som de flesta av mina kärror redan är, synas rätt bra? Eller vad är bättre annars?

Kommentar

• Copterdude
            • maj 2012
            • 1269

Använde Mylar streamers för att se mina modellraket när dom dala ner från hög höjd. Mycket bra reflektion . Är jue alu så borde reflektera radar också.
            Kanske går att använda att klä flygplanet med ?

Kommentar

• martinkellner0
              • apr 2015
              • 198

Ursprungligen postat av Copterdude
              Använde Mylar streamers för att se mina modellraket när dom dala ner från hög höjd. Mycket bra reflektion . Är jue alu så borde reflektera radar också.
              Kanske går att använda att klä flygplanet med ?
              Som du klistrade fast längs m kroppen? Eller släpade de efter?

Kommentar

• Copterdude
                • maj 2012
                • 1269

Ursprungligen postat av martinkellner0
                Som du klistrade fast längs m kroppen? Eller släpade de efter?
                Den släpptes ut och fladdra i luften och bromsa fallet på en lätt raket.

"Streamers are used on rockets that fly high and would otherwise drift away if they used a parachute. The Apogee Aspire kit is a good example of a rocket that would use a streamer instead of a parachute.

Our Mylar® streamers shine like a mirror, and are coated with a bright color (actual colors may vary) to make them easy to see in the sky and on the ground. When the sunlight hits them, they make the rocket sparkle, so that they are easier to see as they descend to the ground.
                "

Kommentar

• martinkellner0
                  • apr 2015
                  • 198

Ok... Det kan man ju inte ha på ett plan men det kanske går att klä det i ngt glittrigt iaf

Kommentar

• Copterdude
                    • maj 2012
                    • 1269

Ursprungligen postat av martinkellner0
                    Ok... Det kan man ju inte ha på ett plan men det kanske går att klä det i ngt glittrigt iaf
                    Nah går nog lite trögt att flyga då hehe. Tänkte mer att klä kroppen i det kanske syns bättre. Bättre än vanlig alufolie iaf. Kanske inge bra, kom bara att tänka på det då jag kom ihåg Mylar från när jag höll på med raketer.

Kommentar

• IngemarTh
                      • okt 2010
                      • 415

Om man tittar på hur radarreflektorer för fritidsbåtar ser ut inser man att det inte är ett enkelt problem att göra modellflyg synliga för en radar. Och jag tror inte på att fpv utom synhåll kan bli tillåtet utan en godkänd utrustning med flerdubblerade radiolänkar och högupplöst video. Det ser man på de tillverkare som finns, till exempel denna: http://sharpershape.com/sharper-shap...s-sharper-4x4/

Kommentar

• Per-Fredrik

• dec 2013
                        • 82

Dessutom vore det till begränsad nytta med radarreflektorer eftersom bara vissa militärplan skulle kunna se ekot, i princip noll mindre flygplan/helikoptrar som rör sig på lägre höjder är utrustade med radar och flygledning skulle inte heller fånga upp dom (eftersom de flesta av dom bara har passiv "radar").
                        Men det är så klart ingen nackdel att göra allt som går för att synliggöra flygmaskinerna ändå!

Kommentar

• martinkellner0
                          • apr 2015
                          • 198

Precis. Som jag ser det har vi som ibland flyger utom synhåll ett moraliskt ansvar att göra allt för att minimera risken för olyckor. Följer man inte lagen tar man på sig ett stort ansvar och då får man axla det ansvaret också.

Kommentar

• simply
                            • apr 2011
                            • 56

Teknikens Värld på SVT2 om drönare nyss, borde finnas på SVT Play antar jag.

//

Kommentar

• Ha.kan
                              • dec 2008
                              • 16

Se dina favoritprogram när du vill i SVT Play - fri television på nätet.

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Ursprungligen postat av simply
                                Teknikens Värld på SVT2 om drönare nyss, borde finnas på SVT Play antar jag.

//
                                Vetenskapens Värld - annars var det rätt...
                                Handlade väl till stor del om förhållandena i USA men kan ju vara sevärt trots det.
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...