Quadproppar trä/CF

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DrHanke
    • maj 2006
    • 5249

Hej hopp!

Jag har varit inne och rensat tråden från allt "groll" så den håller sig inom ämnet. Jag har själv rensat så börja inte skylla på nån annan om det...

Jag skulle vara tacksam om vi alla kan hålla en lugn och vuxen ton generellt i forumet, det blir så mycket trevligare då!
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Killenheladagen
      • sep 2015
      • 1394

Gud vad bra, tack DrHanke! Denna tråd blev ju rätt informativ!

Jag misstänker att jag har kraftigare esc än 12a om de inte räcker till enligt Ecalc då killen som byggt och race:at den hade en kameravinkel på ca 45° och det tyder på mycket fulltrottelrace. Är detta möjligt eller är detta Emax2300kvmotor+12aESC ett paket som vanligen säljs ihop? Jag vet ju som sagt ej vad mina esc är för några...
      6045-propparna hade han kört med hela tiden och hade endast sådana. Jag har ju dessutom kört upp full gas när den varit nedviktad utan någon värmebildning...jag vill hemskt gärna ha rätt här
      Annars är ju detta min första riktiga quad och till för att lära mig till en början för att sedan vara portabel fpv/videograf-plattform. Typ ta med i segelbåten och utlandsresan och dylikt!

Har en mycket god vän som vill ge mig en hexacopter - ram och har en nazalite och gpspuckar över som jag skall börja bygga, det skall bli en längre flygtid, högt flygande flygfoto-maskin med roligheter som strålkastare och mörker/IR-kamera och kraftiga batteripack och rejäla proppar.!

Kommentar

• Peter_L

• feb 2013
        • 179

Ingen Quad, men en multicopter med träpropellrar i alla fall. Såg artikeln på Ny Teknik. Hoppas länken inte finns tidigare i tråden...:

Kommentar

• Jorgen
          • feb 2013
          • 777

Dina motorer är egentligen gjorda för 3S och 5" propellrar. MEN även om man överbelastar med 4s och 6X45 propellrar så gasar man inte så många sekunder åt gången att det hinner gå sönder. Hade man däremot använt motorerna på en lite större quad där de blev belastade under längre tid så hade de nog inte överlevt många minuter.

Fartreglaget reagerar däremot snabbare på överström och kan gå sönder mycket snabbt om det överbelastas. Det gör att även om du skulle kunna flyga runt lungt med 7" prop på 3S så kan du förstöra ett fartreglage genom att bara råka dra på lite för mycket i en sekund.

I grunden så är det här en lite biffigare version av motorerna som används på inomhusflygplan, där används något lägre kv värden och 2 cells batterier. Om du har en halvstor 2 cell pack så ser jag inget som hindrar att du provar att flyga quadden med 7" propeller på 2 celler. Strömmen är fortfarande lite för hög på max för dina motorer men du har i alla fall sänkt maxströmmen enormt mycket jämfört med att köra med tre celler.

Kommentar

• Killenheladagen
            • sep 2015
            • 1394

Ursprungligen postat av Jorgen
            Dina motorer är egentligen gjorda för 3S och 5" propellrar. MEN även om man överbelastar med 4s och 6X45 propellrar så gasar man inte så många sekunder åt gången att det hinner gå sönder. Hade man däremot använt motorerna på en lite större quad där de blev belastade under längre tid så hade de nog inte överlevt många minuter.

Fartreglaget reagerar däremot snabbare på överström och kan gå sönder mycket snabbt om det överbelastas. Det gör att även om du skulle kunna flyga runt lungt med 7" prop på 3S så kan du förstöra ett fartreglage genom att bara råka dra på lite för mycket i en sekund.

I grunden så är det här en lite biffigare version av motorerna som används på inomhusflygplan, där används något lägre kv värden och 2 cells batterier. Om du har en halvstor 2 cell pack så ser jag inget som hindrar att du provar att flyga quadden med 7" propeller på 2 celler. Strömmen är fortfarande lite för hög på max för dina motorer men du har i alla fall sänkt maxströmmen enormt mycket jämfört med att köra med tre celler.
            Aha! Har en 2s2000 25C som är perfekt size! !

Kommentar

• Killenheladagen
              • sep 2015
              • 1394

Ursprungligen postat av Killenheladagen
              Aha! Har en 2s2000 25C som är perfekt size! !
              Har även en 3s1800 20C; måste löda om connectorn och har Slut på xt60 men det packet skulle vara perfekt väl?
              Mvh

Kommentar

Arbetssätt...