5,8GHz IBCrazy klöverantenn på G

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cmeijer
    • maj 2009
    • 101

Hej
    En sådan såg jag att Dadde körde med i Skövde. Men förklara med en liten ritning snälla:-)
    Jag vill bygga en för (ett par) för 900mhz. Man måste väll ha en både på sändaren och en på motagaren...Rätt?

H/Claes Meijer

Kommentar

• bjornez
      • jan 2009
      • 194

Hittade en liten bygg guide på en polsk sida: http://www.rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=2502
      google translate underlättar lite..

Kommentar

• UndCon
        • apr 2009
        • 2886

Rätt Claes - du får bäst effekt om du kör på sändare/mottagare

Kolla på IBCrazy's sida - han räknar ut längder både i tum och cm för flera frekvenser

skulle man inte ligga på exakt rätt kan man räkna ut rätt mått själv

Kommentar

• zoomzky
          • nov 2010
          • 163

Glöm mitt inlägg om IBCrazys kommentar om 5.8GHz !! Det gäller bara Bi-quad och Inverted Vee!!

Klöverantennen ska funka med 5.8...skyller på att jag inte var vaken när jag postade inlägget
          :-|

/Z

Kommentar

• UndCon
            • apr 2009
            • 2886

Om jag förstått det rätt så behöver man inte antenn-tracker för flygningen "inom synhåll" då den är rundstrålande ?

Det betyder en enklare groundstation

Isåfall skaffar jag en liten väska på Bauhaus "Visent" eller vad de heter och monterar i en liten skärm och har kvar Eagleayes med flera tv-ut.

mr Ovanhill - Vilka SMA-kontakter var det du beställde från Electrokit?

Kommentar

• MrOvanhill
              • jan 2008
              • 468

Det beror ju på vad du har för kontakt på sändaren, men på min 5,8 så är det man behöver en SMA-RP hane (Reversed Polarity) kontakt eftersom den har "pinne i mitten". Den går fint att löda också om man inte har krimpverktyg för såna.

Det ska stämma alldeles utmärkt angående enklare markstatoion. Det är ju en rundstrålande antenn. Det kombinerat med cirkulärpolariserat är ju att man slipper störningar när man lutar på planet i svängarna.

Kommentar

• dacke jocke
                • nov 2008
                • 269

ger dessa antenner längre räckvidd eller vad gör dom förnytta jämfört med an vanlig antenn?

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
                  • 5250

Förutom att de är mer optimerade för exakt rätt frekvens så ger de även lite bättre video bild, främst när man flyger runt som en galning och sändarantennen ändrar polarisation konstant. Det som händer är att man får en "jämn" och fin video bild utan störningar vilket man ofta får med original antennen i vissa lägen då man rollar loppar etc.
                  //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• dacke jocke
                    • nov 2008
                    • 269

Okey
                    Helt klart värt att prova om man skulle börja med fpv.

Kommentar

• MrOvanhill
                      • jan 2008
                      • 468

Här finns en jättebra film som beskriver hur antenner funkar. Denna film borde alla radioflygare se, men framför allt alla som håller på med FPV. Se den genast!

Jäklar vad jag har grävt i min surfhistorik efter den... Jag såg den för... sisådär två, tre veckor sedan. Ojojoj vad många sidor jag surfat förbi sedan dess. :-D

Kommentar

• Wavis
                        • nov 2006
                        • 47

Ursprungligen postat av MrOvanhill
                        Här finns en jättebra film som beskriver hur antenner funkar. Denna film borde alla radioflygare se, men framför allt alla som håller på med FPV. Se den genast!

Jäklar vad jag har grävt i min surfhistorik efter den... Jag såg den för... sisådär två, tre veckor sedan. Ojojoj vad många sidor jag surfat förbi sedan dess. :-D
                        Hmmm ...kanske dum fråga men sett på filmen ,,,antennen på sändaren ,,hur e det optimalt rakt upp eller lite på sniskan.....på 2,4,,,
                        Senast redigerad av Wavis; 2011-04-12, 22:59.

Kommentar

• MrOvanhill
                          • jan 2008
                          • 468

Rakt upp! Eller snarare parallell med den vinkel som antennen i ditt flygplan kommer att vistas större delen av flygningen. Kör du mest rakt fram, hyfsat långt bort med mjuka svängar och har antennen lodrätt placerad i planet (vilket man nog bör ha eftersom den har ett toroidformat effektområde) så är en sändarantenn bäst att ha lodrät. Om du flyger på nära håll och loopar, rollar och far runt hela tiden så spelar det mindre roll.

Kommentar

• freddan_6
                            • aug 2006
                            • 2655

Ursprungligen postat av Wavis
                            Hmmm ...kanske dum fråga men sett på filmen ,,,antennen på sändaren ,,hur e det optimalt rakt upp eller lite på sniskan.....på 2,4,,,
                            Om du pekar med antennen mot planet får du sämst räckvidd. Det bästa är att ha den så snett du kan.
                            Se början av filmen, där han visar i vilken riktning patchantennen är sämst.
                            m.v.h. //Fredrik

Kommentar

• UndCon
                              • apr 2009
                              • 2886

hmm - instruktionerna är inte helt lätta att följa...försöker kröka ihop en antenn nu

Vad använder ni för kabel?
                              Det enda jag har hemma är ju vanlig Coax dvs tv/video

Jag köpte 2 ReverseSMA på www.Kjell.com idag och tänkte löda på en sladd så att min sändare kan få antennen över fenan/stabben

Kommentar

• MrOvanhill
                                • jan 2008
                                • 468

Jag använde RG174. Det borde nog nästan finnas på Kjell, det med. Gör det inte det så är trots allt Electro:kit snabba på att leverera.

Annars kan jag skicka en snutt till dig om du vill.
                                Senast redigerad av MrOvanhill; 2011-04-29, 18:01.

Kommentar

Arbetssätt...