TBS Caipirinha

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neu
    • aug 2012
    • 1047

hehe ska ändå kunna stanna uppe i 35min :P

Var också sugen på en rvjet men det var några smågrejer och utseendet som gjorde att jag valde Caipirinha tycker även att man får sjukt bra support från TBS (Trappy svara ofta på mail inom 15min).

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
      • 1937

Vilka små grejer?

Trappy skriver ju inte på rcflyg iaf.

För mig så är de två helt olika modeller, som att välja mellan en gokart och en Porsche Panamera.

Kommentar

• neu
        • aug 2012
        • 1047

Ursprungligen postat av Boopidoo
        Vilka små grejer?

Trappy skriver ju inte på rcflyg iaf.

För mig så är de två helt olika modeller, som att välja mellan en gokart och en Porsche Panamera.
        hehe jo det är sant :P

Tycker nog att rvjet/zephyr är lite krångligare att transportera/starta om man jämför men en liten vinge på 85cm.

Är inte heller så glad att fästa vingarna med tejp/o-ringar då jag flyger rätt så aggressivt och gillar helt enkelt Caipirinhas simpla design

Kommentar

• Kenneth E
          • okt 2006
          • 3445

Neu, jag tror du gör helt rätt i att välja kvalitet.

Ser fram emot att få se och höra monstret.
          Balsa regn

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
            • 1937

@neu
            Jag tror fakyidkt inte att du klarar av att flyga sönder tejp eller O-ring oavsett hur "hårt" du flyger. Jag gillar dock cap med dess avskalade enkelhet.

@Kenneth
            Skulle den vara bättre kvalitet än RVJET? Cap är en mycket enklare lösning och en helt annat modell men varför skulle den vara bättre kvalitet?

Kommentar

• Kenneth E
              • okt 2006
              • 3445

Ursprungligen postat av Boopidoo
              @neu
              Jag tror fakyidkt inte att du klarar av att flyga sönder tejp eller O-ring oavsett hur "hårt" du flyger. Jag gillar dock cap med dess avskalade enkelhet.

@Kenneth
              Skulle den vara bättre kvalitet än RVJET? Cap är en mycket enklare lösning och en helt annat modell men varför skulle den vara bättre kvalitet?
              Jag tycker att Cap(Jag skrev faktiskt capricosa, Pizza?) håller en högre kvalitet, stabil och lagom format och utan montering av vare sig tejp eller kardborre. Men det är som sagt det är en smaksak vad som räknas som kvalitet och du gör ditt eget val, vi har gjort vårt.

Balsa regn

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                • 1937

Ja vad begreppet kvalitet innebär är tydligen olika hos olika personer. Tejp eller O-ring (kardborre?) är ju valfritt men jag tycker att det är konstigt att det skulle vara en kvalitetsskillnad. Blir det bättre "kvalitet" om man limmar ihop vingen?

För övrigt så tejpas vingar ihop på tävlingsmodeller som påfrestas av betydligt högre krafter än Cap eller RVJET och det håller. Rent mekaniskt är det inte särskilt stora krafter i den riktningen (längs tippaxeln). Den absolut största kraften tas ju upp av kolfiberrören samt kolfiberremsorna (längs rollaxeln), de övriga krafterna är i sammanhanget nästan försumbara. Sedan är ju även påfrestningar längs längdaxeln viktiga men där tror jag inte att Cap och RVJET skiljer särskilt mycket.
                Senast redigerad av Boopidoo; 2013-06-10, 22:57.

Kommentar

• kajakmannen
                  • jun 2006
                  • 1471

Ursprungligen postat av neu
                  hehe jo det är sant :P

Tycker nog att rvjet/zephyr är lite krångligare att transportera/starta om man jämför men en liten vinge på 85cm.

Är inte heller så glad att fästa vingarna med tejp/o-ringar då jag flyger rätt så aggressivt och gillar helt enkelt Caipirinhas simpla design
                  Håller med om Att Caprinijan är nice men blir felaktigt att jämnföra den med RVJETen eller Zephyren. Den är mycket mindre och tänkt som en proximityvinge för resande etc i och med det lilla formatet. Har själv varit sugen på att köpa den men Trappy ville inte sälja till konkurerande designer haha. Brukar snacka med honom. Trevlig kille men lite väl hybris.

Att tro att Caprinijan är enklare att starta än Zephyren eller RVJETen tror jag är ett felaktigt antagande. Liten vinge=kvickare och mindre stabilitet. Men smaken är som baken och Caprinian är helt klart en trevlig modell.

MVH / Kajaken

Kommentar

• neu
                    • aug 2012
                    • 1047

Kan nästan garantera att caip är lättare att starta än en zephyr (vet inte riktigt hur svår rvjer är).

Tycker att min swift 2 är vansinnigt lätt att starta och har en depron vinge på 50cm med kfm4 vingprofil (zephyr style) även den är mycket stabil och lätt att starta.

Håller med att dom inte går att jämföra eftersom dom är designade till helt olika saker. Blir kanske en rvjet i framtiden eftersom det kan va svårt att få in rvosd i en zephyr2

Kommentar

• neu
                      • aug 2012
                      • 1047

It's in Sweden!!

RECEIVED AT DESTINATION TRANSIT CENTRE

Kommentar

• jugg
                        • mar 2008
                        • 494

byggde min idag, ska prova den i morrn.. så får ni veta hur lättstartad den är.

Kommentar

• neu
                          • aug 2012
                          • 1047

Hämtade min i morse och har byggt hela dagen. Är nästan klar ska bara fixa CG kanske provar min imorgon.

Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-06-10 10.45.54.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,6 KB
ID: 495750
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-06-10 22.25.17.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,6 KB
ID: 495751

Ligger på 670g men måste kanske lägga lite bly i nosen.

Kommentar

• Kenneth E
                            • okt 2006
                            • 3445

Min är skickad, hoppas vi kan flyga rote snart.

Kommentar

• jugg
                              • mar 2008
                              • 494

någon som vet var cg ska ligga?

Kommentar

• Sickan
                                • jul 2012
                                • 1080

Det här ska bli spännande att följa, även i verkligheten! Kanske ska jag skaffa en och hänga på er

--
                                S

Ursprungligen postat av Kenneth E
                                Min är skickad, hoppas vi kan flyga rote snart.

Kommentar

Arbetssätt...