Hållbart enkelt FPV-flyg?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6809

En sak till, vill ju inte ha ett flyg som vobblar och viftar och har sig så man blir sjösjuk när man FPVar. =)
    Kanske man kan sätta på ett gyro? Om man ändå ska filma med GoPro...
    Hur är det med landningar och GoPro-kameran på de olika alternativen? Repad lins per landning?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7943

Caiprinihavemfankompådetnamnet från EU-handlare - http://www.rcnoordshop.nl/c-2046091/caipirinha-epp/
      Setup kan du säkert plocka ihop nåt som passare dina ackar. Detta är tydligen motorn som levereras i deras paket - http://www.multicopter.gr/mt-series-...000-165-detail
      ... en 24 g outrunner med KV på 2000 som tål att belastas med upp till 13 A. Sen verkar det ju vara rätt standardbetonade komponenter f ö - alltså 2 st 9 g servon Och ett 12 A fartreglage. Men skall du köra 3S i st f 2S så bör du nog har lite lägre KV på motorn om du inte vill minska proppstorleken - vilket kanske är onödigt.
      Bixler hittar du väl t ex på Hobbyking Europe.
      Roger

Kommentar

• Kenneth E
        • okt 2006
        • 3445

Jag kan bara referera till caip. Som jag gjorde flera hundra tals flygningar med , inga problem med landningarna inte en repa på linsen en enda gång samt att modellen tåler allt om man sätter ihopa den rätt. Jag använde mig av DOSD med tilläg av 3 axligt gyro för stabil flygning
        Ken

QUOTE=Ålänning;337477]En sak till, vill ju inte ha ett flyg som vobblar och viftar och har sig så man blir sjösjuk när man FPVar. =)
        Kanske man kan sätta på ett gyro? Om man ändå ska filma med GoPro...
        Hur är det med landningar och GoPro-kameran på de olika alternativen? Repad lins per landning?[/QUOTE]

Kommentar

• Boopidoo
          • dec 2008
          • 1937

Ursprungligen postat av simonarvestrand
          bixlern är i luften fortare
          dock lite mer fart i rvjetten
          Det är nog individuellt. Jag är mycket snabbare i luften med min RVJET än vad jag någonsin var med min Easystar. Bägge hade vingar som behövde monteras, när jag tänker på det är det ju exakt lika många delar som monteras men vad jag kommer ihåg var det struligt med Easystaren. Vilken som är snabbast beror nog på hur man har byggt modellerna men det kan ju rimligtvis inte skilja många sekunder då det är exakt samma moment som ska göras innan start.

@Ålänning
          Kolla lite filmer gjorde med Cap innan du köper den. Och utgår då inte från TBS kraftfullt redigerade filmer. En hel del tycker att den vaggar för mycket efter kraftiga svängar, ett problem som är vanligt på flygande vingar men extra tydligt på Cap. Men eftersom den består av EPP är den ju mycket hållbar så den lär nog inte gå sönder i första taget.

Om man nu tittar på mindre vingar (dvs ej RVJET mfl) så skulle jag hellre gjort som FMkit och köpt ett par mycket billiga Skyfunvingar, limmat ihop och installerat med ett minimalt FPV-kit. Det är svårt att komma billigare undan än det. Jag har själv två par dylika vingar som jag inte har hunnit bygga något av än men de tar ju inte så mycket plats på hyllan.

Vingar är generellt mycket mer hållbara än mer konventionella modeller men det varierar ju givetvis en hel del.

Kommentar

• Kenneth E
            • okt 2006
            • 3445

Eller varför inte bygga något eget av depron och tejp, då kan man välja storlek och design själv.
            Ken

Kommentar

• Boopidoo
              • dec 2008
              • 1937

Jomenvisst, definitivt! Jag säljer ju min gamla trotjänare (Ugglan) för ingenting just nu.

Behöver endast betala ett rabatterat pris för fartreglage och motor.

Har man lite depron hemma kan man ju enkelt bygga den själv också, tar kanske en halv-kväll.

Kommentar

• simonarvestrand
                • jan 2012
                • 3850

Ursprungligen postat av Boopidoo
                Det är nog individuellt. Jag är mycket snabbare i luften med min RVJET än vad jag någonsin var med min Easystar. Bägge hade vingar som behövde monteras, när jag tänker på det är det ju exakt lika många delar som monteras men vad jag kommer ihåg var det struligt med Easystaren. Vilken som är snabbast beror nog på hur man har byggt modellerna men det kan ju rimligtvis inte skilja många sekunder då det är exakt samma moment som ska göras innan start.

@Ålänning
                Kolla lite filmer gjorde med Cap innan du köper den. Och utgår då inte från TBS kraftfullt redigerade filmer. En hel del tycker att den vaggar för mycket efter kraftiga svängar, ett problem som är vanligt på flygande vingar men extra tydligt på Cap. Men eftersom den består av EPP är den ju mycket hållbar så den lär nog inte gå sönder i första taget.

Om man nu tittar på mindre vingar (dvs ej RVJET mfl) så skulle jag hellre gjort som FMkit och köpt ett par mycket billiga Skyfunvingar, limmat ihop och installerat med ett minimalt FPV-kit. Det är svårt att komma billigare undan än det. Jag har själv två par dylika vingar som jag inte har hunnit bygga något av än men de tar ju inte så mycket plats på hyllan.

Vingar är generellt mycket mer hållbara än mer konventionella modeller men det varierar ju givetvis en hel del.
                Jag kör med limmade vingar på bixlar så det enda man gör äer att trycka i accen och starta

Kommentar

• Boopidoo
                  • dec 2008
                  • 1937

Aha, då blir den nog för stor för min bil. Jag fick i alla fall inte plats (bekvämt) med en EZ*.

Kommentar

• simonarvestrand
                    • jan 2012
                    • 3850

Ursprungligen postat av Boopidoo
                    Aha, då blir den nog för stor för min bil. Jag fick i alla fall inte plats (bekvämt) med en EZ*.
                    Går det i min fabia så borde det gå

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6809

Hm, blir ju inte klokare på alla idéer hit och dit. :-D

Dessa går bort:
                      - Bormatec Q skippar jag, för små ackar, för liten, för yvig.
                      - Depronhembygge skippar jag, mina egenbyggda vingar har inte alls betett sig som jag vill. =)
                      - Bixler 2 skippar jag, den va ju så skör och det finns en 1a som är bättre
                      - Multiplex Easystar va vanlig förr så den tilltalar mig inte.

Följande återstår:
                      - Caipirinha, gillar inte det där vaggande, vem vill se såna filmer... gyro i så fall och nu snackar vi början till påplockad
                      - Bixler 1 (eller om den heter 1.1) ful som stryk men gör väl sitt. hur är det med nosen, är den i vägen?
                      - RVJet, ser cool ut och verkar stabil, men den är ju inte mycket mindre än Bormatec Maja, jag som va ute efter litet enkelt.

Hm. Vad har ni mer för vinklingar och givande tips? =)
                      Finns det ingen mellansize-vinge? Alltså nåt mellan Caipirinha'n på 850mm och RVJet på 1950mm?
                      Vinge lockar för att de är enklare byggda, Bixlern för att den är "självstabil" jämfört med en vinge.

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7943

Har inte Hobbyking flera vingar ? Har för mig att jag sett flera varianter men har ingen aning hur bra eller dåliga dom är.
                        Roger

Kommentar

• neu
                          • aug 2012
                          • 1047

RVjet är för stor för att bara ha liggandes i bilen(caip kan man alltid ha med sig för den tar inte mycket plats). Har både en rvjet och en caip.

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6809

RVJet låter lite stor jo, ser lite stor ut, har redan denna: http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=8686

Har sett lite filmer och man blir ju galen se på alla filmer med Caipen där den "skakar på huvet" titt som tätt.
                            Och så såg jag på Bixler-filmer samt lite andra. Jösses va det vickas och skakar och vinglar osv. Är folk nervösa i fingerspetsarna eller har de skippat expo eller hoppat över grunderna med att inte ha glapp och kärv i stag, roderhorn etc? Samt vad använder folk för servon? Lågupplösta 20-cents HobbyKing-servon?

Caip verkar liten jo. 85cm är inte mycket. Blir det verkligen bra med en GoPro och 3S 2200 samt minikamera och gyro på en sådan? Vill nog trots allt ha en FPV-kärra med GoPro-kamera, har gjort många filmer så man är ju skadad där och ska filma allt. =)

Det finns många FPV-kärror där ute, men vill inte köpa nåt otestat kort denna gång.

Gärna en någorlunda snabb kärra också, de jag flugit med FPV hittills har bara glidit fram.

Flög MPX TwinStar II förut med FPV, vid ca 10:00 o framåt är det jag som flyger så som jag vill!

Denna Twinstar gick vidare.

Samt Bormatec Majan (vid 8:30 flyger inte jag, men då är det sol iaf och det är inte slomo):

Gillar flyga långsamt, men det finns ju Majan för.

Kommentar

• PinDuke
                              • jun 2012
                              • 494

Bixler 1.1 eller en Phantom Wing borde passa dina önskemål ganska bra.
                              1 st 3S 2200 i Bixlern och 2 st 3S 2200 i Phantom.

Kommentar

• simonarvestrand
                                • jan 2012
                                • 3850

Ursprungligen postat av Ålänning
                                Hm, blir ju inte klokare på alla idéer hit och dit. :-D

Finns det ingen mellansize-vinge? Alltså nåt mellan Caipirinha'n på 850mm och RVJet på 1950mm?
                                Vinge lockar för att de är enklare byggda, Bixlern för att den är "självstabil" jämfört med en vinge.
                                En rvjet utan den extra vingexpansionen blir ju typ mitt mellan, kommer inte riktigt ihåg men typ 1400 ?
                                Boppi kan bekräfta vingspannet

Kommentar

Arbetssätt...