Hållbart enkelt FPV-flyg?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6809

neu, hur sitter dina winglets fast? Kör du med fullgas? Mer vikt... ingen aning... men hur är det med viktbalansen höger-vänster? Neu, din flygning... det rör sig i alla plan... =) Men jopp, man ser ormandet i gir-planet.

Kanske man kan köra med GoPro liveview för FPV så slipper man lite mer lindrigt undan...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• neu
      • aug 2012
      • 1047

Dom är skruvade och det är zephyr style. Nästan allt är runt 50% gas eller så. Vet att den är tyngre på höger sida för där sitter en GPS(till ezosd) på vingspetsen och mottagare och ezosd längre in men det bör inte påverka tail wag.

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6809

Har nån provat Caipirinhan utan winglets eller testat flyttat dem längre bak?
        Eller försökt sig på nån form av toe-in/-out som på bilar...

Kommentar

• Kenneth E
          • okt 2006
          • 3445

Höre du Ålänning, nu är snart våra idéer slut och erfarenhet lika så. Nu får du nog skaffa dig en kärra och ge oss lite input så vi kan dra nytta av alla dina idéer.
          Ken

Ursprungligen postat av Ålänning
          Har nån provat Caipirinhan utan winglets eller testat flyttat dem längre bak?
          Eller försökt sig på nån form av toe-in/-out som på bilar...

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6809

Haha!!! ;-) Ja men hörru, jag håller på kämpar med KÖP-knappen med RCtech, men får se hur den firman klarar momsfritt, bor ju på Åland, juh! Jäkligt bra service där i alla fall. Kanske är nån av er här i tråden? ;-)

Det där med ormandet... jag kan ju helt klart förstå att den ormar sig, med winglets. Om man tänker lite aerodynamiskt (gått en kurs inför cert så hoppeligen har man snappat upp nåt) så är det ju rätt givet att de ormar sig... men vete sjutton hur man får bort det med enkla medel. Skulle det funka om wingletsen var vinklade inåt i framkant, typ "toe-in" om man snackar bil. Då vill de streta och "ploga" så att vingen pressas att gå rakt, kan iofs påverka hur den flyger. Är vingen helsymmetrisk? Nå, ska bli kul få hem en och testa lite. Och hur funkar slipstream när det är skjutande propeller?!

Kommentar

• Kenneth E
              • okt 2006
              • 3445

Köp-knapp är bra för humöret, man liksom blir barn på nytt.

Skall bli roligt att följa ditt projekt vad det nu blir för modell och hur du kommer lösa dina ev. problem.
              Ken

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6809

Jo köp-knappar är roliga. :-D

Egentligen borde jag göra en massa annat klart... för nu är det Caipirinha som gäller och så är det två andra projekt på väg... en Cessna 172 (kit) och en bogserbåt (kit den med)... och så finns det några projekt på kö (3 metanolhelis, 1 bensinheli och 3 bensinflyg och en UAV-kärra). Phust! Men fick iaf en FPV-tricopter klar i går och en Giles 202 bensin klar idag! ;-) Samt moddat en GoPro-DJI-quad idag så den också är flygklar (som hoppeligen ska göras till komplett Naza-FPV-GoPro-paket som ska säljas till en som filmar motorsport). Börjar bli i panik, snart vår och vill ha allt flygklart. Iiiiik! Nu zzz...

Kommentar

• Kenneth E
                  • okt 2006
                  • 3445

Jag känner igen det mönstret med köplust, själv skall jag i dagarna kasta ett släp fyllt med modeller på tippen, det är mitt tredje släp jagkör. Har insett att det blir ett stress moment att ha för många projekt.
                  lycka tillmed caip.
                  Ken

Kommentar

• Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6809

Huh? Kastar du grejer? Vad är det du kastar? Jag gjorde iofs nåt liknande för inte så länge sedan. Flyg och vingar jag aldrig kommer laga... ligger dom kvar i förrådet så "kan" dom kanske lagas nån gång... men jag hade en bättre plan! ;-) Jag finfördelar dem!!! Sen kan man f-n inte göra nåt åt högen!!!

Vad gäller Caipirinhan... det lööööser sig! Woho! ;-) Så bara jag vet vad jag ska ha för nåt så är den på väg.
                    Vinge + TBS-motorn som ska klara 3S + nån ESC!? + nån propeller?! + TBS Core + 25A-sensor-nånting... mer?

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6809

Hur uttalar man Caipirinha egentligen? Kaipirinja? Capricciosa? Vändakappaneftervinden? Kaipiraiya? Döh... Måste ju kunna säga nåt när nån frågar vad man har ... "Det är en TBS Caipmummela..."

Kommentar

• neu
                        • aug 2012
                        • 1047

Den är döpt efter drinken så fråga en bartender https://sv.wikipedia.org/wiki/Caipirinha

Kommentar

• UndCon
                          • apr 2009
                          • 2886

Som gammal bartender så kan jag tillägga att det är gott också

Kommentar

• Kenneth E
                            • okt 2006
                            • 3445

Jag minns inte!

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6809

Nu är Kaipirinjan (så sa en drinkgalen kollega att det uttalas) beställd. :-D Det blev
                              - TBS Caipirinha
                              - TBS Core
                              - TBS BL motor
                              - 25A Current Sensor
                              - RCTimer 20A OPTO ESC Simon K
                              - Nån propeller

En början. =)

Till på det blir det
                              - 2 st Hitec HS-65MG-servon
                              - 3S 2200mAh 30C GensAce-ackar eller om jag nu måste skaffa 2S 3300... får se
                              - Futaba R617FS-mottagare
                              - Immersion eller om det var FatShark 5.8GHz jag hade med FatShark-svamparna (som säkert skapar aerodynamisk kaos)
                              - GoPro Hero 1 till att börja med, passar den inte alls så får jag väl skaffa en GoPro Hero 3 Black Edition
                              - FatShark 600TVL 15 grams FPV-kamera (eller om jag gör live viewn från GoPro'n...
                              - Har jag missat nåt? Den lär väl väga över 1kg med min tur, fast grejerna skulle väga runt 700 gram totalt var för sig. :-D

Sen är det väl bara att flyga och konstatera att jag antagligen lyckas få absolut vansinnigaste gir-vobblandet som registreratas och så lyckas jag knappast få ner vingen hel till marken pga nåt dumt magnetiskt skitväderfenomen och så kan jag inte säga hur jag tänkte lösa vobblingarna.

Kommentar

• neu
                                • aug 2012
                                • 1047

Opto esc? Då måste du ju ha ett bec som blir extra vikt.

Kommentar

Arbetssätt...