https://www.rcflyg.se
Elefantastiskt 3-4/8 - Svenska RC-flygförbundet

Elefantastiskt 3-4/8

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Det finns tillgång till el och vatten fre-sön samt även kiosk där vi brassar hamburgare kring lunch och kör äggmackor/panpizza/kaffe/fika övriga tider.

Vi är ett gäng som brukar sticka in på stan och käka lite på lördagkvällen, finns intresse är det bara att hänga på, förmodligen går det att ordna skjuts till/från fältet dessutom.
    Superhero

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

Man lever inte av vackert väder alenast ,man måste flyga också... Så jag började fiska lite efter en 2-meters kärra begagnad. Budade på ett par stycken, men av olika anledningar så blev det ingen affär.

Kom över en GB 1.8m Yak 55 något transpotskadad till ett bra pris så jag köpte den. Jag monterar in min Hacker C50, 165A Jeti reglage, jeti S-BEC, Jeti mottagare, en 8S 5800mAh no name acke och hoppas det skall funka.

Eftersom jag flyger med en Jeti DS-16 sändare så kan reglaget skicka ner information till mig via Telemetri. Vet inte exakt vad än, men är säker på att det är bra saker

Modellen är lätt vad jag kan avgöra och det står överallt att de när konstruerad enbart för outrunner, haha. Tror de vill sälja AXI motorer

Jag kör ju min Hacker och vill ha en 24" prop, så fick beställa ett högre ställ. Hittade via Ebay Elster modellbau som sålde högre ställ som fortfarande var i ungefär rätt form. Fick mail på kvällen där de frågade om modellvikt och jag sa 4.5-5kg och om det går 32mm brett vid infästningen. Hörde inget mera och tänkte att jag hinner aldrig få stället innan Elef... men se på fasen om inte posten kom med stor låda redan igår! ställ upplagt för 5kg modell och 32mm brett! sjukt kool! dessutom 50gram lättare än originalet, så nu får jag dit 24" propp lätt som en plätt!

Originalstället var dessutom inte rätt mot hålen i kroppen, felade för mycket... :-/ men som sagt, det var billigt!

Superhero

Kommentar

• Kenneth E
        • okt 2006
        • 3445

henke2, Den ser jag fram emot att få skåda på träffen.

Jag tänkte campa, finns det plats och i så fall var, kommer på fredag kväll?

Har ni typ en hangar för att ställ monterade modeller i?
        Kenneth
        DS-24 operatör.
        Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
        Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
        FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

Ursprungligen postat av Kenneth E
          henke2, Den ser jag fram emot att få skåda på träffen.

Jag tänkte campa, finns det plats och i så fall var, kommer på fredag kväll?

Har ni typ en hangar för att ställ monterade modeller i?
          Kenneth

Hej,

Det går bra fredag kväll. Vi han ha vatten och ström framme då. Finns begränsade möjligheter att husera modeller, men i mån av plats så finns container samt klubbstuga att använda.

Gjorde en karta, den stämmer inte riktigt mot verkligheten då både rullbana och klubbstuga är flyttade en smula, men principen är fortfarande den samma. Skall man till campingen måste man på andra sidan depån. KÖR INTE genom depån utan runt hela fältet!

Superhero

Kommentar

• henke2
            • mar 2011
            • 3188

Lagar transportskadan och limmar gångjärn, tråkigt men det måsta göras. Bläddrade lite i manualen och det står överallt att den endast är avsedd för AXI 53 någonting och en 20" prop. Det låter inte så mycket att gå upp till 24" från 20" men kolla bilden och döm själv, det är en ganska maffig skillnad trots allt. Manualen säger 6S 4500, så min 8S är kanske overkill trots att jag när jag räknade tyckte att jag lade mig lågt. Hm, får mäta och se vad det drar i luften och ev gå ner i ack.

Superhero

Kommentar

• Kenneth E
              • okt 2006
              • 3445

Tror inte att det påverkar så mycket, men gyro effekten blir mer påtaglig. Så en mer noggrann installation av motorn är nog ett måste.

Måla snurran så ser det kanon ut.
              Kenneth
              DS-24 operatör.
              FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• henke2
                • mar 2011
                • 3188

Tror inte att det påverkar så mycket, men gyro effekten blir mer påtaglig. Så en mer noggrann installation av motorn är nog ett måste.
                Det blir mycket effektivare, det är det jag vill åt
                Superhero

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Motorn på plats, kanske inte världens snyggaste, men det kommer hålla iaf. Mycket är bra på kärran, annat inte direkt genomtänkt. Fick göra en egen lösning på luft in/ut. Det följde med en slags platta som ska likna en Yaks stängbara luftkanaler. Denna var vare sig snygg eller funktionell så jag skissade upp en egen. Är inte direkt skalaintresserad utan vevade ihop någonting jag tyckte såg okej ut och fick plats. Det kommer till en tratt som leder all luft in mot motorn också.

Vikten på min nya "flärp" är något lättare än den oklippta vaccumformade plastbiten man fick med. Rätt okej faktiskt. Lite putsande och intrimmande kvar då denna var tvungen att gå med supportmaterial i printern.

Parallellt med detta installeras fler gångjärn och höjdservon

Superhero

Kommentar

• henke2
                    • mar 2011
                    • 3188

Konan från runt till raktangel är klar, körd utan support och i ett enda lager där printern sakta stiger 0.2mm per varv runt, en enda lång spiral så att säga. De två bitarna är i PLA material och det vet jag inte hur man limmar, så jag friktionssvetsade ihop bitarna med dremel och korta bitar PLA plast. Resultatet blir lika starkt som en solid plastbit.

Väl på plats visade det sig nästan omöjligt att fotografera den svarta plasten, men man ser väl på ett ungefär hur det blir. Godkänt??

Superhero

Kommentar

• neu
                      • aug 2012
                      • 1047

Inte dåligt! Jag limmar PLA med Zacki elapor CA finkar fint

Kommentar

• henke2
                        • mar 2011
                        • 3188

Vädret ser i dagsläget ut att bli perfekt med sol, strax över 20grader och nästan ingen vind. Men som alltid så är det bara att hålla tummarna!

Superhero

Kommentar

• henke2
                          • mar 2011
                          • 3188

Nu har jag monterat motorn permanent och fått dit så mycket saker att jag kunde uppskatta TP. Den blir en smula framtung, men då saknas sporrställ och linor till sidrodret så det verkar bli spot on.

Nu kör jag fram lite hållare till mottagare, BEC samt reglaget, mera senare! Nu limma flera gångjärn på vingarna haha trist :-(

Superhero

Kommentar

• henke2
                            • mar 2011
                            • 3188

Jag gjorde hållare till mottagare, BEC och reglaget. Man vill gärna göra lätthål mm i CAD men jag ritar dem solida och låter min post-processor sköta lättningen. Jag anger antalet solida lager runt om, i detta fallet två st och en fyllnadsgrad på 20% vilket resultarar i en honeycomb fylld bit som väger väldigt lite.

Passar perfekt givetvis! Skickar även med en bild till på motorkylningen och en på sidroderlinornas början eller slut, hur man nu vill se det.

Superhero

Kommentar

• Kenneth E
                              • okt 2006
                              • 3445

Fantastisk vad man kan göra coola grejor med 3D printer.

Är det svårt för en okunnig dator användare eller man måste behärska avancerade data program och köra beräkningar?
                              KEN
                              DS-24 operatör.

Kommentar

• henke2
                                • mar 2011
                                • 3188

Fantastisk vad man kan göra coola grejor med 3D printer.

Är det svårt för en okunnig dator användare eller man måste behärska avancerade data program och köra beräkningar?
                                KEN

Det är svårt att svara på om det är svårt. Men jo det är nog svårt. Man behöver kunna CAD för att rita delarna och man behöver förstå hur printern fungerar för att kunna rita delar som blir bra. Man kan ladda ner färdiga CAD-filer till standard delar, men man vet aldrig om personen som ritat dem är speciellt duktig konstruktör.

Det är här man skiljer agnarna från vetet, alla kan rita fyrkanter i CAD men att få till det så som man vill för att maximera delens prestanda är inte lätt, och få hemmapillare som fixar. Lägg sedan till skrivarens begränsningar och det blir mycket att tänka på.

Så man måste kunna en hel del både vad gäller hårdvara och mjukvara för att få det att funka. Lite som att byta motor på bilen, det är inte svårt för fem öre, bara ganska mycket att hålla reda på, många verktyg att känna till etc.
                                Superhero

Kommentar

Arbetssätt...