Bosön innomhus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jugg
    • mar 2008
    • 494

Åh jag som bara vill flyga lite flygpplan..... åhhhhhh
    http://www.swesim.se/bilder/signature.php?pilotId=102

Kommentar

• Ultra Bandit
      • aug 2008
      • 373

Ursprungligen postat av LAB
      Gnäll inte på Bokis!Han är bland dom som bäst hjälpt,tipsat o gjort PR för modellflyg på det här forumet.
      Lasse
      Lasse !
      Styrelsearbete för medlemmarnas bästa måste vara mer en att figurera på forumet och flyga på träffar och meetings som andra förbund och föreningar arrangerar?

Hälsningar
      Lasse Palm
      Senast redigerad av Ultra Bandit; 2008-09-18, 22:56.

Kommentar

• warben
        • jan 2007
        • 304

Tjena Lasse!
        Låter bra med Jetpower, jag hakar nog på nästa år. Måste erkänna att efter Ivves provflygning med jet gav lite lust. Kan Ivve så kan jag!! När det gäller den här tråden kan jag tycka att den tappat fokus. Gyld startade den som en information om inomhusflyg på Bosön. Därefter meddelar arrangören att endast medlemskap i SMFF gäller för flygning på Bosön. Som motivering ges RF och FSF. Arrangör av en träff kan naturligtvis själv bestämma vilka som skall inbjudas. Jag tror dock att Landstinget eller för all del SMFF inte har för avsikt att stödja tvångsanslutningar ala' 70 och 80 talet. Numer har väl till och med facket, ssu, socialdemokraterna samt bokklubbarna upphört med detta. Så poängen som jag ser det är, ordna gärna en träff för SMFF anslutna men inte med Landstingspengar avsedda för ungdomar.
        Bara mina funderingar
        Tobbe

Kommentar

• warben
          • jan 2007
          • 304

Tjena igen Lasse,
          Apropå styrelsearbete så hade jag varit väldigt nöjd med att se Bengt Lindgren , Lasse Nilsson, Pelle Scherdin osv aktiva på både forum och med flygning på meetings!
          Bara mina tankar igen.
          Tobbe

Kommentar

• Ultra Bandit
            • aug 2008
            • 373

Ursprungligen postat av warben
            Tjena igen Lasse,
            Apropå styrelsearbete så hade jag varit väldigt nöjd med att se Bengt Lindgren , Lasse Nilsson, Pelle Scherdin osv aktiva på både forum och med flygning på meetings!
            Bara mina tankar igen.
            Tobbe

Som arrangör och deltagare så har jag sett alla dessa herrar på diverse meetings denna säsong.
            Angående forums deltagandet så tycker jag dom gör rätt i att inte engagera i såna här Kalle Anka debatter där alla kastar skit till höger o vänster (även jag)

Tobbe din gamla get!
            Nu måste jag dra!!!!!!

Polaren!
            Lasse P
            Senast redigerad av Ultra Bandit; 2008-09-18, 23:15.

Kommentar

• bokis
              • maj 2006
              • 5041

Ursprungligen postat av Ultra Bandit
              Lasse !
              Styrelsearbete för medlemmarnas bästa måste vara mer en att figurera på forumet och flyga på träffar och meetings som andra förbund och föreningar arrangerar?

Hälsningar
              Lasse Palm
              Tja..Glänsa på meetings..He,he,it takes one to know one..Har aldrig varit min avsikt,jag o mina kumpaner flyger för att visa hur kul den här hobbyn är..Och jag tycker att vi har lyckats,att få bort den där hemliga klubben stämpeln där vi flyger och visar att alla kan prova på nån del av denna hobby..Är inte det marknadsföring? Trodde det vara att få ut ett budskap men det kanske är något helt annat?
              Inte genom att åka runt i slips o ha nån form av myndighetsutövning utan bara visa glädjen med detta..Jag blev jättestolt när jag fick ett pris för detta i Arvika,entusiastpriset,vad är fel med det?
              Och mitt övriga arbete? Jo tack,var till LFS o konstaterade att det var ingen större fara för modellflyget framtid där..
              Mycket annat småpyssel,ett årsmöte hemma hos mig som visade sig vara ett fungerande koncept via nätet..
              Men för att återgå till ursprungsfrågan så är det ofta så här när argumenten tryter,det hoppas från en fråga till en annan uppblandat med lite personangrepp..
              Var istället glad för att det finns ett forum där man kan debattera frågor,SMFF:s forum som jag brukar kolla in på är ju ingen höjdare,i delen frågor till styrelsen så besvaras inte frågorna alls oftast..
              Tobbes funderingar ovan är ju huvudet på spiken men det passerar dig helt förbi..
              Ha det så kul i tyskland!
              // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
              (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Rolle
                • feb 2008
                • 71

Ursprungligen postat av bokis
                Du tyckte Lasse att jag skulle kolla fakta först..Det har jag gjort hittils..
                Lokalen hyrs ut till vem som helst och i detta fallet så kommer pengarna från SLM och i slutändan från våra skattsedlar.
                På din uppmaning så tittade jag lite till och tydligen så är SLM uppe på någon slags observationslista också för att medlen inte i tillräckligt stor utsträckning har gått till ändamål som var avsedda(ungdomsverksamhet).
                Antar att ett SMFF meeting inte hör dit heller..Eller vad man nu ska kalla det hela..
                Men det har fått pengar ändå hittils..
                Stora ord? Tycker jag inte,men att ifrågasätta revirtänkande som bäst föredatum gick ut för 20 år sen,det ser jag inget fel i..
                Jag tänker inte ljuga om hur många ungdomar vi är för att få bidrag,den hobbyn jag har uppfyller inte kraven för dessa häromkring men jag tycker det är synd att utestänga folk från ett så trevligt initiativ som Bosön o sen försöka sälja medlemskap i dörren för o få in dem i ledet..Är det det bästa argumentet för ett förbund så är det illa.. Läs MATBOS inlägg ovan..
                Vi ska ,hoppas jag ,ha ett sammankomst så småningom och jag skulle inte ställa upp på det om jag visste att inte alla var välkomna..Oavsett tillhörighet eller oberoende..

Innan det skrivs mer galenskaper i detta ämne föreslår jag, liksom Hanke redan gjort, att du kontaktar Micke Hansson, hans mailadress hittar du i SLMs kalender och i länken som Östling lade in, för att reda ut både det ena å andra. Dylika påståenden som de jag markerat med rött kan lätt uppfattas på olika sätt beroende på vilka brillor och kavaj man har på sig. Jag har inte tillräckligt med fakta att bemöta ett inlägg av denna kaliber, som i mina ögon (och av två andras ögon som inte är modellflygare) kräver att du har riktigt duktigt på fötterna för att inte stå till knäna i skit. Du må var ilsk och förbannad på vad Lasse P. skriver, men att som vice ordförande i RCFF inte kunna föregå med godare exempel är i mina ögon förvånande. Och i min värld inget större föredömme för nybörjare och ungdomar.

Jag lever i den illusionen att om du är styrelseledamot eller har andra förtroendeuppdrag i en förening/klubb följer ett visst ansvar. Ett av dem är att hjälpa sina medlemmar. Har du Bokis eller annan styrelsemedlem i RCFF ens kontaktat Micke Hansson för att nå en lösning. Eller frågat varför man beslutat som man gjort.
                Som RCFF-medlem hade jag förväntat mig att så var gjort för länge sen. Och efter som ni har ett bra forum, åtminstånde försökt informera era medlemmar vad resultatet av mötet blev. Information som man kan förväntas hitta i en tråd som denna.

Rolle

Kommentar

• lassebetong
                  • mar 2007
                  • 1255

Ursprungligen postat av Rolle
                  Information som man kan förväntas hitta i en tråd som denna.

Rolle
                  Du menar info om tider samt datum för det här jippot.
                  Det var väl där det hela började.
                  Har ingen av er funderat på att sadla om till politiker, tro nog att ni skulle kunna ge dem en match i o vrida och vända på allt som sägs
                  Väntar med spänning på vilken tråd som kommer att spåra ur härnäst.

Mvh lasse
                  //Lasse

Kommentar

• bokis
                    • maj 2006
                    • 5041

Det jag läser här räknar jag som giltig informationskälla Rolle:http://www.sll.se/Handlingar/kultur_...ioner_2006.pdf
                    Det står rakt upp o ner vad som har hänt,jag har svårt o tro att detta är taget ur luften..
                    Lasse P tyckte ju att jag skulle ta reda på fakta och jag tycker detta uppfyller kriterierna..
                    // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• bokis
                      • maj 2006
                      • 5041

..men om arrangemanget o betalningen för Bosön kommer från SMFF så är läget ett helt annat ,då ber jag om ursäkt för att jag har ifrågasatt tillvägagångssättet..
                      Dock,som jag förstår så är det SLM i det här fallet och jag tycker att det är glasklart att pengarna från landstinget inte ska användas på detta viset,har jag så fel?
                      // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• BosseN
                        • jun 2006
                        • 37

Hej Bokis,

Nu har du gått lite väl långt...

Verkar som du inte läst igenom hela dokumentet. Jag skummade det bara och fann orsaken till att de granskades: "Genom att antalet ungdomsmedlemmar i förhållande till antalet medlemmar var under 50 % prövades verksamhetsstödet 2006 av kulturnämnden."

Det vill säga för få ungdomar. Inga oegentligheter som du insuerade.

Sedan står det i samma dokument att SLM är en del av SMFF. Det är den vägen bidragen delas ut via distrikts/länsförbund. De är delar av ett riksförbund. Sedan kan man tycka vad man vill om det.

Och det är så det är uppbygt inom RF. Riksförbund, distrikts/länsförbund sedan klubbar. De flesta av RF's distrikts/länsföbund sover tyvärr.

Om en annan organisation som du valt att stå utanför får bidrag för att genomföra något. Varför då gnälla på att man inte får vara med? Skatten förmedlas av politikerna och de påverkas av RF. Troligtvis var det orsaken till att SMFF gick med i FSF och FSF redan hade gått med i RF.

Men du vill betala själva så varför då gnälla att man inte får vara med och dela på bidragspengar?

Själv betalar jag gärna för mig. Men erbjuds jag bidrag dessutom tackar jag inte nej genom att stå utanför.

Jag har full förståelse att du vill ha bort en medlem i styrelsen för SMFF. Det vill jag med. Men jag ser till att inte behöva ha något med vederbörande att göra. Det räcker för mig.

Ett spretande inlägg. Men förhoppningsvis lite nyanserat. Jag är inte heller helt nöjd med SMFF som ni säkert sett på deras debattforum. Men jag håller med C-H Hermansson.

/BosseN

Kommentar

• bokis
                          • maj 2006
                          • 5041

Om det är så att du uppfattade att jag hade antytt oegentligheter så var det inte min mening,det jag försökte få fram var att jag tror knappast Landstingets pengar avsågs till att sälja medlemskap i dörröppningen för SMFF utan att de ska gå till just ungdomsverksamhet..Jag är helt övertygad om att Micke H inte begår oegentligheter,det ligger inte för honom ,men att jag åtminstonde tycker att de kan välkomna samtliga ,oavsett medlem eller inte som är under 25 ,jag uppfattar det som att det är detta som pengarna är tänkta att gå till..
                          // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• BosseN
                            • jun 2006
                            • 37

Jag håller nästan med dig Bokis.

Men jag drar jämförelsen med övrig ungdomsverksamhet i detta land.

Skickar du ungarna på annan undomsverksamhet i annan förening utan att de skall behöva vara medlemmar?

Men SLM består av de klubbar i Sthlm med omnejd som är anslutna till SMFF, samt även en del av SMFF Direkt.

Vad jag vet är inte SLM ett kostnadsfritt ungdomscenter eller liknande vilket du vill göra gällande.

/BosseN

Kommentar

• AM
                              Debattglad entusiast

• maj 2006
                              • 3464

Kul debatt det här.

Skickar du ungarna på annan undomsverksamhet i annan förening utan att de skall behöva vara medlemmar?
                              Det gör man väl. Inte skickar man iväg sina ungar med medlemsavgiften i handen vid första tillfället de kommer i kontakt med en förening. Sedan är det ett par saker som man kanske ska ta sig en funderare över:
                              1. Om en förening får bidrag från stat och kommun i syfte att öka intresset för föreningens verksamhet - kan man då kräva obligatorisk medlemskap i sitt förbund och tvinga besökarna att lösa medlemskap i dörren?
                              2. Om en förening arrangerar exempelvis inomhusflyg - för att själv kunna utöva sin hobby - men även i ett försök att värva nya medlemmar - ska man då låta sitt huvudförbund få ställa krav på att samtliga ska ansluta sig till förbundet?
                              3. Bidragspengar över huvud taget - är det inte så att de syftar till att engagera så många som möjligt och inte stänga ute någon?
                              4. Får man lov att stänga någon ute om man är en ideell organisation?

Det är ju det som är hela grejen - SMFF ser en lysande chans att mer eller mindre tvinga in fler modellflygare i sitt förbund. När det sedan dessutom är ett ungdomsarrangemang som finansieras av landstingspengar - då är ju något fel.

RCFF tänker precis tvärtom. Det är en självklarhet att alla som vill och kan komma till ett arrangemang är mer än välkomna. Tänk vad kul med nya bekantskaper. Vi har med våra begränsade medel slussat tillbaka uppemot hälften av medlemmarnas pengar ut i verksamheten i form av stöd och aktiv närvaro på meetings som har välkomnat alla - utan undantag. Alla glada och nöjda - både vi på RCFF och den lokala klubben. Tänk så enkelt och okomplicerat det kan vara.
                              Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Rolle
                                • feb 2008
                                • 71

Ursprungligen postat av bokis
                                Om det är så att du uppfattade att jag hade antytt oegentligheter så var det inte min mening,det jag försökte få fram var att jag tror knappast Landstingets pengar avsågs till att sälja medlemskap i dörröppningen för SMFF utan att de ska gå till just ungdomsverksamhet..Jag är helt övertygad om att Micke H inte begår oegentligheter,det ligger inte för honom ,men att jag åtminstonde tycker att de kan välkomna samtliga ,oavsett medlem eller inte som är under 25 ,jag uppfattar det som att det är detta som pengarna är tänkta att gå till..

Bokis, Har du kontaktat Micke Hansson för att reda ut hur det ligger till?
                                Det är förvisso "Ditt och Oves" forum men det hidrar ju inte att du/ni för en dialog med en arrangör från SMFF, vid sidan av.

Rolle

Kommentar

Arbetssätt...