Bosön innomhus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

Nej Rolle ,det har jag inte,inbjudan tyckte jag var glasklar..Och det är förfarandet som jag ifrågasätter,jag har inga planer på att åka eftersom med den texten så är jag inte välkommen om jag inte betalar till SMFF,det går väl inte att feltolka? Och forumet är varken Oves eller mitt,det står vem som helst fritt att ha åsikter o synpunkter:cheers2:!
    Att jag sen säger till ex. LP att inte "skrika" gör inte att jag är förbannad på han eller någon annan här minus den famöse helsingborgaren som jag bara tyckte var för mycket..
    Jag hoppas och tror att RCFF ska kunna fila till något bra nästa år i stockholmsområdet o vi kommer att välkomna alla!
    Jag hade inte sagt flaska om det här OM man hade tagit en eller två hundralappar av mig i inträde men att som inträdesbiljett ha ett medlemskap i SMFF är helt ointressant..
    Vi kanske gör så att medlemmar gratis o ett par spänn från övriga ,vem vet? Men målet är att alla modellflygare ska vara välkomna!
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• BosseN
      • jun 2006
      • 37

Ove jag håller med om första tillfället till en förening. Men normalt skickar man inte ungarna först till en distriktsträff där man förväntas vara medlem i en förening. Här gäller det att ha hyffsad koll på flygningen. Alltså inte första flygningen!

1. Jag tycker man kräva det om det fodras förbund för bidraget! Vilket är det gängse i idrotts och föreningsvärden idag.

2. Gäller förening. Där brukar även komunen låna ut hall till prova på under loven. Då kan man inte ta betelt av skolungdom, är bara svårt att hitta ledare. När den klubb jag är medlem i ordnar något sådant gäller att första gången är fri. Sedan bör man ju veta vad man vill.

3. Håller med dig. Men som aktiv ledare vill man gärna se att deltagarna lovar att fortsätt. Jag vill inte slösa min tid för att ge någon en kick. Även jag vill ha något tillbaka. Och enda sättet att se det idag är medlemskap som också krävs för t.ex. LOK-stöd i E-tuna, dessutom med en minimimedlemsavgift specad.

4. Ja det får man. De som ej erlägger fastställd medlemsavgift i tid. Jag kan inte komma och tala om vad RCFF skall och inte skall göra. Eller kräva att få delta i era styrelsemöten då jag inte är medlem.

Som sagt jag tycker inte SMFF är perfekta heller. Men som i detta fall gnälla att man inte får vara med om man inte är medlem är lite väl mycket från er sida. Hyr hallen själva och låt alla vara med. Jag kommer garanterat om jag inte är någonannanstans och flyger samt betalar gärna vad det kostar.

Sedan kan ni ju göra som Rolle skriver. Kontakta Micke och fråga om orsaken. kan ju vara något annat än vad vi spekulerar i!

/BosseN

Kommentar

• AM
        Debattglad entusiast

• maj 2006
        • 3464

Men som i detta fall gnälla att man inte får vara med om man inte är medlem är lite väl mycket från er sida. Hyr hallen själva och låt alla vara med. Jag kommer garanterat om jag inte är någon annanstans och flyger samt betalar gärna vad det kostar.
        Observera att jag gnäller inte på om man får eller inte får vara med om man inte är medlem. Jag tycker det är OK att utomstående ska betala en slant för att få flyga på Bosön. Det hade vi inom RCFF eventuellt också krävt om vi hyrt stället. Men troligen inte.

Jag gnäller på det fenomen att SMFF påtvingar arrangören att kräva att alla besökare ska vara medlemmar i SMFF. Detta dessutom då det tydligen är landstingets pengar som används till hyra av lokalen. Alltså "öronmärkta" bidrag från skattebetalarna grundade på att förbundet/föreningen ska erbjuda och locka så många som möjligt att delta. Och det är en stor skillnad. Precis som att det tolkas försäkringsvillkor så att det försämrar medlemmarnas försäkringsskydd, att det i fraser som "fullt så enkelt är det inte", uttalas att LFS hotar modellflyget, att SMFF:s styrelse kontaktar klubbar och påminner om att endast SMFF-anslutna modellflygare får flyga på klubbens eget fält. Allt i syfte att skrämma modellflygare och klubbar ute i landet till att tvinga modellflygare att lösa medlemsavgift till SMFF. SMFF fråntar också därmed klubbarna rätten att styra över sin egen verksamhet. Hur kan man tycka att SMFF uppfyller målet att bredda och arbeta för en spridning av modellflyghobbyn med de aktionerna?

Jag hoppas du ser skillnaden Bosse.

2009 blir ett mycket aktivt år för RCFF - ett flertal evenmang och aktiviteter. Ännu mer än vi haft 2008. Vi uppnår också med största sannolikhet brytpunkten där mer än hälften av medlemmarenas pengar går tillbaka till verksamheten i landet. Trots detta skulle vi aldrig drömma om att stå i dörren och kräva medlemsavgift av icke medlemmar. Vi hoppas det en dag blir möjligt för modellflygarna i landets klubbar att ha friheten att själv avgöra vilket förbund de vill tillhöra - och kunna stå sida vid sida på fältet och flyga med kompisen som kanske är ansluten till det andra förbundet. Bara ha det bra och njuta - och veta att man är med i ett - eller båda - förbund som erbjuder just det jag själv tycker passar mig.
        Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• BosseN
          • jun 2006
          • 37

Ove de övriga frågor du tar upp om SMFF skall du nog ta upp i debattdelen i detta forum eller på SMFF's forum. Och som du kan se på SMFF's forum håller jag till stora delar med dig. Är inte det vi diskuterar i denna tråd. Det är Bosön och inget annat som diskuteras i denna tråd. Denna tråd bör nog flyttas till debattdelen den med.

Vad gäller bidraget är det sökt av ett av SMFF's länsförbund som det länets SMFF-klubbar är anslutna till. Sedan kan du ju tala om för mig hur länsförbundet ökar andelen ungdomsmedlemmar om man inte kräver medlemskap. Är ju som så att de som delar ut våra skattepengar vill att ungdomarna skall vara medlemmar! Står ju ganska tydligt i dokumentet Bokis hänvisade till ovan.

Det är ju så föreningssverige är uppbyggt idag. Som jag skrev ovan. Klubb ansluten till förbundd och förbundet har läns/distriktsförbund. Och för att få pengar måste man ha medlemmar och då helst många ungdommar. Men kräver man inte medlemskap av de som är med är det svårt att få bidragspengar till aktiviteterna.

Att då även släppa in icke medlemmar gör ju att man säger nej till ev. större bidrag eller att behålla medlemmar. Och minskar medlemmarna minskar bidragen. Och SMFF har möjlighet att få bidrag och bör väl i det läget använda det?

Tror att även du Ove kan förstå sambanden ovan.

Men som sagt ordna något liknande och jag kommer och betalar om man är välkommen.

Nu skall jag hålla på med flyg resten av helgen!

/BosseN

Kommentar

• DrHanke
            • maj 2006
            • 5249

Efter ha läst på lite så kan man ju börja undra lite om det är värt att gå med i SMFF för att få flyga, men då kommer "men". Läser man reglerna för försäkringen står att läsa i de nya reglerna tillika Verksamhetsberättelsen (punkt 12.2.1):

Försäkringen gäller på de platser som varje enskild klubbstyrelse alternativt säkerhetsansvarig beslutat vara ett godkänt flygfält eller plats. Det kan gärna vara flera fält, men klubben måste besluta om detta samt dokumentera beslutet. Försäkringen gäller således inte vid flygning på icke anvisad plats.

Efter att ha sökt runt på olika klubbar finnar jag inte vilken klubb som arrangerar flygningen, jag finner inte heller några dokument som styrker att Bosön är ett godkänt fält eller godkänd plats. Jag tolkar alltså detta som att flygning inomhus på Bosön är förenat med eget ansvar och piloten ifråga gör dett på egen risk och således är skadestånds skyldig om något inträffar?

Eftersom man så vackert i sina regler anger att en klubb genomför detta godkännande tillika beslutar i frågan och dokumenterar undrar jag vilken klubb som står för detta? Man kan inte på förbundsnivå göra detta då det i reglerna står att klubben beslutar om detta, alltså kan man inte på förbundsnivå styra detta då förbundet gett ansvaret till klubbarna!

Dock står helt plötsligt
            "Försäkringen gäller inte för skador som uppkommer vid flygning utanför område som godkänts av SMFF"

Man kan ju tolka denna mening som att SMFF talar om stycket innan, dvs en ansluten SMFF klubb. Talar man alltså som tredje part men menar ansluten klubb som följer reglerna?

Vad gäller egentligen och vem har ansvaret för "platsen", har man delegerat ansvaret eller inte?

Vidare står att läsa på http://www.airsport.se/modellflyg/t3.aspx?p=287936

Försäkringen gäller inte för skada som inträffar när modellflygfarkosten dirigeras från plats utanför område som godkänts för start och landning av SMFF eller ansluten klubbstyrelse.

Alltså måste man förutom att godkänna platsen även godkänna start och landningsplatsen, vilket jag inte heller finner några beslut eller protokoll som styrker att så är fallet med Bosön.

Sen blir det bara snurrigare i huvudet om man läser nästa två stycken:
            Försäkringen gäller vidare för all övrig verksamhet som arrangeras av klubbar och SMFF.

Även icke medlemmar som tillfälligt deltager i verksamheten omfattas av försäkringen.

Sen kommer det riktigt snurriga igen...
            http://www.airsport.se/modellflyg/t2.aspx?p=119779&x=1&a=1139338

FÖRSÄKRINGEN GÄLLER ÄVEN FÖR ELEVER/NYBÖRJARE UNDER HANDLEDNING AV KLUBBFUNKTIONÄR SAMT ICKE MEDLEMMAR SOM, EFTER FÖRANMÄLAN TILL SMFF, VID ENSTAKA TILLFÄLLE DELTAGER I VERKSAMHETEN.

Oj hade varit enklare att inte detalj styra samt ha information som är samspråkig...

Konklusion är att man tagit beslut som kan bli orimmliga att uppnå? Samt är det säkert och gäller försäkringen verkligen på Bosön?
            Senast redigerad av DrHanke; 2008-09-21, 22:57.
            //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• DrHanke
              • maj 2006
              • 5249

Jag måste bara kolla, hur är det runt om i klubbarna har man tagit detta beslut på sitt fält eller flyger folk oförsäkrade? Jag har försökt hitta info på smff klubbarna om detta men inte funnit svaret någon som kan svara?

Om man är med MFK direkt hur fasen fungerar det då? Vart får ja flyga, det finns lu ingen syrelse som kan besluta om det?

Jag vet att jag är jävligt jobbig nu men tankarna for just upp i skallen...
              Senast redigerad av DrHanke; 2008-09-22, 22:24.
              //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

Hej Hanke,
                Måste säga att jag nog inte riktigt förstår din fråga men avser den sanktioneringen av de ställen som Klubben flyger på så stämmer det. Vår Styrelse tar ett beslut om vi t ex skall ha en Sjöflygträff - då sanktionerar vi den aktuella platsen som ett "flygfält".
                Men det kanske var något annat du avsåg ? MFK Direkt måste dock ha svårt med att klara flygfältsfrågorna..
                Hälsningar
                Roger

Kommentar

Arbetssätt...