Sebastian bygger sin första Quad och Tri! :)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bil sebbe
    • jun 2012
    • 271

JAG ÄR DET DUMMASTE PUCKOT I DENNA HOBBY! Tror jag har fått i mig för mycket av alla dessa lim snart.. börjar bli senil och lite dum i huvudet.
    Som sagt, igår. Allting var skit bra gjort o allting "skulle" ha funkat, om man inte drog igenom 4mm skuv rakt igenom armen -.-
    Tog isär allt idag, hela quaden. Kablarna hängde löst i trådarna inuti armen, blev jätte fundersam över vad kunde va men hittade ingen anledning.
    Gjorde om allting och har lött nya kablar och dragit igenom. Det var nu kom fram till det hela, när jag försökta dra igenom en skruv så var det stopp. Jag trycker på ännu mer, efter ett tag inser jag vad allting beror på :banghead: Så nu måste ena slingen göras om ytterliggare en gång, nu vet jag iaf vad som är felet och orsaken!

Grädden på moset över det hela, motorerna klarade sig, men ena ESC har blivit totalt bränt! Tog av krympöverdraget och det luktade fruktansvärt bränt uuuuhhh! Men såg ingenting som brunnit/smält. Går det o laga?

Har ett antal timmar kvar att göra så flygning blir det inte på llääääänge. Som tur är har jag allt hemma.
    Mvh Sebastian

Kommentar

• bil sebbe
      • jun 2012
      • 271

Upptäckte precis hur viktigt esc kalibrationen är med kkk! Precis lött ihop allting där fram, när jag testade så startade det nya ubytta esc lite efteråt än det andra, blev jätte fundersam och var rätt att något inuti inte var rätt. Efter ett tags fnulande så kom jag på kalibrationen, en stund senare funkade allting kanoners!

Det enda som är kvar nu är dom 2 bakre motornerna som ska lödas. Kabeldragningen är redan klar.
      Mvh Sebastian

Kommentar

• markusb
        • jun 2009
        • 1376

Kalibreringen är viktig på alla reglage och till alla styrkort. Ett måste för att "lära" escen min och maxlägen från kontrollern.
        Kul att du är på gång igen efter ditt missöde med kablarna.

Skriv en kom-ihåg-lista på saker som ska göras så är det lättare att inte missa något.
        Efter en renovering är listan bra att kolla igenom oxå.

-Just det, kalibrera reglagen var det..
        -Just det, låsa alla skruvar med loctite skulle jag göra..
        /Markus
        Min youtubekanal

Kommentar

• bil sebbe
          • jun 2012
          • 271

Kylan är verkligen ett problem! Det är svinkallt ute vet inte tempen.
          Var ute o flög med kamera idag, till en början så startade knappt motorerna. Sedan när jag varvat upp dom en stund så var dom fortfarande kalla. Efter cirka 3min flygning så för en motorn på 1.5m höjd och kaboom rakt i backen...
          Ingenting hände som tur va bara ett ben som lossnade men det sitter med tireps så.
          Mvh Sebastian

Kommentar

• bil sebbe
            • jun 2012
            • 271

Snart tillkommer det en ny familjemedlem till världen! Denna är på ingång http://www.rctimer.com/index.php?gOo...9&productname=

Den är tänkt att att brorsan på 10år ska få träna o öva med och se i fall han tycker det är kul, han går hela tiden o tjatar om att testa min :worked_till_5am::willy_nilly:

Vad tror ni, kan man använda mina 11x4.7 proppar till denna?
            Mvh Sebastian

Kommentar

• Stiffe
              • jan 2012
              • 991

Vanligt är att man använder 10 X 4,7 på 3S ( det verkar medfölja i satsen ) och 9 X 4,7 på 4S lite beroende på vilka motorer man använder
              Bor i Malmö
              Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Kommentar

• bil sebbe
                • jun 2012
                • 271

Ena motorn (HK DT750) kärvade som sjutton, öppnade upp och av en besvikelse så har ett kullager gett upp..

Tips på hur man får ut lagren? dom sitter som berget.
                Någon som vet vart man hittar passande kullager till motorn?
                Mvh Sebastian

Kommentar

• DennanHMFK
                  • maj 2006
                  • 1135

Sv: Sebastian bygger sin första Quad och Tri!

Vet inte hur motorn ser ut, men oftast är det bara pressa ut. Eller knacka på som runt.

Mötte lagren, sen beställa från kullagergrossisten.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
                  medlem i HMFK
                  www.hallstamfk.se
                  min tube: http://www.youtube.com/profile?user=Dennan83

Kommentar

• bil sebbe
                    • jun 2012
                    • 271

Har fått ut lagren, satt som berget, tog sin tid kan jag lova!

För er andra om ni behöver kullager till dt750 så är det dim. 4x8x3.

Köpte ett gäng på ebay.

Ledsen för att det aldrig dyker upp bilder, vill helst ha den helt klar med fpv grejer på.
                    Mvh Sebastian

Kommentar

• bil sebbe
                      • jun 2012
                      • 271

FPVt ligger fortfarande nere=ingen flygning än.

Tänkte börja på min Tricopter i väntan

Har en plan hur allting ska se ut, men några frågor kvarstår...

Hur stor ska vinkeln vara mellan dom främre armarna? Alltså om man ser det som ett stort Y hur många graders vinkeln ska det vara?

Sedan, hur kopplar man ihop bak motorn/ESC/servo? Hur ska detta kopplas och se ut?

Sedan behöver jag ett styrtkort! Känner inte för att hosta upp 2500kr för Naza inkl. Gps ännu. Så vad ska man satsa på?

Har läst mycket gott om CC3D? Någon som kan rekommendera något bra kort?
                      Mvh Sebastian

Kommentar

• simonarvestrand
                        • jan 2012
                        • 3850

kk2 funkar fint på tri. man får väldigt mycket för pengarna enligt mig.
                        ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
                        |FPV STUFF|
                        |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
                        |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
                        | DJI Inspire 1 |
                        |TERMIK OCH HANG |
                        |
                        Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
                        |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• bil sebbe
                          • jun 2012
                          • 271

Har redan två st KK2.0 med 1.5FW grymt bra grejer som nästan inte kostar någonting!

Men tänkte satsa på aningen värre nu då jag tänkte filma o fota en del i sommar

Krav, rätt enkelt (ska inte va krångligt att byta inställningar), inte efter dyrt, och någonting som garanterat funkar ska även kunna byta, kunna köra korten på andra ramar.
                          Mvh Sebastian

Kommentar

• bil sebbe
                            • jun 2012
                            • 271

En snabbskiss på Triramen

Bakre benen som sticker ut tänker jag fästa ackarna på. Ska flyga dubbelt, antingen 2st 3S 5800mah 25c zippy compact runt 400gr/st eller 2st 3S 3700mah 25c zippy compact runt 260gr/st.

Armarna är i kolfiber, plattorna får bli i 3mm plywood med klofiber överdrag.
                            Mvh Sebastian

Kommentar

Arbetssätt...