Val av foto-kamera till multikopter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Priset på Ixus 155 är nog inget man behöver spekulare över - http://www.electroworld.se/product/f...ECOMP_PRISJAKT
    Det finns en och annan "review" om ni söker på det amerikanska namnet - Canon ELPH 150 IS.
    Antar att det främst är den kortaste brännvidden ni vill använda och i sådana fall så brukar det vara större chans till bra optisk kvalitet om man väljer en kamera med mindre max zoomomfång än vad t ex denna kamera har. Men visst - jag har förståelse för att det kan vara svårt att hitta nån kamera som uppfyller så många krav som möjligt. Var dock inte helt säkra på att CHDK kommer till "alla" Canons kompakter. Personligen skulle jag välja en kamera som redan har det stödet och inte nån modell som nyligen släppts. Nya modeller är heller inte liktydigt med bättre modeller...
    Denna modell är trots allt en av de "enklare" i Ixus-serien så jag framhärdar i att vill ni ha bättre bildkvalitet och större inställningsmöjligheter och klarar av ca: 30 g till i vikt så är en Powershot S110 för ca: 2000 kr ett mycket bättre köp.
    Då få ni en mycket kompetent kompaktkamera och inte bara en i den enklare klassen och prisskillnaden är ju inte mera än några hundralappar.
    Roger

Kommentar

• eAk
      • apr 2014
      • 1023

Jag har missat poängen med att kameran ska ta korten själv. Din apm kan ju ta kort.

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6807

Japp man kan låta APM fota efter grid-funktionen. Jag ska dock inte ha (troligtvis i det här fallet) en Ixus 155 för ortofoto, utan för "mäklarfoto". Ska det ortofotas så är det nog bäst med GPS-data i bilderna, då programmet (som ortoflygaren jag haft att göra med) använder GPS-koordinaterna för att slänga upp bilderna i ett huj och göra ortofotot klart efter lite referenspunkter etc. Då lockar helst klar S100 eller SX260 mest för mig, man kan ändå fota grid med dem, så slipper man ha en massa jox-bilder före och efter. Jag kommer dock helt klart att testa ortofoto med grid. =) Det hela handlar om trösklar och nybörjare. Man kan göra allt på rätt sätt och göra på absolut bästa sättet direkt, istället för att lära sig vad man håller på med först och veta hur man lyckas få till det rätt. Eller så inte. ;-) Jag fick nyss hem en storsvarthelikoptermedvitundersida, så nu har jag lite mindre tid... igen. :-D Men det blir en fasligt massa multicopter-mek i helgen, om jag får bestämma. Sablar, sommarn är ju snart slut. Men som nån sade i nåt inlägg ovan, att S110 är ett bättre köp... om priset inte skiljer trots allt så ja, då är det säkert klokare köpa en sån. Och då kan man iofs köpa en S100 direkt. =) Nu var vi där igen... Om det blir en S100 och den ter sig tung i min lilla quad, då får jag väl köpa en hexa då, är ju inte krångligare än det. Mindre flygtid och längre fram i framtiden. Blir väl vinter innan man har nåt som går att flyga. :-D
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• eAk
          • apr 2014
          • 1023

Okej då är jag med har man ett program som använder sig av metadata från kameran så är det ju klockrent.

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6807

Det vart en svart Canon Ixus 155 till min DJI F450 med gimbal och ZeroUAV-styrsystem samt FatShark FPV-kamera o goggles samt ImmersionRC videolänk, Tiger-motors, PowerHD-ESCs samt säkert nåt jag glömt. En combo som borde duga till lite flygfoton. :-D
            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...