Propellertänk?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eAk
    • apr 2014
    • 1023

Jag orka inte läsa hela tråden men du bör ha en propeller med så stor diameter som möjligt där du hovrar runt 45-55% gas. Större propeller ger mindre effekt förlust med andra ord du får bättre flygtid, matt tas med i bilden är också att en stor propeller med mindre stigning kan ha för stor massa så att motorn inte kan snurra den effektivt och blir trög börjar kogga och sådant jobbigt som kan leda i krachlandning eller almänt slö prestanda.

Att din helikopter inte hovrar stabilt beror på att du inte ställt in PID rätt för motor och propeller. Men detdär med stigningen och hur man kan räkna om stigningen till lyftkraft jämnförrt med olika dimensioner på propeller skulle vara underbart att veta.

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6807

Jag har faktiskt inte tänkt efter vad jag har för spak-läge när jag hovrar... hm.. men det känns som mycket lägre än 45% i alla fall. När jag ger fullgas så sticker den iväg upp som en raket, men inte som en QAV400 med 4S då, som exempel. Jag hade hellre haft me varv när jag ska sjunka. Som det är nu så börjar den vobbla rejält när jag sjunker lite, knappt så nån propp snurrar känns det som ibland, måste flygas ner.

Nåja, det ska beställas 9" och sen testa igen. Kanske blir bättre skillnad på ändrade PI-värden då. Man kan väl inte ställa D-värden i KK2? Medans jag väntar på grejer (även Zero Tech samt APM på gång) så hamnar lite grejer i en TBS Caip som ska få smaka lite.

Jag antar väl att jag ställer in fel värden varje gång och inte lyckas träffas rätt nån gång. =)
      Jag kunde ju lägga ut en film på hur den beter sig...

Hur ska man tolka rörelserna? Jag har ju en idé hur det funkar, men jag blir ärligt talat galen på denna.
      Tex... "Om den vobblar höger-vänster, då ska man höja/sänka på ...".
      När jag ser på filmklippen så känns det som att den vobblar fram-bak nån gång och sen vobblar den vänster-höger nån gång osv.
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• eAk
        • apr 2014
        • 1023

Jag är apm dyrkade funkar så ruskigt bra och direkt. Men voblar. Beror på om det är hastiga oscillationer eller långsammare. Långsammare är för högt i och hastiga är för högt p D ger också hastiga oscillationer. Så man får börja med att ställa det ena sedan dra upp det andra. Funs miljarder guider för alla o!lika kontroll kort på YouTube.

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6807

Tjoh! Lade ut en film på hur den beter sig:

Vilken guide funkar på min då? ;-) Jag måste väl lägga ner lite mer tid på det hela... Tycker jag aldrig kommer i närheten av stabilt. Mindre proppar tror jag på.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
            • 989

Har inte lusläst hela tråden men från filmen ser det ut som du har för högt ställda värden; har du ställt in P o I så den flyger vettigt i manuellt läge; vad hamnade du på då? - ställ in selfleveln sedan - vad ligger du på då? Om du inte har jättemycket obalans eller för sura ackar så skulle jag gissa det räcker sänka P 10-20% (och I därefter).
            Finns ju en hel del tuningsguider, tex flitetests
            In this video I'm going to show you how to tune your KK2.0 board. Short and simple as possible.

Ursprungligen postat av Ålänning
            Tjoh! Lade ut en film på hur den beter sig:

Vilken guide funkar på min då? ;-) Jag måste väl lägga ner lite mer tid på det hela... Tycker jag aldrig kommer i närheten av stabilt. Mindre proppar tror jag på.
            ----------------------------------
            Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6807

Ska man ha i stort sett samma värden i selflevel som i manuella? Ja den är klart stabilare i manuellt läge... Hm, måste kika över alla värden igen. Så egentligen testa manuellt först och få det bra. Kan man sätta I-delen till 0 så man får P bra först?
              Ska kika på länken o kolla lite filmer, verkar vara enda utvägen, har väl haft lite brått få grejerna att flyga och sen har man lagt ner timmar på fältet för att få till det, men har inte träffat i närheten antar jag fast man ändrat en i taget och märkt skillnaden osv. Aldrig blivit bra. Ackarna är OK och balanserade proppar (ingen jelly-effekt heller). Nu är den i dvala, flyttat bort lite grejer från den och väntar på andra proppar... men snart är det dags igen. =)

Kommentar

• eAk
                • apr 2014
                • 1023

du kan särtta ett oerhört lågt I värde och sedan ställa P (endel kontroll loopar klarar inte av "0")

Kommentar

Arbetssätt...