Quadcopter CC3D faller "omotiverat". Varför? (video i inlägg)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • krisen
    • feb 2015
    • 38

Quadcopter CC3D faller "omotiverat". Varför? (video i inlägg)

Det har hänt ett antal gånger nu (två ggr idag!), och ser ut ungefär så här.

Nu när jag ser på videon i efterhand så tycker jag mig att motorerna stängs av i första exemplet, sen slås på igen. Signalförlust? Hur förhindrar man sånt, eller att quaden störtar på det här viset direkt.

Jag har följande utrustning:
    Spektrum DX6i med alkaliska batterier. Den hade 6.0V i spänning vid tillfället (normalt 6.4-6.5 med helt nya batterier).
    Spektrum AR610-mottagare.
    CC3D

Hur ser risken ut för propellerbrott i luften? Är det vanligt? Jag flög med med Gemfan 5x4 (två blad) i första flygningen, och 5x3 (tre blad) i andra flygningen. Runt nollgradigt i luften.

PS. Så här snygga skor får man efter att ha letat quad på en lerig åker

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20150304_150027.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,0 KB
ID: 524026
  • the_storm
    • apr 2013
    • 355

Vad är det för motorer och esc? Jag hade problem i början med mina 2300kv motorer med 12a simonK, sök lite på sync problem på nätet så hittar du mer info.. Min flög som den skulle, och rätt vad det var så föll den till marken.. Flashade om mina esc till senaste simonK och har aldrig haft problem sedan dess..

Utöver detta så kan man ju undra hur långt bort du var från quaden och hur mkt hinder (träd, hus osv) som var mellan dig och quaden.. Hände mig en gång när jag var långt borta och bakom en liten dunge att jag tappade radiokontakt.. Flög då med dx7 och orange-mottagare.. Har sedan dess bytt till taranis.

Kommentar

• krisen
      • feb 2015
      • 38

Motorerna är Emax 2204 2300kv och Afro 12A SimonK ESC.

Första fallet i videon var jag nog ca 150-200 meter bort och den föll när jag kom runt en dunge på ganska låg höjd. Andra fallet så hade jag i princip fri sikt och var max 100 meter bort.

mvh

Ursprungligen postat av the_storm
      Vad är det för motorer och esc? Jag hade problem i början med mina 2300kv motorer med 12a simonK, sök lite på sync problem på nätet så hittar du mer info.. Min flög som den skulle, och rätt vad det var så föll den till marken.. Flashade om mina esc till senaste simonK och har aldrig haft problem sedan dess..

Utöver detta så kan man ju undra hur långt bort du var från quaden och hur mkt hinder (träd, hus osv) som var mellan dig och quaden.. Hände mig en gång när jag var långt borta och bakom en liten dunge att jag tappade radiokontakt.. Flög då med dx7 och orange-mottagare.. Har sedan dess bytt till taranis.

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6807

Kanske har Voltage CutOff aktiverat i ESCarna eller att den är satt för hög? Brukar väl vara 2.8, 3.0 eller 3.0V (belastat). Annars om du använder billiga kinesackar som inte håller måttet...
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• krisen
          • feb 2015
          • 38

Kör med hobbykings Turnigy nano-tech 1500mAh (35-70C) 3S, vilket jag förstått ska vara bra iaf.

Kommentar

• the_storm
            • apr 2013
            • 355

Kör du senaste simonK eller den simonK som afro reglagen kom med?

Kommentar

• krisen
              • feb 2015
              • 38

Ursprungligen postat av the_storm
              Kör du senaste simonK eller den simonK som afro reglagen kom med?
              Jag har inte uppdaterat något, så det är säkert inte senaste. Jag får nog skaffa mig en usb-sticka eller vad det är som krävs för att uppdatera och börja där.

Kommentar

• the_storm
                • apr 2013
                • 355

ja gör det! Jag köpte en turnigy usb linker, skitenkelt att flasha om, tar några minuter..

Som sagt, efter att jag flashat mina så håller den sig i luften tills jag kraschar den eller att batteriet dör.

Kommentar

• Copterdude
                  • maj 2012
                  • 1269

Ser ut som om du tappade kontakten med den. Hur har du antennerna ? Är dom synliga från alla vinklar så dom inte skyms. Kan va sync också som redan skrivits.

Kommentar

• krisen
                    • feb 2015
                    • 38

Mottagaren har ju två antenner, en lång och en kort. Den långa har jag dragit upp över quaden på ett buntband (sticker upp alltså). Den korta är så kort att det inte finns alltför mycket jag kan göra med den. Den är där den är...

Kommentar

• Ted_B
                      • dec 2013
                      • 335

Jag hade något liknande på min quad.
                      Rätt vad det var rullade den över på rygg och gick ner i backen. Det var en motor som kärvade pga en liten bit av en magnet som lossnat och satt i kläm.
                      Snurra motorerna för hand och känn/lyssna efter något som tar i någonstans.
                      Du kanske fått in skräp i en motor vid en krasch eller har en sned motoraxel?

Kommentar

• krisen
                        • feb 2015
                        • 38

Har kollat motorerna, och de verkar vara OK tycker jag. Inga missljud alls, snurrar fint.

Ang. spänningen i sändaren? Är det superkänsligt? Det siter 4 st AA i den, och jag kör med alkaliska då NiMH endast ger 1.2V. Brukar ha ca 6.4V när batterierna är helt färska. Men 6.0V borde väl inte vara för lågt känns det som, kan det vara så kinkigt på räckvidden?

Kommentar

• Copterdude
                          • maj 2012
                          • 1269

Ursprungligen postat av krisen
                          Mottagaren har ju två antenner, en lång och en kort. Den långa har jag dragit upp över quaden på ett buntband (sticker upp alltså). Den korta är så kort att det inte finns alltför mycket jag kan göra med den. Den är där den är...
                          Ok ja sålänge den ena syns borde du ha mottagning om det inte är för mycket ivägen.

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6807

Ursprungligen postat av Ålänning
                            Kanske har Voltage CutOff aktiverat i ESCarna eller att den är satt för hög? Brukar väl vara 2.8, 3.0 eller 3.0V (belastat). Annars om du använder billiga kinesackar som inte håller måttet...
                            + 1 på den. ;-)
                            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• krisen
                              • feb 2015
                              • 38

Ursprungligen postat av Ålänning
                              + 1 på den. ;-)
                              Hur kollar jag det? Inte ackarna alltså :P

Edit: Jag använder Afro 12A Esc, som vad jag förstått är avsedda för multirotor, och således inte bör ha någon cutoff.
                              Senast redigerad av krisen; 2015-03-04, 20:41.

Kommentar

Arbetssätt...