Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
...fast polismans vittnesmål fungerar ju trots allt för vissa enklare brott så man skall inte vara alltför säker på att det inte skulle fungera även för detta "höjdbrott" eller vad det nu är tal om.
Roger
Sätt 10.000:- i böter, beslagta och skrota flygfarkosten så kanske folk ger sjutton i att flyga där dom inte skall.
Begriper inte vad man skall in i dessa zoner och göra
Sätt 10.000:- i böter, beslagta och skrota flygfarkosten så kanske folk ger sjutton i att flyga där dom inte skall.
Begriper inte vad man skall in i dessa zoner och göra
Så lär det nog inte bra, rättssystemet i Sverige är det kassaste i världen, det finns inget som heter straff här, allt handlar om rehabilitering. Man får väl en bot på 100kr, sen överklagar man och får 100.000 i skadestånd för att att man blivit kränkt... suck på detta samhälle, inte alls bitter
Skywalker 1900
Bixler 2
FX-61
Zmr250 x2
Diatone White Sheap
Om det står 0 meter inom kontrollzonen så är all flygning ej tillåten enklare blir det inte - sådeles behöver man ej heller mäta höjden till farkosten när ett eventuellt problem uppstår.
Däremot måste du kunna bevisa att den faktiskt är inom området - du kan ju tex flyga straxt utanför...
UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...
Ni som är så kaxiga med straff skrotning, hur fick ni reda på arr detfanns kontrollzoner. Ge ett ärligt svar, jag lovar att ni hörde det via en vän/kollega/läste det i tidningen och kan nästan lova att ni inte självmant sökte upp vart ni får och kan flyga. Det är därför det är ett problem piloten känner inte till reglerna, idag gör säkert många det. Frågan är hur man sprider budskapet, det kommer inte hjälpa med regler om de inte når piloten, däremot ett krav på förarutbildning vid styrning/köp av kopter kan vara en ide, där en del i utbildningen kan vara om flygregler. Då går det inte attsnacka sig ur det med hänvisning till att jag inte visste.
DS-24 operatör.
Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.
Med tanke på kontrollzonernas storlek så tror jag inte att " strax utanför " blir utsatt för någon uppmärksamhet.
Flyg på ett sådant sätt och sådana platser som är tillåtet, då blir det inga problem.
Yrkesmässig flygning sker med tillståndsansökan och planeras ofta på ett sådant sätt att problem ej behöver uppstå.
Om det står 0 meter inom kontrollzonen så är all flygning ej tillåten enklare blir det inte - sådeles behöver man ej heller mäta höjden till farkosten när ett eventuellt problem uppstår.
Däremot måste du kunna bevisa att den faktiskt är inom området - du kan ju tex flyga straxt utanför...
Tror dom menar om det blir en ny regel (som föreslagits av bromma) att man inte får flyga högre än högsta byggnad. Kan vara svårt att bevisa att man faktiskt flugit högre efteråt så att säga.
Som det är nu så sträcker sig kontrollzonen ända ut på landsbyggden. Känns lite överdrivet att det ska vara 0 meter ute bland kossor och åkrar lååångt ifrån flygplatsen när flygen är flera km upp.
Frågan är hur man sprider budskapet, det kommer inte hjälpa med regler om de inte når piloten, däremot ett krav på förarutbildning vid styrning/köp av kopter kan vara en ide, där en del i utbildningen kan vara om flygregler. Då går det inte att snacka sig ur det med hänvisning till att jag inte visste.
Det är just därför jag var en aning envis med att handlarna skulle vara ansvariga att bifoga en liten informationsskrift där bl a dessa begrepp förklaras och hur man måste förhålla sig till t ex kontrollzoner och rent allmänt vilket regelverk som gäller. Då har köparna i alla fall haft en möjlighet att tillägna sig det mest elementära och då är det svårt att med nån form av trovärdighet hävda att man inte hade den blekaste aning...
Roger
Nackdelen är att de flesta inte ens läser manualen. Så att förvänta sig att de läser ännu mer är tveksamt.
Hellre lag på att alla rtf sålda i Sverige, skall skeppas begränsade. Och för att låsa upp funktionalitet krävs någon form av test.
90% av de som köpt phantoms på hobbex/netonnet eller liknande, vet säkert inte ens vad ctr är.
Fast nu är det dock inte bara phantom ägare som missköter sig. Så att genomföra det kan bli svårt.
Vi har faktiskt 0 meter vid vårat fält också - 1.5 mil från flygplatsen - och detta har jag tagit reda på själv då jag alltid förespråkat att det skall gå rätt till. Högsta byggnad i närheten där är 1 våning inom 500 meters radie och 3 våningar på någon lada inom 1 km radie. Tex så har det blivit aktuellt med lite tävlingar vid fältet igen - inom IMAC och de flyger definitivt högre under tävlingen än jag gör med FPV.
Så då skulle allt modellflyg få upphöra i zonen pga låga byggnader som klubbens lilla stuga - låter inte så logiskt.
Klubben har ett avtal med flygplatsen sedan många år tillbaka och det är det som gäller tills vidare.
UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...
Ni som är så kaxiga med straff skrotning, hur fick ni reda på arr detfanns kontrollzoner. Ge ett ärligt svar, jag lovar att ni hörde det via en vän/kollega/läste det i tidningen och kan nästan lova att ni inte självmant sökte upp vart ni får och kan flyga. Det är därför det är ett problem piloten känner inte till reglerna, idag gör säkert många det. Frågan är hur man sprider budskapet, det kommer inte hjälpa med regler om de inte når piloten, däremot ett krav på förarutbildning vid styrning/köp av kopter kan vara en ide, där en del i utbildningen kan vara om flygregler. Då går det inte attsnacka sig ur det med hänvisning till att jag inte visste.
Ja du Kenneth. För min del var det alldeles uppenbart att själv kontrollera vad som gäller. Detta pga att jag kör UAS kommersiellt med Transportstyrelsens tillstånd mm. Sedan vet jag väl inte om det är så "Kaxigt" att förorda hårdare tag.
Vänta bara tills det händer en olycka. Nån får en flygfarkost i huvudet eller en ambulanshelikopter störtar.
Att i dagsläget skylla på " att jag inte visste " är riktigt dumt. Det är ju bara att följa massmedia så står det ganska ofta om Drönarproblem. Problemet gäller ju inte bara Multirotorer som massmedia kallar drönare utan det gäller ju för all flygverksamhet. Det finns en alldeles utmärkt länk http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/ som lättfattligt visar zoner.
Din idé om någon form av utbildning är utmärkt men kanske lite svår att genomföra då det är lätt att importera utan någon kontroll.
Tror väl inte att vi kan jämföra de som vill jobba med koptrarna jämfört med de som har det som hobby eller tycker det verkar kul.
Bättre att införa ett budskap och inte förbjuda, med kunskap kommer vi längre än att förbjuda allt hela tiden.
DS-24 operatör.
Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.
Kommentar