Snabba maskiner med "stora" proppar ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Copterdude
    • maj 2012
    • 1269

Typen av flygning jag vill göra är bl.a "trädsurfning", flyga lågt över trädtopparna i fart. Longrange behövs ej. Har stora områden med skog som är för tät att flyga inne i men perfekt för att "surfa" på.

Om det blir ok väder nån dag kan jag visa video på vad jag menar så kanske det blir lättare att rekommendera något. Finns så många olika smak på vad man gillar för typ av flygning. Discon är en bra maskin/ram men har inte sett videos på den typ av flygningar jag avser att göra. Vill ha video på att en setup ger den prestandan jag är ute efter innan jag bygger så jag inte blir besviken så är väl bäst om jag visar vad jag vill ha. Synd med höst nu, bara regn och rusk :S

Kommentar

• Copterdude
      • maj 2012
      • 1269

Exempel på vad jag menar för flygning fast blev inge bra denna gång. Kom inte upp i nån bra fart då Revolectrix HV batterierna är skräp ! På 30 laddningar har några av cellerna gått från 2.4mOhm till 7.1mOhm !! Så man vågar inte dra på om spänningen ska dippa för då är det "game over" förmodligen.

Detta på ett 4S 3200mah. Ett motsvarande Zippy 40C har typ 4mOhm kanske och Revoelecrix ska vara grymma. $41 / batteri och nu bara skrota. Inte så man kan skicka tillbax utan att det kostar multum... Tur jag bara testköpte två stycken.
      Riggen drar runt 1800-2000mah / 4min "hård" crusing. Kanske man ska skaffa 3700mah så det håller lite längre.

Skulle vilja ha en rigg som klara bra med mer fart och längre flygtid.

Naturligtvis ! stod jag på den lilla trädön med fri sikt så det var LOS hela tiden så inget att spekulera sig i

Kommentar

• Jorgen
        • feb 2013
        • 777

Förbannat trist med batterierna, jag tänkte köpa några sådana nästa år. De säger ju att de skall klara av 100 laddningar till full spänning och att det skall hålla betydligt längre om man inte laddar till 4.2v.

Vilken typ var det?

Har du kört 4.35v på dem?

Än så länge har jag bara två Hyperion 3S2800 HV batterier, men jag har inte behövt den extra flygtiden i dem så jag har nöjt mig med 4.2v tills vidare.

När det gäller flygningen så tror jag att det blir svårt att få anständig flygtid på en quad med de kraven på hastighet.

Om du flyger ofta från samma ställe så går det kanske att rigga upp ett fångstnät för en Multiplex Funjet Ultra eller kanske nöja sig med en brutalt trimmad Popwing/Teksumo https://www.youtube.com/watch?v=s3R-7IbvXzA En vältejpad Popwing tål fruktansvärt mycket stryk och landningshastigheten är mycket låg.

Jag kan mäta hastigheten på en standard popwing på 3s1300 men det är inget upphetsande. Särskilt inte med en 32mm board cam med låda på ovansidan

Jörgen

Kommentar

• Copterdude
          • maj 2012
          • 1269

Dessa balansladdade till 4.35v varje gång med deras egna 10XP laddare.
          Ska dra iväg en ticket/mejl och hoppas dom är sjyssta. Allt som oftast vill firmorna att man skickar tillbaks sakerna dock :S

Snabb liten sak den där Teksumon. Får se till våren om jag provar något med vinge.

Kommentar

• Copterdude
            • maj 2012
            • 1269

Har kikat på detta batteri men s*tan vad dyrt om man skulle vilja ha ett par st :P
            https://www.lindinger.at/en/airplane...80c-hi-voltage

Hade varit intressant att testa men som sagt kostar en bra slant för den storleken verkar det som. Synd.
            Svårt att veta om det ger mer flygtid vs vikt. jämfört med 3200mah.
            Senast redigerad av Copterdude; 2015-11-12, 20:03.

Kommentar

• Jorgen
              • feb 2013
              • 777

Har du mätt hur mycket ström dina batterier kan leverera nu jämfört med när de var nya?

Jag tänkte mäta upp mina Hyperion G6 80C batterier igen när jag fått ett tjugotal flygningar på dem. Det tar ett tag då jag använder dem i en EDF modell som jag bara brukar flyga två gånger när jag är på fältet. Den suger ut strax över 1400W ut två seriekopplade 3S2800 batterier, men då det inte är så mycket skillnad på 800W och 1400W i den här modellen så drar jag bara på fullt några sekunder åt gången.

Kommentar

• Copterdude
                • maj 2012
                • 1269

Dessvärre inte mätt. Hade helt klart varit bäst att gjort det. Både statiskt för max och i luften.
                Tanken är nog att ha strömätare på maskinen permanent med osd och kanske gps. TBS har jue endel lättviktgrejor men blir nog inte förrän till våren.

Kommentar

Arbetssätt...