Vassa 1300mah 4S i Sverige just nu?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killenheladagen
    • sep 2015
    • 1394

Ursprungligen postat av freddan_6
    Jag har fått en LiFePo4 att brinna genom att löda på lödöra. Det tog cirka 3 sekunder innan det började ryka. Jag hade glassburk med sand som släckning + kruka i hobbyrummet. Men det luktade förfärligt. Så alla ackar är inte lättlödda.

En annan sak, C (Coulomb)-rating märkning av ack är en sak men har man en bra laddare kan man mäta Ri.

Tumregeln ger då att verklig C-rating är Roten ur (6/(Kapacitet*Ri)) (i SI-enheter Ah och Ohm)

Det är ingen exakt vetenskap men mycket bättre än marknadsföringssiffror helt tagna ur luften.
    Ri ändras med spänningen (och laddningen) och omgivningens temperatur. Men mäter man vid samma laddning varje gång får man ett jämförbart värde. Jag mäter efter storageladdning inomhus.

Mina bästa ackar är märkta 65C och är i verkligenheten 30C (Turnigy Graphene). De slår andra 65-C märkta accar med 5C.
    Hej! Smart med en kruka sand som brandsläckare, förmodligen minst "collateral dmg" då vid släckning, stjäl den idén direkt, sand och så en filt över!

Detta med C-rating och fantasisiffror: jag skulle gärna göra en så korrekt som möjlig beräkning på 3 accar jag har, har 3st st "35C(35-70C - nanotech)" och ett X-Power på 35C och xpoweraccen smäller nanotech:sen håårt på fingrarna är min upplevelse just nu, trots samma C-rating därav att jag vill mäta och se och i det bekräfta vad jag tror!

Hur bär jag mig åt då med ex en multimeter? Kommer jag undan bara med en sådan för denna mätning?

Har också 4st 2s - accar som alla uppger 20C och är 1300mah men de ger MÄRKbart olika mkt sluteffekt till proppen...

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Kommentar

• freddan_6
      • aug 2006
      • 2655

Detta behövs: Två multimetrar och ett effektmotstånd. Eller strängt taget en voltmeter och en amperemeter och effektmotstånd och bägge instrument ska läsas av samtidigt.
      Klicka på bilden för större version

Namn: Ri Mätning4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 23,1 KB
ID: 507210

Eller en iCharger laddare. http://www.kullagergrossisten.se/pro...-10a-10celler-

Eller en Ri Mätare "ESR" . http://www.progressiverc.com/univers...sis-meter.html

Eller en billig "Cell Internal Resistance Meter" http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=980290

Jag rekommenderar iCarger, då får du dessutom en bra laddare för pengen.

Frågan brukar komma upp
      fredrik

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Bara att beställa en sån här Gustaf - http://www.progressiverc.com/univers...sis-meter.html
        Sen kan ju bl a iCharger-laddarna också mäta Ri men gissningsvis är den länkade en aning exaktare.
        Roger
        Edit: ...och Fredrik var givetvis snabbare...

Kommentar

• Killenheladagen
          • sep 2015
          • 1394

Tackar grabbar!!!

Kommentar

• Turbotom
            • jul 2014
            • 125

I charger är grym! Rekommenderas!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentar

• Glattnos
              • dec 2015
              • 188

Här verkar det finnas vassa 4s http://www.skanehobby.se/lipo-4-cell...00mah-65c.html
              Om någon testat dom kan dom ju dela sin erfarenhet

Kommentar

• freddan_6
                • aug 2006
                • 2655

Giant power har cirka 25c i verkligheten, mina sämsta som är märkta 65c.

Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk
                fredrik

Kommentar

• Glattnos
                  • dec 2015
                  • 188

Då är dom ändå nära SMC som är 37A (28C) True spec och dom körde Mr Steele på en hel del så det är ju inga klena batterier, bara det att C-ratingen mäts på annat sätt.

Men ja, om det är dina sämsta så är det kanske ingen höjdare

Men det finns ju inte 4s 1300 att få tag på i Sverige just nu, vad ska vi göra? :(

Kommentar

• freddan_6
                    • aug 2006
                    • 2655

Om 25C räcker för din tillämpning så duger de. De är ungefär som nanotech 45 eller 65 eller rhino 40.

Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk
                    fredrik

Kommentar

• Turbotom
                      • jul 2014
                      • 125

Tog hem några Nanotech 1400mah 65c från Hobbykings EU lager. Hoppas de funkar bra!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentar

• Glattnos
                        • dec 2015
                        • 188

Jag har märkt en konstig sak på mina Tattu accar.

3s 1550 75C har AWG 14 kabel (diam. 1,78mm) (1,55 x 75 = 116 A) visserligen 1461 W
                        4s 1300 75C har AWG 12 kabel (diam. 2,48mm) (1,30 x 75 = 97 A) visserligen 1629 W

Varför har dom valt 28% mindre kablar på en acc som enligt deras egna siffror ska leverera 20% högre ström? Kan väll bara vara en indikation på att dom inte ens själva tar sin C-rating på allvar ^^
                        Dock funkar accarna kanon så jag har inget att klaga på

Kommentar

• Hoppsan_84
                          • nov 2014
                          • 149

Ström och effekt är inte samma.
                          Strömmen (A) är ju lägre på 4S som har klenare kabel.

Kommentar

• Glattnos
                            • dec 2015
                            • 188

Jo men det förklarar inte valet av kabel. Man kan ju skicka massor av effekt genom en tunn kabel om spänningen är hög. Det är ju strömmen i förhållande till kabelarean som är intressant.

Edit: Sen är det ju 3s som har klenare kabel

Kommentar

• Hoppsan_84
                              • nov 2014
                              • 149

Hmm. du har rätt. jag parade ihop det högre AWG numret med större diameter.
                              Känns som billiga säljknep.
                              Senast redigerad av Hoppsan_84; 2016-05-18, 18:06.

Kommentar

• Killenheladagen
                                • sep 2015
                                • 1394

Kapar tråden lite..

Dessa 3s-4s accar med högre urladdning (35-70c, 50C) hur mycket ström laddar ni de med? Jag har en ny laddare och kan nu välja hur mycket jag trycker i, om jag tänker 2C är det inte för mycket att det förkortar livstiden ? Dvs 4s1300 50C laddade jag med 2.6A, det kan väl inte slita så väldigt mycket mer än 1A laddström?

Andra ex 2s accar med 20C och nedåt bör jag stanna på 1C laddström? Dvs 1.3A på 2s1300mah(20C urladdningen) och 2A på 2s2000mah(25C urladdning) osv.
                                Köpte en b6AC+,, schysst laddare med eget nätagg, + alla tänkbara connectors samt klämmor för 12V input!

Kommentar

Arbetssätt...