Vassa 1300mah 4S i Sverige just nu?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Ursprungligen postat av Glattnos
    Funderade på det men, njää. Känns bättre att köpa nya.
    Det tycker jag du gjorde rätt i - att bygga om LiPo-ackar kan lätt sluta i ett mindre bra resultat.
    Roger

Kommentar

• Glattnos
      • dec 2015
      • 188

Dessa kanske: http://www.autopartner.se/elektronik...0mah-4s-60c-sd
      Lite dyra men det står ju 60C så dom borde vara rätt vassa

Kommentar

• Turbotom
        • jul 2014
        • 125

Ursprungligen postat av McRegor
        Det tycker jag du gjorde rätt i - att bygga om LiPo-ackar kan lätt sluta i ett mindre bra resultat.
        Roger
        Hej!

Förklara gärna för en utan högskolepoäng varför det skulle bli mindre bra resultat så länge man undviker att punktera cellerna, vika dem eller skada dem på nåt annat sätt?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentar

• Killenheladagen
          • sep 2015
          • 1394

Ursprungligen postat av Turbotom
          Hej!

Förklara gärna för en utan högskolepoäng varför det skulle bli mindre bra resultat så länge man undviker att punktera cellerna, vika dem eller skada dem på nåt annat sätt?

+1 på den såg precis rn diy om hur man kan plocks bort en trasig cell, varför man tar bort en cell i ett 4-cell kan jag förstå, men desto större förståelse med en 8s el likn dyr acc.
          Om man kan hyfsat säkert varför inte?
          Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Ja - problemet med att "bygga om" LiPo är ju bl a risken att värma en cell alltför mycket när man löder om och den uppenbara risken att kortsluta när man håller på.
            Det kan aldrig rekommenderas men givetvis - är man försiktig och kunnig så kan man ofta göra det men nån allmän rekommendation kan det aldrig bli. Det finns alltför många som inte riktigt förstår vad som kan hända om man gör fel.
            Sen räcker det inte med "hyfsat säkert", tyvärr.
            Roger

Kommentar

• Glattnos
              • dec 2015
              • 188

Mina accar var dessutom kraschade, även om bara en cell saknade spänning så var de övriga cellerna inte "oskadade", dock höll dom spänning. Jag ser det även som att jag inte vill ha ett "suspekt" batteri ibland mina övriga 8 accar och inte heller vill jag hantera ett "suspekt" batteri separat hela tiden. Jag har respekt för LiPo-batterier eftersom jag råkat kortsluta ett en gång och fick då kasta ut det i snön och öppna alla fönster och dörrar. Stod sedan ute och frös i en timme eftersom gaserna som bildas är ganska farliga.

Men om man vet vad man gör och kanske har en annan typ av hantering än mig(förvarar alla på samma plats och parallell-laddar) så kan man ju bygga om accen för att spara någon krona. Men på samma tid som det tar att bygga om ett trasigt batteri hinner jag tjäna ihop ett nytt(ca 200 kr) om jag jobbar istället

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

Jag var närvarande vid en LiPo-brand senast för ca: 1 w sedan och den upplevelsen är jag gärna utan. Det skedde i samband med laddning av en enligt ägaren oskadad ack så vad som förorsakade denna brand lär vi knappast få veta för det var i princip inget kvar - mera än sot. Lyckligtvis skedde detta utomhus vid laddplatsen på fältet.
                Roger

Kommentar

• Zallisen
                  • jun 2013
                  • 361

Ursprungligen postat av Turbotom
                  Hej!

Tror han syftar på olycksriskerna man tar vid ombyggnaden med kortslutningar å dylikt. inte på att batteriet skulle vara sämre när det väl är gjort.

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Ursprungligen postat av Zallisen
                    Tror han syftar på olycksriskerna man tar vid ombyggnaden med kortslutningar å dylikt. inte på att batteriet skulle vara sämre när det väl är gjort.
                    Hej,
                    Vad jag avsåg är förklarat i inlägg #20 men du har helt rätt i detta med den uppenbara kortslutningsrisken.
                    Det är väldigt lätt att åstadkomma en sån och resultatet kan vara förödande.
                    Man skall alltså vara mycket säkert på hur man kan hantera en LiPo-ack innan man ger sig in i att bygga om den ack med trasiga celler - och oerhört noga så att man inte skapar en ofrivillig kortslutning för strömrusningen i så fall är enorm med otrevliga konsekvenser som följd. Sen är innehållet i acken också värmekänsligt så även där finns en fara när man löder.
                    Roger

Kommentar

• Turbotom
                      • jul 2014
                      • 125

Ja vad ska jag säga? Bara konstatera att alla är olika! Själv finner jag stort nöje i att bygga om, förbättra, och laga mina quads och tillbehör. Jag har t.ex. lagat åtskilliga LittleBee ESC, videosändare, OSD plattor, antenner, motorer, you name it! Desto större utmaning, mer nöje för mig! Och det handlar inte om pengar eller snålhet. Senast lödde jag en komponent på en ESC, det var halvsmått!

Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1461353744.498013.jpg
Visningar: 1
Storlek: 219,4 KB
ID: 507202

Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1461353757.196526.jpg
Visningar: 1
Storlek: 258,4 KB
ID: 507203

Men återigen till batterierna, du ska vara riktigt kass om du ska lyckas värma upp cellerna så pass att det blir i närheten av farligt, lödöronen är väldigt tunna och värmen försvinner snabbt från dem. Jag har absolut ingen aning om hur mkt man kan värma en cell innan den tar eld, men det har gett mig vissa idéer som jag får lov att återkomma med resultat!

Sedan kortslutningsrisken som ni nämner, självklart kan man lyckas kortsluta cellerna, man kan lyckas med det mesta bara man har tillräcklig vilja! Det är ju inte särskilt smått, gott om plats! Och det enda sättet att lyckas kortsluta något är att lyckas nudda 2 lödöron samtidigt med lödkolven, för sladdarna går ju endast till kontakten och har ingen kontakt med varandra.

Kommentar

• Glattnos
                        • dec 2015
                        • 188

Det är just därför att alla är olika som man inte ska rekommendera att bygga om LiPo-batterier. Det är lite samma som att man inte ska rekommendera folk att justera FC och ESC:er med propellrarna monterade. Sen om man vet att man klarar av det så behöver man ju inte stöd på ett forum, då är det ju bara att göra det.

Sen tror i alla fall jag att ledningsbanorna i en LiPo kan transportera värme ganska effektivt eftersom dom kan transportera 100-200A utan att smälta.

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Glattnos - du har uppenbarligen förstått "pointen".
                          Roger

Kommentar

• Hoppsan_84
                            • nov 2014
                            • 149

#26 +1

Kommentar

• Turbotom
                              • jul 2014
                              • 125

Nu förstår jag! Det är inte okej att skriva om saker som kan vara farliga! Det är bättre att överdriva riskerna så att folk inte vågar testa! Smart!
                              Kanske skulle vara en grej att censurera forumet, lite som "Föräldraläge" på Youtube. Sök på:
                              "Löda dit balanskablar på ett Lipo" och du blir automatiskt vidarebefordrad till Disney.com ! [emoji23]

Kommentar

• streber76
                                • aug 2014
                                • 234

Hahhhhaa... Jag e som du turbotom. Lagar mina kretskort själv o löder batterier etc. Men vi är annorlunda.

Tänk på att många förstår inte varför det är dumt att separera cellerna med en morakniv om du glömmer att skriva ut det är lämpligt att använda plast o redan där är körda.

Jag kan tycka många har en harig attityd o inte vågar testa fast de antagligen skulle klara det.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Kommentar

Arbetssätt...