Tuning?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ted_B
    • dec 2013
    • 335

Jo, jag vet väl vad de olika termerna gör men problemet är att översätta ett flygbeteende till vilket värde som är fel.
    Jag har laddat in en profil med värden och utgår från det och försöker ändra det som behövs för att den ska flyga bra, det är väl egentligen bättre att göra som man ska och sänka I och D och ta det i tur och ordning som man ska.

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6809

Det är rätt hopplöst att stå och titta på en multicopter som står och beter sig olika (vilket de ofta gör) för att se vilket värde man ska höja eller sänka utan att testa några ggr för att komma på rätt väg. Vissa testar ju hur mycket som helst och de värdena brukar bli utgångsvärden som folk hämtar i forum. Blåser det så är det ännu värre. Och rör man spakarna lite olika är det ännu mer svårt. Jag håller på med en 250-quad och den beter sig väldigt olika. Helt beroende på hur jag flyger eller hur vinden ligger på. Uff! Dessutom finns det massa olika FCs och olika setups och tipsen väller in korsvis så inget blir bra.
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Killenheladagen
        • sep 2015
        • 1394

Min tune just nu; det blåser 5-7m/s och jag kan ej avgöra riktigt varifrån det blåser för quaden skär rakt genom; tunen är bra när koptern inte gör nånting du inte sagt åt den att göra; nöjd m denna tune på min killerbee6' med 3blads dal 5045BN m sp3racing ,2205 cobra redbottoms; betaflight3 och futaba sbus, när man gör mkt tuning kan proppbyten hjälpa, i samma dimensioner eller lägga till eller ta bort ett blad, kan vara precis det som behövs ibland för att få tunen till 95% bra !

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Kommentar

• Ted_B
          • dec 2013
          • 335

Jag flög ett par ackar idag också för att prova lite ändringar jag gjort.
          Börjar bli ganska hyfsat inställd nu men har lite småproblem som ska rättas till, tycker det är svårt att sätta fingret på vad som inte riktigt stämmer utan det blir mer att 'den flyger inte riktigt bra'.
          Jag tyckte jag hade lite oscillationer, eller om det är vinglande, och lite problem med tvära vändningar och propwash.
          Vilken axel det är som bråkar är inte heller helt lätt att avgöra tycker jag.
          Den är klart flygbar bland träden iallafall så det börjar närma sig.

Kommentar

• Ted_B
            • dec 2013
            • 335

Lite högre rates gjorde det bättre också, lägre än de 500 grader jag satt nu vill jag inte ha.

Kommentar

• Ted_B
              • dec 2013
              • 335

Två klipp från idag med lite olika pids, den ena kändes lite bättre än den andra men ingen större skillnad egentligen. Skakningarna är kvar, pids eller vibrationer?

Kommentar

• Ted_B
                • dec 2013
                • 335

Kommentar

• Ted_B
                  • dec 2013
                  • 335

Jaha, jag fortsätter idag också trots blåsten men den ska väl klara av lite vind också.

Flög lite på fm med lite olika pids men inget verkar göra någon större skillnad, kollade igenom också så allt sitter fast.
                  Var nyss ut igen och provade med DAL 5x4,5x3 BN, de ger mer kraft men också mer skakningar.
                  Bytte till DAL 4x4,5x3, mycket mindre kraft med dem men nästan inga skakningar förutom lite grann på fullgas.
                  Äntligen börjar det hända lite som verkligen märks av!
                  Slutsatsen jag drar då är att jag har för höga pids för de trebladare jag kör med, främst på rollaxeln antar jag.
                  Antar att det är P värdet som gör skillnad och tänker sänka det men vet inte hur mycket som behövs.
                  Det ligger på 29 nu, sänker man då ca tio procent eller är det för lite eller för mycket?

Kommentar

• streber76
                    • aug 2014
                    • 234

Vad har du för värden? Ofta är det yaw som spökar speciellt på 3 bladiga. Ser man vibrationer på fpv kameran är det illa, på hd blir det värre än då.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Kommentar

• Ted_B
                      • dec 2013
                      • 335

Här är några värden jag provat:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: stabilization2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,8 KB
ID: 508066

Kommentar

• streber76
                        • aug 2014
                        • 234

Flyger inte libre numera men tycker yaw ser hög ut på din skärmdump. Testa dra ner den till hälften o se vad som händer - äre inga vibrationer dra sakta upp den. Se till att I o D hakar på så att dom inte stannar höga dom med.

Nu flyger jag betaflight o kiss men sen jag bytte till 3bladiga proppar har mina yaw värden varit knappt högre än pitch innan vibrationer smyger sig in.

Kommentar

• Ted_B
                          • dec 2013
                          • 335

Ok, jag ska prova det.

Kommentar

• Ted_B
                            • dec 2013
                            • 335

Jaha, jag har kört några ackar varje dag och testat mig fram.
                            Nu, alldeles nyss, när jag flög, kände jag att jag hittat nästan rätt
                            Det är P i roll som varit det stora problemet och jag har sänkt det mycket mer än jag trodde jag skulle behöva, nästa gång jag tunar en copter ska jag inte vara så försiktig med ändringarna som jag varit nu utan ta i så det verkligen märks skillnad. Det går så mycket snabbare att tuna då
                            Yaw blev bättre när jag sänkte pidsen, på det sättet att jag inte skickades iväg i höjd vid kraftig yaw. Ska nog prova höja dem lite igen.
                            Just nu tycker jag den flyger riktigt bra, jag kan slänga runt den lite hursom i hög fart runt träden utan konstigheter.
                            Självklart är det inte perfekt ännu men det kommer jag ta vartefter jag märker av problemen.
                            Jag höll lite grann på att ge upp och tänkte att tuning är inget för mig men gjorde ett till försök och som tur var så blev det riktigt bra, känns härligt att till slut få ordning på quaden
                            Såhär ser värdena ut nu:

Namn: brapids161012.jpg
Storlek: 63,5 KB
ID: 508088

Kommentar

• Ted_B
                              • dec 2013
                              • 335

Den flög riktigt bra till slut, ändrade bara lite smått på pid:arna från inlägget ovan och hittade faktiskt inget som jag upplevde som fel i hur den flög.
                              Den blev dock inte så långlivad, den var betydligt mycket mindre kraschtålig än vad min Vortex Pro är:

Namn: zmr250kraschad1.jpg
Storlek: 80,3 KB
ID: 508146

Namn: zmr250kraschad2.jpg
Storlek: 64,0 KB
ID: 508147

Namn: zmr250kraschad3.jpg
Storlek: 84,6 KB
ID: 508148

Tur att jag beställde en annan ram och en pdb med inbyggd osd igår då

Your online shop for FPV Racing, FPV Freestyle, drones and quadcopters.

Dein Onlineshop für FPV Drohnen, FPV Freestyle und Videoübertragung. Schneller Versand aus Hamburg.

Kommentar

• Ted_B
                                • dec 2013
                                • 335

Nu lever den igen, hade lite reservdelar till ramen som jag kunde använda ihop med en ny Matek pdb med osd.
                                Blir en re-maiden imorgon.
                                Sen bygger jag en till av den nya ramen, ett litet lätt bygge med 2205 2300 kV motorer på 4s så hoppas den blir riktigt snabb.
                                Det känns lite kul att försöka tuna de nya igen när jag fick till den förra så pass bra till slut

Kommentar

Arbetssätt...