Problem att flasha om KK Kort!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SteffeB
    • jun 2011
    • 888

Har du rätt ordning på motorerna? Det är inte samma ordning på de olika mjukvarorna.

X-mode setup KK 4.7:

Motor 1: front left, CW
    Motor 2: back left, CCW
    Motor 3: Front right, CCW
    Motor 4: Back right, CW

http://www.rcgroups.com/forums/showt...1458663&page=5

Kommentar

• SteffeB
      • jun 2011
      • 888

Hittade på de här roliga projekten med KK-kort:

KK control board aeroplane:

Nextcopter autolevel KK-board:

Kommentar

• SteffeB
        • jun 2011
        • 888

Kom på en till grej. Använder min nya Turnigy 9x radio med er9x mjukvara till quadden. En sak som jäklades ett tag var att ordningen på kanalerna inte var likadan som på mina gamla hitec samt Hobbyking sändare. Kolla att du verkligen sätter sladdarna på rätt ställe mellan mottagaren och KK-kortet. Stoppa i servon i mottagaren om du är osäker på vilken spakrörelse som hamnar vart.

Kommentar

• Tokaz
          • mar 2009
          • 194

Hej igen grabbar

De du skriver Steffe måste vara felet. Jag har kopplat motorena enligt rcexplorers sida om X quad ocg de är ju inte alls som du skriver. Tanken har slagit mig att de måste vart de som är felet men har dubbel checkat att jag kopplat precis som han beskriver säkert 100 ggr Och allt har ju reagerat helt fel när jag haft den över huvudet så har ju allt kompenserat fel och vart helt galen. Ska testa senare ikväll och ladda in FW igen och börja om från början och testa.

Skulle de nu inte funka så kommer ett kort till dig Patrik Fast jag är övertygad om att de kommer funka nu. Återkommer. Fredde

Kommentar

• Tokaz
            • mar 2009
            • 194

Hej igen

Nu har jag fixat den..allt verkar fungera skysst nu. Har iofs bara hovrat lite i källaren.. men den funkar. Vart så till mig när jag skrev de förra inlägget så jag ser nu hur knäppt allt är formulerat Men de funkar!!! äntligen kan man ha med sig en busfpv quad i lastbilen på dagarna

Steffe du kanske kan svara på då vilket nr som är vad på en Turnigy9x mottagare. Har en spritt ny som ligger som jag tänkte ha som slit o släng. Fredde

Kommentar

• tragi702
              • jul 2009
              • 246

AHH.. Härligt!:icon_pidu: att du fann felet.. om MK var en djungel från början...

Fattar inte att Kapten K o gänget inte finns på en egen sida med samtliga Fw,motor placering o start procedurer etc..etc
              inte lätt o hitta rätt på Rc groups ibland alla trådar med 5-700 inlägg i veckan!!..
              som vanligt try and error,som får vem som helst o få spatt när tex pottarna ändrar riktning från en fw från en annan ..
              men,men de löste sig..

jag har blitt helbetuttad i KK o fpv flygning,flyger sååå mycke skönare utan ACC som kämpar o sliter för att allt ska va horisontellt i alla svängar...
              har precis fått ihop en spiderquad från http://www.blueskyrc.com/index.php?m...17e75e20758e73

Gjorde maiden i helgen som var lyckad... var grymt nöjd med den stabiliteten. 10.30min på 3c 2650Mha
              kommer lite om den om nån dag.. o då är den fpv utrustad..

Ursäkta..nu bar det iväg från trådämnet..,men blev så glad när du fått sprutt på din ..
              hoppas vi ses på nåt meeting framöver..

//Patrik.

Kommentar

• Tokaz
                • mar 2009
                • 194

Gokväll

Ja de är ju rätt struligt och hitta info eftersom de är så som du säger helt utspritt.
                Ja de är hur skönt och fpv med kk och tri hade ett kk bluecard för ett tag sen som jag gjorde det med och de va hur kul som helst. Sen är det ju en annan prislapp man flyger runt med oxå däruppe så iaf jag är mkt mer avslappnad än när jag fpvar med någon av mina mk:s eller min dji wookong.

Ja spiderquadden får du skriva lite om. Jag har sneglat länge på arduspidern och är jäkligt sugen på en och just då med kk kortet.

Ja vi måste ha ett multirotor meeting snart tycker jag allt. Gott nytt år och tack alla för hjälpen med mitt kk kort.

Mvh Fredde

Kommentar

• SteffeB
                  • jun 2011
                  • 888

Tokaz: Kul att det fungerade! Man kan ju bli smått galen på all utspridd information som sagt. Vi kan väl använda den här tråden för diverse KK-funderingar.

Jag har problem med min quad nu. Får det ej att fungera bra med 4.7 uppdateringen. Den vill oscillera hur jag än ställer in pottarna. Tror det kan att ha med värdelösa Rc-timer 750kv motorer där centrumet för proppen rör sig ~1,5mm. Helt omöjligt att balansera bort alltså. Sen var ju den där Dji F450 ramen inte direkt stabil. Är era proppar/motorer perfekt balanserade ? Hur har ni monterat KK-kortet ? Jag har biltemas dubbelhäftande skummgummitejp i 3 lager.

Kommentar

• rfnoise
                    • sep 2010
                    • 329

Wow, måste ha varit mitt problem också! Var inne på det spåret ett tag men hade hört om flera med knasiga kort så jag ville testa en annan konfig för att testa kortet. Har inte hunnit flasha om igen men det ska nog fasen hinnas imorgon.

Ja ett FPV meeting måste vi ha igen!

Gott nytt år,
                    Calle

Kommentar

• Tokaz
                      • mar 2009
                      • 194

Steffe.. Du o jag kör exakt samma setup!! Nu har jag iofs inte kört min mer än ett batteri hovring i källaren. Tycker min hovrade jäkla fint. Drog ner pottarna på Yaw och roll sen var de biff plus lite expo på allt. Mina proppar är perfekt balanserade,motorerna har jag inte kollat(läs vet inte riktigt hur man gör) Jag har oxå biltemas tejp på min. Dji ramen tycker jag är bra. Min är i mitt tycke styv men en kompis som har en är riktigt sladdrig. Jag kommer snart att få hem en ny,troligtvis med röda armar och många på rcgroups säger att den är styvare än den svarta. Den ska jag ha min Naza på tänkte jag. Men motorerna på den här skulle jag vilja byta ut. Kajaken har ju några Emax motorer på sin DJI ram. Kanske skulle pröva dom.

Japp tycker oxå att vi använder den här tråden för KK frågor. Fredde

Kommentar

• SteffeB
                        • jun 2011
                        • 888

Angående motorerna så vet jag inte heller hur man gör för att balansera dem, grejen är att propellern inte hamnar i centrum, kollar man på proppen ifrån sidan så har den 2 spår i luften, vilket innebär att den sitter snett. :(

Är faktiskt totalt novis på det här med multicoptrar, väntar på simulator så jag kan lära mig flyga. Det blir så dyrt att försöka vända fanskapet nu, haha! Flyga flygplan är ju rena barnleken mot det här, så de nyinköpta fpv-grejorna sitter där nu istället för på quadden som det var tänkt.

Har du ställt in KK-kortet enligt instruktionerna för 4.7 eller gör du som man skulle göra på de tidigare versionerna ? Har någon (du!) lust att förklara hur man ställer in KK-kortet på ren svenska så skulle det ju vara fint.

Kommentar

• Tokaz
                          • mar 2009
                          • 194

De ända jag har gjort är att dra ner pottarna lite på kortet. Vet inte om de går o göra mer inställningar på de här kortet.
                          Min gungade lite fram o tillbaka.. drog ner pitch potten lite(stog på ca 50) hovrade igen,den gunga lite på skev,drog ner roll lite sen tyckte jag den hovrade fint,små trimmade lite på subtrim och ställde lite expo.

Jag läste på http://www.kkmulticopter.kr och rcexplorers sida om hur man skulle ställa in, så troligtvis har jag ställt in efter dom tidigare versionerna. Ska försöka läsa på lite om 4.7 mjukvaran.
                          Här har jag oxå läst iofs http://wiki.dyi.nu/doku.php?id=kkcon...x_programvaran

Fredde

Kommentar

• Tokaz
                            • mar 2009
                            • 194

Fast inte så noga då jag ser nu det du skrev ang motorernas rotations riktning Steffe

Kommentar

• SteffeB
                              • jun 2011
                              • 888

Förklara gärna "trimmade lite på subtrim och ställde lite expo" tack!

Pinsamt nog så har min värld bestått av en gammal hitec focus 6-kanalare, samt en 6 kanals hobbyking radio utan en inställningsmöjlighet. Jag är lite av en återfallsförbrytare inom Rc-hobbyn, har precis köpt min första "riktiga" radio, 9x: er9x mjukvara, lipo-acc, snart en frsky djt modul+ mottagare. Förstår inte ett jota av vad du talar om än, hehe.

Slänger in en bild på yaw, pitch, roll så alla är med på vad som menas.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: YawPitchRoll.jpg
Visningar: 1
Storlek: 45,0 KB
ID: 485701

Såhär tycker KapteinKuk att kortet ska ställas in:
                              http://www.rcgroups.com/forums/showt...1458663&page=5

Changes:
                              Higher ESC refresh: 300Hz

Added I-term on yaw axis

Added I-term anti wind-up, all axis

Changed potmeter usage:
                              Roll pot now controls P-term gain on roll/pitch axis.
                              Pitch pot now controls I-term gain on roll/pitch axis.
                              Yaw pot controls P-term on yaw axis as before. Yaw axis I-term is fixed at 0.2

X-mode setup:
                              Motor 1: front left, CW
                              Motor 2: back left, CCW
                              Motor 3: Front right, CCW
                              Motor 4: Back right, CW

Suggested initial setup:

P pot at 50%

I pot at 0% (it can be left at 0% since it does not have a secondary function.

Yaw P pot at 50%

Trim it level.

Adjust P (roll/pitch) to your liking.

Add I until it flies straight forward without pitching up.

Såhär tycker nån annan person:
                              http://www.rcgroups.com/forums/showt...458663&page=66

Pot function for flight

1. Yaw = 50% to start with (This is the P and I parameter of the Yaw control loop), (on my quads all of them works @ 100%)
                              Adjust this parameter the following way:
                              Increase the pot until you notice oscillation in the Yaw.
                              When it is oscilliting reduce it a bit..

2. Pitch = 0 to start with (this is the I parameter of Roll and Pitch control loop)
                              When hovering, trigger the Roll or Pitch stick.
                              If the quad does not wobble after stick release, increase the pot until it does wobble. (1% at a time, its extremely sensitive)
                              When its starting to wobble, reduce the pot a bit.

3. Roll = 40% to start with (this is the P parameter of Roll and Pitch control loop)
                              Increase the pot until you notice oscillation during hovering.
                              When it is oscilliting reduce it a bit..

Note: With fast forward flights you even have to reduce it more to prevent oscillation during fast forward flight.

Kommentar

• SteffeB
                                • jun 2011
                                • 888

Är inte helt inne på hur P och I fungerar. Nån som kan förklara?

Kan det vara så att P (Roll) stabiliserar multicoptern, I (Pitch)bestämmer hur mycket effekt som ska läggas på motorerna för att multicoptern inte ska stiga/tappa höjd när man flyger iväg. Har jag fel ?

Kommentar

Arbetssätt...