Naza GPS uppgradering

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skogizz
    • jul 2012
    • 2

Hej på er!

Det här hände mig ikväll. Min Flamewheel 450 med NAZA (och GPS) flippade två gånger.
    Hänt hemma på gården en gång också men då fick jag en förvarning. Typ att någon av de 4 motorerna inte får full kraft under 0.1 sekund, hände två gånger innan den flippade men ikväll fick jag ingen förvarning.

Vad tror ni det kan bero på? På filmen kör jag med GPS aktiverat.

Maskinen är köpt av Andreas på Mikrokopter.nu och när jag fick den tyckte jag att en av motorerna var trög att vrida runt. Mailade Andreas om detta som sa att han monterat ihop en del där det varit liknande men att de flygit fint ändå sedan.

Kommentar

• peterbat
      • jan 2009
      • 83

Hmm, privat står det om man vill titta på filmen????

Hursom helst så har jag kanske en liten hint om problemet!

Min har gjort det vid ett enda tillfälle, såsom beskrivet en kort studs i flygetyget på motorerna/motorn under flygning!!!!

Insåg att ngt inte var som det skulle, typ glapp i ngn kabel eller liknande......

Upptäckte av en slump när jag skulle ändra gainen för yaw, att switchen som bestämmer gps/atti/man lägena stod lite för nära ett av failsafelägena som står emellan de andra, så vid ett kort ögonblick hoppade den över till failsafe ist för atti den var inställd på!

Satt o glodde på regeln och såg att detta upprepades ett antal ggr med väldigt kort intervall, dvs så snabbt att man inte uppfattar det om man inte stirrar på den! Detta hände ganska frekvent, vilket verkade lite underligt tyckte jag.....

Kollade lite närmre på inställningarna i radion för switchen och insåg att den bara låg ett positions-hack ifrån att hoppa över till failsafe ist för atti! Dvs, jag hade inte ställt in den tillräckligt noggrant i mitten av läget/lägena!!! Man justerar ju i sändaren tills det lyser blått i respektive fält.

Justerade in detta mer noggrant med antal klick från bägge hållen av atti så att den ist hamnade exakt i mitten av atti ist för bara lite snabbt skjuta bort regeln så att den visar blått fält, sen räcker det!
      Bevisligen så är inte det inställda värdet så stabilt i sin position att den håller den på pricken lika varje gång, utan kan glitcha lite åt båda hållen...

Detta kan man se på alla spakrörelserna också vid kalibrering av kanalerna: de blinkar till lite ibland till svarta pilar ist för grönt..

Slutsatsen för mig blev iaf att justera in switcharnas lägen så noga det går i sina olika positioner för att undvika fler problem med detta, och bevisligen har det fungerat för mig, för efter det har den aldrig hoppat till eller glappat i ngn situation...

Mycket pålitlig i alla sina funktioner...

MVH Peter

Kommentar

• skogizz
        • jul 2012
        • 2

Ursprungligen postat av peterbat
        Hmm, privat står det om man vill titta på filmen????

MVH Peter
        Nu borde alla kunna se filmen, sorry!

Kommentar

• simonarvestrand
          • jan 2012
          • 3850

Ursprungligen postat av skogizz
          Nu borde alla kunna se filmen, sorry!
          Mitt vanligaste fenomen när det där hänt ( inte på nazan) är att det varit glapp i nån bullet på väg ut till motorn
          så en motor lagt av nån kort stund, har dock aldrig varit med om att den klarat en flipp och sen flugit igen, det va imponerande.
          ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
          |FPV STUFF|
          |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
          |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
          | DJI Inspire 1 |
          |TERMIK OCH HANG |
          |
          Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
          |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• Ulfman
            • nov 2010
            • 11

Hej.

Nu efter flytt och och massor av jobb har jag provat att kalibrera som du sa Peter och det fungerade. :thumbup:

Tack för hjälpen.

/Uffe

Kommentar

• Lassekar
              • dec 2012
              • 279

Pirat - GPS?

Hej!

Står i begrepp att beställa en Naza GPS och har efter en ordentlig research funnit att GPS:en kan se lite annorlunda ut beroende på vilken sajt man besöker! - Nu skriver jag om GPS:en till multirotor (Naza-M).
              Med annorlunda menar jag texten som är tryckt på GPS:ens skal.
              Det kan väl inte vara så illa att DJI`s GPS redan finns som piratprodukt, eller?
              - Vad tror/vet ni andra? :huh:

Trevlig söndag

/Lasse

P.S. Jag har utgått från bilder på DJI´s hemsida: http://www.dji-innovations.com/produ...otor/overview/ D.S.
              Blåbär under inlärning med DJI F450, Naza + GPS och en Spektrum DX8.

Kommentar

• peterbat
                • jan 2009
                • 83

Hej ulfman! Roligt att det hjälpte! Bara kul att kunna dela med sig av erfarenheter så fler kan lyckas med denna roliga hobby....

Kommentar

Arbetssätt...