Problem vid setup/inställning av quad x med kk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skrotiz
    • jun 2009
    • 540

Problem vid setup/inställning av quad x med kk

Så, då fick jag hem min quad som jag bytt till mig men får det ej att fungera.

Den har kk-kort och hobbyking HK-18A ESC.

Började med att koppla in motorerna i rätt ordning(M2 och M4 var skiftade) och sen följer jag daddes setup ifrån hans hemsida.

Mitt första problem blev att M4 knappt snurrar när dom andra gör det.
    Sen följer inte motorernas hastighet mina kommandon(hö. spak).
    Försöker kalibrera esc:na igen men nu börjar motorerna hacka och M3 blir ordentligt varm.

Någon som vet vad som kan vara fel eller varit med om liknande?

Blir ju rädd att jag kommer elda upp esc:n eller motorer om jag fortsätter.

Kan jag ha råkats ändra timing eller vad blev knas då motorerna började hacka helt plötsligt?

Bör kanske koppla lös och prova ställa in varje esc var för sig.
  • Impulze
    • sep 2006
    • 1347

Jag kalibrerade varje esc var för sig. Sen kalibrera jag kk-kortet sist.

//Matte

Kommentar

• markusb
      • jun 2009
      • 1376

Att motorerna hackar kan bero på dålig kontakt någonstans. Se över det. Har upplevt det med vissa bullets som är skräp. Bättre löda och krympslanga då. Kan givetvis bero på något annat oxå.

Att motor nummer 4 inte beter sig som dom andra gjorde mig lite gråhårig oxå.
      Efter en del läsande hittade jag info om att KK valde att plocka bort stick centering från programkoden för att få plats med PI-koden även i dom minsta mikrokontrollerna (atmega 48/88) som har väldigt lite flashminne.
      Antar att det är 4.7 firmware du kör?

När du fått bort ditt hackande i motorerna så håller du bara upp den (stabilt i handen), ger lagom gas så den känns lätt och trimmar in den via radions trims så den känns stabil och har samma fart på motorerna. Jag har trimmat min väldigt mycket på både pitch och roll för att få den stabil. Efter det kan du våga ta upp den och känna på den i luften.
      Fenomenet kallas KK lazy 4 om du vill googla och läsa mer.

Kommentar

• Skrotiz
        • jun 2009
        • 540

Lödde om alla kablar mellan esc-m3 och det verkar funka nu utan hackande, däremot blir esc:t varmare än dom andra när jag provar.

Har testat med propellrarna och hållt den ovanför huvet och inget stämmer med varken högerspaken eller gyrokompensering.
        Orkar inte tänka och testa mer ikväll men få känslan av att det kommer fungera om jag byter plats på m2 och m4, men det går ju emot allt annat jag läser på alla sidor.
        Däremot var det ju så den var kopplad när jag fick den...

Kommentar

• markusb
          • jun 2009
          • 1376

Om den kompenserar fel i handen så måste du vända gyrot i mjukvaran. När allt är rätt så ska den hålla emot alla rörelser du gör med den. Kolla så du har rätt proppar på rätt motor oxå. Cw och ccw. När den väl kompenserar rätt så kollar du mot högerspaken. Är nåt fel så reverserar du i radion.

Kommentar

• Skrotiz
            • jun 2009
            • 540

Ska prova ikväll och reversera gyrona och se om den börjar kompensera rätt.
            Mitt problem igår blev att när jag drog högerspaken framåt så ville quaden dra åt vä, drog jag spaken åt höger så ville den backa. Och gav jag vänsterutslag på vänsterspaken så ville den tippa åt vä(lite osäker på riktningarna men den följde inte spaken iaf).
            Provade med elevon mix på(Futaba 7C) då jag läste att man ska ha det vid quad-x setup.
            Återkommer efter kvällens testande.

Och jo mina proppar sitter rätt och snurrar åt rätt håll.

Kommentar

• Skrotiz
              • jun 2009
              • 540

Hur vet jag vilken firmware det är i kortet och hur byter man det?
              Och behöver man ändra firmware när man byter mellan x, +, tri, hexa, eller plan?

Kommentar

• simonarvestrand
                • jan 2012
                • 3850

Ursprungligen postat av Skrotiz
                Hur vet jag vilken firmware det är i kortet och hur byter man det?
                Och behöver man ändra firmware när man byter mellan x, +, tri, hexa, eller plan?
                Du behöver en programmeringskabel och ett litet program för att kunna ändra.
                Hur man ser vilken fw har jag ingen aning om annars. möjligtvis att vissa funktioner skiljer sig mellan dom olika fw'na
                så man kan testa men vet inte.
                Kom ditt kort från hk eller hur va det ?

Har du testat att ha helikopter modell istället för flygplan inställd i radion ?
                Jag kör med helimode på alla mina quadar.

Kommentar

• markusb
                  • jun 2009
                  • 1376

Tror inte man kan se fw på kortet utan du måste progga in och komma ihåg bara. Köpte du den begagnad och den han flugig x så bör det vara okej.
                  För att testa så ta av propparna och koppla ur bakmotorerna. Ställ den på bordet. Ge lite gas och kör den framåt på radion. Om den är x så ska båda motorerna fram sänka varvet, är det + så gör bara den ena motorn det.
                  Lätt att höra med bara två inkopplade.

Kommentar

• Skrotiz
                    • jun 2009
                    • 540

Jag bytte till mig denna begagnad och han som haft den tidigare hade ej flugit med den, endast testat en gång och då gick den i marken med skadad propeller som följd.

Ska kolla upp programmeringskabel, det kanske går att bygga en egen?

Jag kör radion i flygmode med elevon mix(har provat utan), får testa ställa in den i heli läge ikväll och se om de blir nå skillnad.

Vad jag inte förstår är hur kortet ska kunna klara så många olika setuper utan att man programmerar om det?
                    Kortet är ett "grönt" AT mega 168.

Kommentar

• Skrotiz
                      • jun 2009
                      • 540

Markusb: Tack för tipset, ska prova med det ikväll. Mycke enklare att bara lyssna på två motorer.

Men visst förstod jag det rätt att det enda som skiljer + från x är att man vrider kk kortet och kör med delta(elevon) mix?

Quaden är byggd för en x konfigurering(syns lätt på landningsställ och hur kk kortet är monterat).

Kommentar

• markusb
                        • jun 2009
                        • 1376

Kan nog funka med mix men eftersom det finns fw för x så tog jag det.
                        Jag kan då gissa att det är + som ligger i den eftersom han aldrig flugit eller fått ordning på det.
                        Om det är från hobbyking så levereras alla som +.
                        Vrid kortet 45 grader och testa, då ser du direkt hur det är inställt.

Mixar och sådant är jag dåligt insatt i så där får nån annan tipsa.

Kommentar

• Skrotiz
                          • jun 2009
                          • 540

Kom på en till sak.
                          Ett fartreglage blir ju varmare än dom andra(bygger lite värme även med motorerna avslagna), detta är det som är på hö. bak(m3) där jag hade problem med att motorn hackade och blev varm.
                          Är lite orolig att jag förstört reglaget...

Kan detta ha och göra med att jag har alla bec:ar inkopplade?
                          Bör jag koppla ur den röda servo kabeln från 3st reglage så jag bara använder en bec?

Kommentar

• Skrotiz
                            • jun 2009
                            • 540

Ska prova i + konfigurering ikväll och se om jag får det att fungera då

Kommentar

• markusb
                              • jun 2009
                              • 1376

Kan bero på det. Testa pilla ur den röda till det reglaget och "värm upp en stund". Är det bectrubbel så ska det ej bli varmt, är det nåt annat så blir det varm trots det. Funkar det så bara isolera den röda och skit i att mata kortet med det reglaget.

Kommentar

Arbetssätt...