Problem vid setup/inställning av quad x med kk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skrotiz
    • jun 2009
    • 540

Kanske är fullt normalt då.
    Får se när det blir mera flygning med quaden, det börjar kännas som att den går att hålla flygandes iaf.
    Sitter dock och drömmer om ett bättre styrsystem till den, FY90Q verkar ganska fint

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
      • 989

Ursprungligen postat av Skrotiz
      Kanske är fullt normalt då.
      Får se när det blir mera flygning med quaden, det börjar kännas som att den går att hålla flygandes iaf.
      Sitter dock och drömmer om ett bättre styrsystem till den, FY90Q verkar ganska fint
      Har bara flugit FY90 inne i vardagsrummet än så länge pga vädret. Men den är helt annan än KK, som jag aldrig fick färdigskruvat. Ställde in o ställde in o den hovrade men lyckades inte få den rotera trots olika mjukvaror. Det visade sej yaw var kass och jag hade hunnit tröttna på skruvandet så det blev en FY90Q Pro i stället.
      Stor skillnad, bara plug and pray...
      Fast accelerometrar ställer lite mer krav på mekanisk balans verkar det som. Ramen bör vara hyfsad styv och propparna balanserade, blir det olämpliga självsvängningar så kan den räkna fel. Jag har lite sånt med min, byggd på träram och vid 3/4 gas så ser den ut som för hög gain. Men det är ena armen som är mindra vridstyv än de andra, känns direkt när man vrider på den, ihop med lite slarvigt balanserad propp.

Lite nybörjarsynpunkter alltså. KKt försökte jag några gånger flyga inomhus när säsongen var. FY90an har jag kunnat hovra inne på en yta säj 2x2m och vad det nu är till tak i lgh.

Och det jag sett från klubbkompisarnas kvaddar så tror jag att vill man flyga hårt, acro, "3D" så är nog ett väl inställt KK bättre. Ska man vara stabil så är 90an bättre - tror jag kan lära mej flyga med den iallafall
      ----------------------------------
      Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Skrotiz
        • jun 2009
        • 540

Någon som vet om FY90Q går att använda även i flygplan?
        Jag hade gärna haft ett system som fungerar till både plan och multirotor då jag ofta flyttar runt mina grejer.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
          • 989

Ursprungligen postat av Skrotiz
          Någon som vet om FY90Q går att använda även i flygplan?
          Jag hade gärna haft ett system som fungerar till både plan och multirotor då jag ofta flyttar runt mina grejer.
          Nope, se instruktionerna, https://www.feiyu-tech.com/uploads/e...1206143209.rar
          ---"specially designed for quadcopter use."
          Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Skrotiz
            • jun 2009
            • 540

Hur skulle det fungera om man kopplar in ett "vanligt" stabiliseringssystem för plan mellan mottagaren och kk kortet då?
            Blir det knas eller kan det fungera bra?

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
              • 989

Vad menar du med vanligt? Det finns väl KKmjukvara för plan numera också. Om du vill ha mer än gyron så är det nog bättre skaffa ett kort med accelerometrar inbyggda.
              Annars finns tex.
              https://www.hobbyking.com/hobbyking/...ol_Board_.html
              som har "allt" valbart via switcharna.
              Själv har jag ett FY20 i ett plan och den är bra stabil, bara svänga med sidan och den sköter resten och kamerabilden (fix kamera) är fortfarande horisontell. När jag maidade så blåste det och vanan att kompensera går inte direkt ur ryggmärgen; missade fältet pga det och fick öva med några långa inflygningar.

Kommentar

• Skrotiz
                • jun 2009
                • 540

Jag menade att man styr en quad med kk kort(som min) men har ett stabiliseringssystem(gjort för flygplan) inkopplat före kk kortet(mellan mottagare och kk kort).
                Ifall det är möjligt att göra så?

Stabiliseringssystemet kompenserar ju då före kk kortet då signalerna är likadana som för flygplan.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                  • 989

FY20 ska gå köra på det viset enligt texten på

Kommentar

• Skrotiz
                    • jun 2009
                    • 540

Eller så kanske man skulle köpa FY90Q också använder man kk kortet till planet istället ;-)
                    Måste bara kolla upp om det systemet har de jag vill åt.
                    Jag vill ju nämligen ha en riktigt stabil quad som står still när jag vill att den ska göra det.
                    Senast redigerad av Skrotiz; 2012-06-11, 19:39.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                      • 989

Har precis maidat min kvadd i skogen, första gången ute med FY90:an. Och den står still i stabilläget, typ ja och nej - flyger man och släpper spakarna i stabilläget så stannar den - nästan. Den driver förstås med vinden iom den saknar kompass, gps o annat lullull för positionering. Ska se om jag fick nåt på film och orkar redigera senare, satte microkamera på minikvadden iallafall Enda som gav mej hicka var när man släppte ner den för fort så vickade den rejält, drar nog av för mycket på gasen pga lite illa vald setup kanske; kV1300, 3S och 8x4.5proppar... Ska se om man får bytt till mindre pitch på något vis.
                      Helnöjd iaf - 5 ackar senare utan krasch fast långt från rollar o loopar än så länge, bara cirklar, åttor, in bland buskar och försökte panorera med kameran (fixerad) i sidled etc.

Kommentar

• Skrotiz
                        • jun 2009
                        • 540

Ikväll lyckades jag trimma in min så den blev hyffsat stabil, dock så "kränger" den våldsamt om man sjunker och kompenserar med gas(jag har hovrings läget mitt mellan 2 raster på gasen).
                        Dessvärre stannade en motor(m4 som krånglat tidigare) såklart i luften och det blev en kullerbytta ner i backen.
                        Fick ej igång den så måste kolla vad som hänt.

Men mycket roligt är det iaf

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                          • 989

Vågar man sej på tips så skulle det vara att kolla motorkablarna; får de möjlighet att vibrera och är lite olämpligt lödade och/eller dragna så blir det lätt brott...
                          Gjorde själv ett lite misslyckat försök att flyga stabil kvadd; stod i lä men när man flög några meter så kom vindpustarna "runt husknuten" och den flyttade sej lite - man är ju plötsligt liksom som nybörjare igen.

:blush:

Kommentar

• Skrotiz
                            • jun 2009
                            • 540

"plötsligt liksom nybörjare igen"
                            +1

Den känslan innbefinner sig ofta.
                            Och samtidigt som man hela tiden vill ha tail-in så ska man även få den att stå still :-P
                            Men utmaningen gör att det blir riktigt roligt.
                            Min fundering blir däremot hur långt steget är från multirotor till helikoptrer?
                            Kör man med en icke 3D heli och med stabiliseringssystem så känns det som att det inte bör vara så långt dit.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                              • 989

Räkna inte mina åsikter som tillförlitliga; för lite helikunnande, men just det där meckandet efteråt är det goa slippa med multirotor... Annars är nog flygkänslan samma som du skriver.

Har precis planterat min kvadd i backen; var byggd på träram där en av armarna var mjukare än de andra och till slut vibrerade motorfästet/träspantet loss och sen gick det som det tydligen brukar - flip o backe - inte ens propp gick, bara den mjuka armen, så nu flyttar grejjerna vidare till en flamewheel i stället Tror kompisen fick det filmat, få se om det blev nåt sen, så andra får skadeglädja sej också...

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                                • 989

Here we go again... Ang. det där med lazymotor.

Kvadden överlevde typ tio ggr ute innan marken hoppade upp och bet sönder träramen. Efter att ha kvaddat kvadden så blev det en tri med KK, och då kortet och reglagen tog lite olika tid att boota, så kalibrerade jag lite omständigt:

1) Reglagen förprogrammerade enligt ESC-manualen.
                                2 5V via brytare till KK-kortet på någon ledig ingång.
                                3) Varje BEC urkopplad. Kortet förinställt för kalibrering.
                                4) Kopplade in motor 1.
                                5) På med radion. Full gas.
                                6) Slog på strömmen till kortet och väntade tills den blinkade till så den bootat.
                                7) I med ack till inkopplade reglaget, väntade på kalibreringspipen och nollgas och bekräftelsepip.
                                8) Drog ur acket och slog av strömmen till kortet. Och repeterade för övriga motorer.
                                9) Sedan i med BEC i ett av reglagen och kopplade in allt.

Dags och sätta ihop ny kvaddram igen bara

Och Trin funkade, maiden/test i vardagsrummet typ:

:icon_pidu:

Kommentar

Arbetssätt...