Det jag inte förstår med min är att i stab mode flyger den riktigt bra men när man ska låsa den på position så rycker den fram och tillbaka och driftar ganska mycket,nu jämför jag med min naza som jag tycker man kan parkera i luften,vilken gps har du Magnus?
Naza eller APM 2,5+ ??
Kollaps
X
-
Jag har Mediateks GPS v2 till min. Med mjukvara 2.8.1 och inga inställningar gjorda så håller den sig på ca 3-4 meters diameter när det är lite vind. Den korrigerar ganska rappt som det är nu, jag bör nog ställa ner den lite på något sätt. Det upplevs lite ryckigt. Har inte fördjupat mig mer.
Var precis för en halvtimme sedan ute i -8 och strålande sol och Loitrade lite. Loiter funkade bra tycker jag, men det är inte omöjligt att Nazan är bättre.
Nu med version 2.9 och firmware 1.9 Mediatek-GPS:en så ska det tydligen ha blivit ännu bättre. Har inte provat själv.
Mvh
MagnusKommentar
-
Har nu justerat två kvällar i rad efter uppdatering till verision 2,9,hittils fungerar den bättre med 2,8 dvs den tidigare
iallafall för mej,omgjort var auto callibreringen man armar med throttelspaken,det skall nu göras med ch7 och det fick jag aldrig till,den drog alltid kraftigt åt något håll.Så nu har jag laddat in 2,8 igen och fortsätter mina justeringar därifrånKommentar
-
Han flyga 3 laddningar i dag på lunchen,stooor sol och en temp på -11 nästan vindstilla dvs optimalt.Gick till baka till den tidiga sw 2.8 och gav mej på och ändrade på lite värden,fotade självklart default värdena så jag enkelt kan hitta tillbaks om det inte blir bra,gjorde även auto trim och field calibration som jag hittade i en tråd,efter det flyger den väldigt bra är stabil har inga hyss för sig när man switchar mellan dom olika flygmoden.Där hade jag ett problem förut att den drog iväg som en raket uppåt när man gick från atti mode till stabilize mode,men det gör den ej längre
det ända jag tycker är negativt nu är att i gps position mode är den littre gittrig,den rycker lite hela tiden den vill inte ligga plant utan den vaggar hela tiden?den håller positionen ganska bra inte riktigt lika bra som nazan men ändå godkänt,nu börjar det kännas bra
Kommentar
-
Re: Naza eller APM 2,5+ ??
Låter som det är den integrerande delen som är lite hög.
Sent from my HTC One X using Tapatalk 2Kommentar
-
Kommer inte ihåg hur det ser ut i programmet men skulle gissa att det finns en p eller kp och i och eventuellt även en d att ändra på på alla modes ?
du kan ju alltid kolla lite forum eller kolla in pid regulator på wikipedia svårt att förklara med korta ord
P är då förstärkningen , det är kort sagt den mängd den skall skicka ut på utgången.
I är den integrerande delen vilket bestämmer hur fort den skall öka på en p del. i delen hjälper till att få bort avikelser i regleringen . på nått sätt så kan i delen rätta till en dålig cg vilket i ditt fall nog är det den gör eller försöker göra lite för kraftigt så även om du inte har en felaktig cg så får du problem med lutningen på den.
D delen är en liten spåtant. den kollar på hur snabbt förändringen sker och ökar på eller bromsar beroende på hastigheten av förändringen, använd inte denna om du inte vet vad du gör helt klart den svåraste delen i en regulator att få till.
blev visst inte så kort. och kanske inte förståligt , lägg lite tid på att forska om regulatorer , det är mycket roligare än man tror när man väl börja fatta hur dom funkar.
Har du möjlighet så ta gärna en skärmdump och visa vad du har för värden är det helt off så kanske jag kan se det.Kommentar
-
När jag läser det jag själv skrivit förstår jag ju knappt :P
Inte lätt att förklara något som är vardag för mig för andra som inte har det som vardag.Kommentar
-
He he nej inte helt självklart för alla,vet inte riktigt var jag ska ändra då problemet endast är när jag vill att den ska låsa på position och hänga kvar där,ändats då den gittrar vaggar fram å tillbaka,som att den skulle överkompensera hela tiden.i andra flygmode är den helt stilla men så fort jag slår på posihold börjar den vagga någotKommentar
-
Re: Naza eller APM 2,5+ ??
Oftast så betyder snabba vibbar med skumt ljud från motorerna för hög p del. Och lite längre vibbar oftast i del. D delen kan skapa snabba rätt stora vibbar.
Sent from my HTC One X using Tapatalk 2Kommentar
-
Tre laddningar idag igen på lunchen ,har pillat lite med inställningarna efter simons tips,provade iallafall rth alla gånger jag ville ta hem den och det funkade alla gånger,dock kommer den ner otroligt fort och sättning blir lite hård samt att den studsar upp och ned några gånger.Jag jämför hela tiden med nazan som tar lite tid på sig och smyger ner otroligt mjukt,men det fungerar iallafall som det ska
Kommentar
-
Jag tar till dem också
Kommentar