Funfly Naze32 / AfroMini

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boopidoo

• dec 2008
    • 1937

Tog bort mina aerocovers och yaw-problemen försvann! Verkar som att QAV250 inte gillar att sidorna täckta då många har rapporterat liknande problem med getfpvs aeroguard.

Den flyger iofs fortfarande mycket sämre än min lktr, möjligtvis pga vibrationer då lktr har en clean frame.

Kommentar

• Copterdude
      • maj 2012
      • 1269

Fick yawproblem när jag tejpade sidorna på min Blackout 330mm i vintras. Försvann när jag tog bort tejpen. Så nått konstigt blir det men vet inte exakt vad.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
        • 1937

Jag tror att det beror på turbulent luft på något vis. Svårt att veta utan att testa i vindtunnel.

Kommentar

• Landin81
          • maj 2014
          • 389

Hmm. Jag tänkte börja köra naze32 på allt, istället för bla. Naza v2 mm då det väger ton.

Skulle det gå att köra ett afro naze32 med en gpspuck med inbyggd kompass, istället för naze32 full med endast gps-puck?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...d_HMC5883.html
          Skywalker 1900
          Bixler 2
          FX-61
          Zmr250 x2
          Diatone White Sheap

Kommentar

• PatrikE

• okt 2010
            • 609

Ursprungligen postat av Landin81
            Hmm. Jag tänkte börja köra naze32 på allt, istället för bla. Naza v2 mm då det väger ton.

Skulle det gå att köra ett afro naze32 med en gpspuck med inbyggd kompass, istället för naze32 full med endast gps-puck?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...d_HMC5883.html
            Ska fungera.
            Bara att löda in I2C kablarna till padsen på Afron.
            || MultiWii Airplane Setup ||
            || RTH Med MWii Ariplane ||
            || Baseflight i Flygplan ||

Kommentar

• Landin81
              • maj 2014
              • 389

Så det finns egentligen ingen användning för ett naze32 full då? Det enda blir ju barro på den som inte afro har, men då kan man ju köra gps höjd istället?

Går det att ställa om i naze32 så att man kan köra gps med PWM eller måste man köra PPM så att gps kan kopplas in på 3 och 4?
              Skywalker 1900
              Bixler 2
              FX-61
              Zmr250 x2
              Diatone White Sheap

Kommentar

• Jorgen
                • feb 2013
                • 777

Naze32 känns inte då bra för GPS funktioner ännu och då barometern verkar hålla höjden bra så är det nog vettigt att ha kvar den.

Kommentar

• Landin81
                  • maj 2014
                  • 389

Ursprungligen postat av Jorgen
                  Naze32 känns inte då bra för GPS funktioner ännu och då barometern verkar hålla höjden bra så är det nog vettigt att ha kvar den.
                  Jag förstår din tanke, har barometern blivit bättre på senare tid? Hörde något om att den är väldigt ojämn och man behöver modda och greja. Kör man höjd på gpsfunktionen istället när det väl behövs så borde det ju fungera smärtfritt om nu naze skulle klara av det.
                  Skywalker 1900
                  Bixler 2
                  FX-61
                  Zmr250 x2
                  Diatone White Sheap

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                    • 1937

Jag har ett underligt problem som jag fick bukt med förra året men nu kommer jag inte ihåg hur jag ska göra. Om jag flyger snabbt framåt och försiktigt minskar pitchar så överkompenserar den och pitchar upp alldeles för mycket för mycket. Det blir klurigt att kryssa mellan träd när den ibland känner för att "bromsa".

Det andra problemet gäller en annan quad där ibland bakre högra motorn drar av gasen. Trodde först att det hade med att jag fick failsafe eller att jag hade dåliga batterier men nu funderar jag på om det kanske inte är ESCn som börjar ge upp?

Kommentar

• UndCon
                      • apr 2009
                      • 2886

Ursprungligen postat av Landin81
                      Jag förstår din tanke, har barometern blivit bättre på senare tid? Hörde något om att den är väldigt ojämn och man behöver modda och greja. Kör man höjd på gpsfunktionen istället när det väl behövs så borde det ju fungera smärtfritt om nu naze skulle klara av det.

Jag tycker den är stabil - eller så stabil den kan bli för lufttrycket varierar hela tiden upp och ner - så det är ingen exakt angivelse.

Om den pendlar upp/ner så är det helt normalt.

Om jag inte har startat med goggles på så "låser" jag fast den i luften med barometern så att jag får mer tid till att rätta till mina goggles.
                      UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• Landin81
                        • maj 2014
                        • 389

Wow, vågade äntligen testa Naze32 igen. Förra gången jag testade driftade min zmr250 sjukt mycket bakåt och det bara fortsatte, fick ett nytt naze32 från Hobbyking men monterade istället ett KK mini som jag flugit med ett tag. I dagarna har jag åter igen monterat naze32, mitt nya kort. Monterade det på ena plattan FC kommer i (foam) så att gyrona inte störs av några vibrationer. Nya DYS motorer monterade och jag satte naze i manuellt läge och lyfte, WOW!!! Flyger som en dröm. slog över till horizon mode och quaden börjar direkt att drifta, inte lika mycket som förra gången men om den får fortsätta att drifta så kommer den till slut dra i backen. Ännu en gång blev jag lite besviken =/ Får se om jag orkar lägga ner mer tid på det, jag flyger till 98% ändå i manuellt läge, men vill ha stabiliseringsläget som failsafe så att den lägger sig rakt i luften om jag tappar radiokontakten.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 2015-06-12 04.23.36.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,4 KB
ID: 505078

Testade precis autotune, hände inte något när jag slog över till det, som det gör i de videos man sett. När jag flög i horizon mode så reagerade den blixtsnabbt när det kom minsta lilla blåst och det var på snudden att den inte kraschade. Den flyger riktigt fint i manuellt läge, dock så hovrar jag nu med de nya motorerna på 20% throttle vilket inte känns helt rätt. Den sticker iväg satans när jag drar gasen i topp. Ändå är det bara 5x3 props på DYS be1806 2300kv motorer. Känns som jag vill ha lite mer throttlecontroll när man måste dyka snabbt bland grenar och annat. Tips på detta?
                        Senast redigerad av Landin81; 2015-06-16, 04:57.
                        Skywalker 1900
                        Bixler 2
                        FX-61
                        Zmr250 x2
                        Diatone White Sheap

Kommentar

• Jorgen
                          • feb 2013
                          • 777

Det låter som om du inte kalibrerat accelerometern om den lutar när du slår över till horizon.

Kommentar

• Landin81
                            • maj 2014
                            • 389

Ursprungligen postat av Jorgen
                            Det låter som om du inte kalibrerat accelerometern om den lutar när du slår över till horizon.
                            Det har jag, flera gånger :/
                            Skywalker 1900
                            Bixler 2
                            FX-61
                            Zmr250 x2
                            Diatone White Sheap

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                              • 1937

Jag har samma problem i min qav250, flera naze32 drifter galet mycket. Går inte att flyga annat än acro. I min lktrBE så fungerar både angle och horizon helt perfekt. Min teori är att det är pga cleanframe som tar bort en massa vibrationer.

Det spelar ingen roll om jag kalibrerar eller trimmar acc.

Kommentar

• Jorgen
                                • feb 2013
                                • 777

Min Naze32 är skruvad i ramen utan någon vibrationsdämpning och horizon mode fungerar även när propparna fått sig rejäla smällar. Det är sämre efter att jag bytt till PID1 men med mycket hög gain så är den bara lite långsam på att plana ut.

Kommentar

Arbetssätt...