haveri av fartreglage/esc?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PSJ
    • apr 2014
    • 41

haveri av fartreglage/esc?

Hej.
    Har under en längre tid småbyggt på en 450 quad. ett problem som alltid följt mig är att den rycker under körning. Den är inte instabil eller så bara orolig och helt oduglig att filma med haha.

Nu har jag precis individuellt kalibrerat alla esc och här nedan kommer resultatet.

Man kan även höra ett vinande ganska högfrekvent ljud som jag tolkar som missljud.

Motorer: Sunnysky 2216 1100kv, samtliga med nya kullager.
    Esc: Mystery "M-30" 30A Simon K

Så, vad tror ni som kan något? Har ingen lust att köpa nya esc för 600kr utan någon förbättring.
  • FinnbyFraggel

• aug 2013
    • 857

Vad kör du för FC?
    Det kan vara obalans i någon propeller eller motor som stör FC.
    /Jonas

Kommentar

• PSJ
      • apr 2014
      • 41

Det är en naza m v2 som är monterad med dubbelhäftande tejp i bottenplattan, mitten.

Propparna är balanserade och motorerna är typ balanserade med hjälp av lite eltejp.

Hur går man till väga för att lokalisera problemet, förslag?

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
        • 857

Ta bort och balansera propellrarna som steg ett.
        Hjälper inte det kan du köra maskinen utan propellrar och lyssna om du hör några onormala varvtals förändringar.
        Jag har inte koll på om DJIs mjukvara har funktioner för att spåra vibrationer genom att du kan se "live data" från sensorerna....

/Jonas

Kommentar

• PSJ
          • apr 2014
          • 41

propparna är som sagt balanserade med en "vagga" eller vad de kan kallas haha. har provat lite att köra utan proppar som du säger men kan inte urskilja mer problem än i videon.
          Det är lite av den anledningen jag tänker att det är esc som är "billigt skit". samtidigt kan ju nazan vara dålig och ge ut dålig signal, vilket skulle kunna bero på vibrationer? Men nazan sitter med 0,5mm tjock dubbelhäftande så den borde reducera en del vibrationer.
          Jag har en kompis som byggt en snarlik maskin. det som skiljer våra åt är framför allt att han kör på afto-esc och jag mystery. Annars samma motorer, proppar (hans obalanserade), flightcontroller och ram. Hans quad är stabil som en stan på marken.

Ska testa lite mer utan proppar och lyssna.

Tack för svar Jonas!

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6809

Hur mycket dubbelhäftande tejp sitter FCn fast med? Tänkte i fall det bara är tex ett enda lager vanlig dubbelhäftande tejp, vilket är för lite.

Verkar inte vara propparna. Hur är det med uppdateringsfrekvenser? Naza kräver väl 400Hz ESCar.

Utan proppar så blir det ingen belastning och då börjar kanske motorerna knacka.

Du har videolänkens sändarantenn väldigt nära gps/kompassen. Skulle flytta nån av dem.
            Kompasskalibrera efter du flyttat om.

Den justerar åt olika håll lite nu och då.
            Och den "stiger" lite nu och då, jämnt.
            Så det är ju nog FCn som orsakar dessa ryck, pga nåt.
            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• PSJ
              • apr 2014
              • 41

Använder ett lager vanlig dubbelhäftande. Ska prova att lägga dubbelt, alla förbättringar är ju bra.

Naza vill ha 400Hz och när jag letar vad Mystery har är det sjukt svårt att hitta info men på någon säljsida står det 400Hz i rubriken men det käns inte som tillförlitlig info. Däremot måste jag nog ta det för givet ändå, vet inte vad som händer om man inte använder "rätt".

Ska flytta gps-antennen.

Igår testade jag att (inne) starta quaden och låta den stå på tomgång i manuellt läge för att lyssna efter varvtalsvariationer. Då hände något väldigt underligt! Efter någon minut av stabilt surrande fick den för sig att parera och tack vare det flög den in i en vägg. Alltså en ganska kraftig manlver då jag aldrig lät den lyfta från golvet.

Skulle vara trist om det e knas med fc! Den är ju dyr haha.

ps. Sorry för dåligt svenska, skriver på mobilen

Kommentar

• PSJ
                • apr 2014
                • 41

Okej, nu har jag fixat och trixat lite. en del tid har lagts på att att lokalisera felet utan någon lycka.

Först och främst har jag monterat ner FC och monterat den med mer tejp som gör att vibrationerna till denna minimeras. Ser inte detta som ett problem längre.

Vibrationerna från quaden utan propellrar är obetydende, men vist finns det vissa vibrationer.

Jag har ändrat placering av antennerna.

En del kalibrering på datorn har utförts och en irriterande sak kom upp som kanske kan vara en ledtråd?
                När jag skulle kalibrera IMU fick jag följande meddelande:
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5153.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,4 KB
ID: 507084

Då börjar jag tänka i banorna att FC på något sätt är skadat på så vis att den utvecklar för mycket värme. kanske finns någon kylfläns eller liknande dolt under skalet som inte sitter som sig bör.

Jag tog en testflygning på gården också och inget är bättre, snarare sämre.
                När jag skulle filma stod den ganska stabilt i Alt-mode men som ni kan se i filmen fick den för sig att åka iväg helt plötsligt (därav kort film haha).

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6809

Gällande det med 400Hz. Jag hade icke-400Hz-ESCar en gång till en Naza-M Lite och när jag gasade då så hände ingenting och sen mitt i allt, före halvspak, hoppade motorerna upp i ca 70% gas. På full throttle var det full throttle.

Felet du fick i Assistant, det har jag med fått nån gång. Dra ur allt, stäng av allt, låt stå, försök igen.
                  Har inget med temp att göra för jag fick detta med en gång. Finns nån bättre förklarning, men det är vad jag minns.

Varför filmar du med stående bild? :-)

Kommentar

• PSJ
                    • apr 2014
                    • 41

Ah, men då lär det inte vara något problem med fel frekvens.

okok, lustigt att den kan bli för varm för att kalibreras. känns snarare som att den borde vara varm (arbetstemperatur) när man kalibrerar, underligt.

Kör ju med telefonen, inga stativ här inte haha. har ju stora riggen också så det blir fint men dom här två tillfällena har jag inte ens bemödat mig att lägga telefonen, bättring nästa gång

Såg att man kunde köpa en ny FC på ebay för 400kr. lite sugen på det.

Kommentar

• PSJ
                      • apr 2014
                      • 41

Här kommer en liten uppdatering.
                      jag testade att byta rc med minnkompis som vi vet fungerar prima.
                      det. Gav insikten att felet ligger någon annan stans och då är det egentligen bara esc kvar. Har ny beställt en uppsättning afto 30A och hoppas på att allt kommer flyta på sommjag vill efter det.

under testerna har jag märkt att nazan har problem att hitta sateliter ibland. Senast fick den ingen mottagning alls (tre röda blinkningar) och då fick den väldigt mycket tid på sig. Detta har hänt tidigare och det e trist och surt. Någon som har tips på hur man kommer runt det problemet?

Kommentar

• Ålänning
                        • maj 2007
                        • 6809

En GPS som inte hittar satelliter, eller tar väldigt länge: Om den är gammal/vart med några år så kan det lilla laddningsbara batteriet i GPSen vara slut och behöver bytas. Första gång efter uppstart när det är bytt kan ta ett tag (laddar ner nån kalender för att få ordning på satelliterna). Bara en orsak det kan vara. Ibland räcker det att koppla ur och i acken.

Kommentar

• PSJ
                          • apr 2014
                          • 41

Aha, viste inte att den hade ett litet batteri där.
                          Såg att det är flera som råkat ut för trasiga antenner efter krascher. lösningen är då att byta själva keramiska antennen och då byter dom tydligen samtidigt upp sig till 4mm tjocka antenner istället för 2mm som är standard. så nu har jag beställt en sådan (dom va ju väldigt billiga så skadar inte) så får vi se hur det fungerar.
                          ska öppna gps-modulen och titta om jag kan hitta något vettigt. tack för tipset!

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6809

Aha, det kan jag själv ha nytta av, har en GPS som lyser och kontaktar osv men hittar aldrig satelliter. Den har varit med om en krasch, men är helt felfri. Kanske den stora lunsen som glappat/lossnat. Du får berätta hur det gick.

Kommentar

• PSJ
                              • apr 2014
                              • 41

Här kommer en länk till två olika men väldigt lika antenner
                              http://www.ebay.com/itm/PA025AQ0001-...0AAOSwqu9VS2tP

http://www.ebay.com/itm/GPS-High-Gai...cAAOSwLVZVp18v

http://www.ebay.com/itm/281839038635...%3AMEBIDX%3AIT

Jag beställde den senaste men inser att jag måste modda skalet lite. i den mittersta länken får man med en liten ring men betalar inte 250kr extra för den.

Kommentar

Arbetssätt...