Support tråd för RCExplorer - KK styrkort för multirotorplattformar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Point65
    • sep 2010
    • 16

Första reparationen.....

Efter ett par testflygningar idag blev jag lite "övermodig" och borjade pressa min tricopter och KK-kortet. Dom funkade superbra tillsammans tills bakre propellern lossnade.....
    Propsaver och propellern dalade så fint till marken i ett paket och tricoptern brakade ner platt på rygg, mosade YAW-gyrot och stukade alla kontakter på KK-kortet.

Hemma igen lödde jag loss gyrot, tog fram ett nytt från en demonterad HK401B och satte dit det nya. Nu flyger den fint igen med fastskruvade propsavers! :icon_lol:
    Bifogar några bilder.

BTW, är det någon som hittat en bra box att skydda kortet med?
    /Bosse
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Point65; 2010-09-09, 14:54. Anledning: Stavning...

Kommentar

• UndCon
      • apr 2009
      • 2886

Storleksmässigt kan jag tänka mig att små askar för smycken o dylikt kan passa...gå in till närmaste guldsmed och kolla...

Kommentar

• streem
        • apr 2009
        • 169

finns ju elektroniklådor på elfa i alla storlekar för inbyggnad av kretskort

Kommentar

• dadde
          • mar 2009
          • 122

Håkan: Det går jättebra att köra alla 4 BECarna till styrkortet.
          Jag ska försöka hjälpa dig med X4 setupen. Undertiden kan du läsa lite mer här: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1143569

Fasen Bosse Jag hinner knappt skicka kortet till dig innan du har sönder det Hoppas du har det roligt iaf

Kommentar

• Halcon
            • jun 2006
            • 512

Nu behöver jag hjälp: hur jag än gör får jag inte lysdioden att lysa vid punkt 1 i instruktionen. Endast när jag ansluter accen så blinkar lysdioden till i 1/10 sekund ....... hur ska gasspaken ställas in - står att den ska vara "rätt" inställd och med det menar jag är i full gas...?
            Jag hade tänkt att börja med min quad i + - konfig innan jag går över till X- konfig.
            Senast redigerad av Halcon; 2010-09-18, 15:32.

Kommentar

• streem
              • apr 2009
              • 169

Testa att trimma ner gasen så mkt du kan och för spaken till lägsta läget höger eller vänster

Kommentar

• Jono
                • jun 2006
                • 92

Inställing av styrkortet
                1. Kolla om gasspaken är rätt inställd:
                - Starta sändaren och sedan styrkortet
                - Dra gasspaken längst ner i höger hörn
                - Lysdioden på styrkoret skall tändas, gör den inte det testa att lägga till lite "ner" trim på gasen
                - Funkar inte det så testa att reversera gasspaken
                - Funkar inte det testa att öka "End Point Adjustment" på gasspaken och testa igen

Tomgång och fullt höger sidroder använder jag för att aktivera kortet.
                Mvh Jörgen

Kommentar

• Mr J
                  • maj 2006
                  • 4130

Här är en liten filmsnutt på min Tricopter från en av provflygningarna.
                  Jag har inte skruvat färdigt på gain-inställningarna, men jag tycker att den är ganska stabil...

Kommentar

• Halcon
                    • jun 2006
                    • 512

Tack streem och jono, men jag har gjort exakt det som beskrivs under punkt 1 utan att få lysdioden att lysa.
                    Denna punkten är jag osäker på: 1. Kolla om gasspaken är rätt inställd:
                    Vad exakt innebär det? Normalt så har jag gasspaken på max och efter pip dra ner den till min. för att initiera ESC - frågan är om det är detta som menas?

Kommentar

• streem
                      • apr 2009
                      • 169

Detta skall du göra första gången bara!

Kalibrera "throttlerange" på fartreglagen:
                      - Vrid ner Yaw (Y) potten till 0
                      (Styrkortet skall inte vara spänningsatt)
                      - Starta sändaren och öka gasspaken
                      till max
                      - Koppla på spänningen på styrkortet
                      - Vänta tills fartreglagen
                      piper två gånger efter initieringssignalen (Plush och SS reglagen)
                      - Dra ner
                      gasspaken till minimum
                      - Fartreglagen spelar initieringsljudet igen
                      -
                      Koppla bort spänningen från styrkortet
                      - Återställ Yaw potten till mitt läget
                      (50%)

Efter det så skall du inte starta med gas alls, däremot så var jag tvungen att lägga lite trim ner på gasen för att få det att fungera

Kommentar

• Mr J
                        • maj 2006
                        • 4130

Ni som har flugit lite med era KK-controllers, hur funkar det med tyngdpunkten?
                        Om man lastar på en kamera på en 3-400 gram lite grann framför tyngdpunkten, klarar kortet av att kompensera för detta?
                        Eller måste man försökahålla ordning på tyngdpunkten precis som på ett vanligt plan?

Kommentar

• UndCon
                          • apr 2009
                          • 2886

Här kan ni se en stabilitetstest med MultiWii

Senast redigerad av administrator; 2010-10-08, 20:33.

Kommentar

• Point65
                            • sep 2010
                            • 16

Ursprungligen postat av Mr J
                            Ni som har flugit lite med era KK-controllers, hur funkar det med tyngdpunkten?
                            Om man lastar på en kamera på en 3-400 gram lite grann framför tyngdpunkten, klarar kortet av att kompensera för detta?
                            Eller måste man försökahålla ordning på tyngdpunkten precis som på ett vanligt plan?
                            Jag har testat lite olika och bästa resultat blir det med tyngdpunkten i centrum. Kortet klarade av att kompensera min som var lite baktung efter att jag ställt om trim så att bakre motorn startade lite före de främre. Jag har siktat på att balansera så att när alla motorer startar samtidigt, kan jag lyfta och hovra endast med input på trotteln. Om det är vindstilla hovrar min nu "handsfree" i 5-10 sekunder. Nya fartreglage på väg från HK, ska byta till Plush istf SS och se om det blir bättre.

En test på hög höjd igår gick lite illa, tappade orienteringen och satte den i backen med nosen före från 50-60m. Knäckte båda främre armarna, i övrigt intakt. Reparerad på en timme och flyger fint igen nu. Video på G, det börjar gå illa vid 2:20 om ni vill skippa flygfotot. Vibrationerna är nu borta efter att jag balanserat propparna.

Youtube länk:

/Bosse
                            Senast redigerad av administrator; 2010-10-08, 20:33. Anledning: Lagt till youtube länk

Kommentar

• Point65
                              • sep 2010
                              • 16

Ursprungligen postat av UndCon
                              Här kan ni se en stabilitetstest med MultiWii
                              http://vimeo.com/15076837
                              En sån behöver jag.......
                              /Bosse

Kommentar

• dadde
                                • mar 2009
                                • 122

Ursprungligen postat av Halcon
                                Tack streem och jono, men jag har gjort exakt det som beskrivs under punkt 1 utan att få lysdioden att lysa.
                                Denna punkten är jag osäker på: 1. Kolla om gasspaken är rätt inställd:
                                Vad exakt innebär det? Normalt så har jag gasspaken på max och efter pip dra ner den till min. för att initiera ESC - frågan är om det är detta som menas?
                                Vad jag menar är att kolla om gasspaken går åt "rätt" håll så att säga. Ifall lysdioden tänds när du ger fullgas + yaw till höger så är behöver den inverteras.

Dock tror jag att din spak går åt rätt håll om du i vanliga fall kan kalibrera fartreglagen genom att ge fullgas.
                                Testa att öka EPA:n på trottle kanalen och eller lägga på lite trim.

Du skall inte dra upp gasspaken till max vid normalt bruk. Du behöver bara kalibrera fartreglagen en gång.

Kommentar

Arbetssätt...