Ny Octoram på Hobbyking

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magnusvr
    • feb 2011
    • 159

Hej igen!

Nu skulle jag uppskatta några tips, känns som jag missar något.
    Kalibrerade om alla ESC:er, allt verkade stämma. När jag vid kalibrering kör "rakt igenom" APM så startar motorerna ändå ganska snabbt (utan proppar), så jag tror inte problemet har med APM att göra.

Jag har en Futaba FF7 med FrSky 2.4-modul.
    Har kollat överallt, men hittar ingen throttle-kurva i inställningarna. Verkar bara finnas för heli-mode?

Jag byggde ett nytt motorfäste i kolfiber och fixade allt och testade (se film) men den är minst lika galen än. Denna gången fick den också en liten egen flipp och drog snabbt åt sidan, då satte jag snabbt ner den.
    Throttlen är reverserad i radion, såsom jag måste göra på alla modeller jag kör på den radion.

I videon ser ni att jag startat motorerna med ett "klick" på spaken, vid andra kliicket lyfter den, sedan sticker den lite själv och jag stänger av.

Mvh
    Magnus

Kommentar

• magnusvr
      • feb 2011
      • 159

Hej igen!

Här kommer lite funderingar...
      När jag nu gått igenom dagen i huvudet och fått lite tid att reflektera, är det nog som Kenneth nämnt innan, fel proppar i kombination med för mycket kraft och för lite vikt. Den är helt enkelt för stark.

Lösning: Mindre/sämre proppar och/eller mer last.
      Jag har ju räknat på maxlast i eCalc-programmet, nu har jag ingen alls last.
      Får se om jag hittar andra proppar i verkstan imorgon, annars blir det nog till att räkna om lite och beställa andra.
      Ska också testa att hänga på 3kg last i mitten och se vad som händer.

Normalt sett hade man nog kunnat lösa det med throttelkurvan, men min radio verkar sakna sådan i "Acro"-läget.

/Magnus

Kommentar

• bjerred
        • aug 2012
        • 172

Magnus,
        så höll min hexa med APM2.0 på tills jag vågade släppa throttle till mittläget. Då gick den upp någon meter där den många gånger (men inte alla!!!) H höll sig tämligen lugn. Med din enorma lyftkraft måste du vara försiktig.
        Innan jag vågade släppa upp den fick en stuntman hålla den över sig med raka armar för att känna vad den ville när den kommit upp från markturbulensen.
        Min sändare fjädrar till spakarnas mittläge. Mittläge betyder håll höjden. Det ska APM klara själv. Den känner ju acc också i höjdled.
        Bra att du har kameran igång.
        Många med mig följer försöken och håller tummarna.
        Lars

Kommentar

• magnusvr
          • feb 2011
          • 159

Tack Lars och ni andra!
          uppskattar ert deltagande och intresse, det är till stort stöd när grejorna inte vill som jag.
          Jag var just ute och inventerade, med tre olika märke/modeller har jag precis så att det räcker med 10x4.7 SF-proppar. Dessa ska jag borra upp till 8mm och prova imorgon.

Första gången jag provade, innan jag satte den i studsmattan, flög den faktiskt "stabilt", om man bortser från explosiviteten. Men jag tycker nog att den höll sig plant ganska bra. Kunde man bara få den lugn så...
          Imorgon blir det som sagt nya mindre proppar och något kilos last...håll tummarna!

/Magnus

Kommentar

• searay
            • aug 2012
            • 118

Jag följer detta med spänning och hoppas det löser sig
            jag väntar själv hem en apm,var ute och flög tre laddningar med nazan idag utan problem

Kommentar

• Sickan
              • jul 2012
              • 1080

Sv: Ny Octoram på Hobbyking

Ursprungligen postat av magnusvr
              I videon ser ni att jag startat motorerna med ett "klick" på spaken, vid andra kliicket lyfter den, sedan sticker den lite själv och jag stänger av.
              Det där klicken, hur stora är de? Jag hade ett raster på min Jeti innan men det var jag tvungen att ta bort. Ett klick upp och min Cinestar steg, ett klick tillbaka och den sjönk. Åkte lite som en jojo

Jag tror i och för sig inte att det är det som är problemet, är också lite tveksam till att motor/prop-kombinationen är hela problemet. Men säkert bidragande, vad flyger du med för ack, skulle du kunna gå ner en cell och testa? Jag skulle gå över allt en gång till vad gäller kalibrering och inställningarna i mission planner. När jag testade APM 2.5 så kunde jag smyga upp det utan problem.

Hoppas det löser sig!

--
              S

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Kommentar

• magnusvr
                • feb 2011
                • 159

Det var en bra idé, jag kör 4S men kan testa 3S.
                Mina hack är ca 1mm, ganska lagom. De är inte tvingande utan mer som indikatorer på att man rört på spaken.

Återkommer imorgon!

Kommentar

• magnusvr
                  • feb 2011
                  • 159

Jahapp, satte på 10x4.7-proppar, fortfarande på 4S dock. Lite osäker på min mina 3S-batterier pallar, dessutom har jag ingen adapter för kontakterna färdig.

Hur som helst, den var lika galen nu. Fick upp den på en knapp meter, men det var som en jojo, upp ner, upp ner, på de två första millimetrarna på spaken.

Just det, glömde ju vikta ner den!!

Under dagen ska jag ut och tillverka nytt motorfäste, nummer två gick sönder denna gången.
                  Tror jag lika gärna kan starta serieproduktion.

Ska nog också förbättra ramen lite, motorfästena är en onödigt svag punkt. Kan sätta en skyddsplanka undertill som får ta smällen istället.

Under morgonen råkade jag beställa en Turnigy 9XR-radio också. Den tar säkert en månad på sig att komma hit, men ska det hålla på såhär är det värt väntan. Jag har fått bekräftat att min Futaba FF7 inte har Throttle Curve-funktion i Acro-läge. Man kan ju klura på varför?

/M

Kommentar

• magnusvr
                    • feb 2011
                    • 159

Film till andra försöket:

http://www.youtube.com/watch?v=lzsAv9nTbhM

Kommentar

• Kenneth E
                      • okt 2006
                      • 3445

Helt klart övermotoriserad, ta nu detta tips på allvar innan en olycka inträffar.

Minska propparna minst 2 tum, du kan kapa de du har för de kan du ändå inte använda till denna setupen annars byt ut dem, jag känner igen fenomenet på övermotoriserade modeller jag haft sedan tidigare.

Även med tre celler och dessa proppar blir det för mycket, du behöver inte vara orolig om du tror att du tappar kraft. Du får istället kontrollerbar kraft lite högre upp i varvtalsregistret.

Du kommer att ha kraft tillräckligt för att lyfta en gammal VHS camcorder.

Balsa regn

Kommentar

• magnusvr
                        • feb 2011
                        • 159

Ursprungligen postat av Kenneth E
                        Helt klart övermotoriserad, ta nu detta tips på allvar innan en olycka inträffar.

Minska propparna minst 2 tum, du kan kapa de du har för de kan du ändå inte använda till denna setupen annars byt ut dem, jag känner igen fenomenet på övermotoriserade modeller jag haft sedan tidigare.

Även med tre celler och dessa proppar blir det för mycket, du behöver inte vara orolig om du tror att du tappar kraft. Du får istället kontrollerbar kraft lite högre upp i varvtalsregistret.

Du kommer att ha kraft tillräckligt för att lyfta en gammal VHS camcorder.

Balsa regn
                        Tack Kenneth, men att klippa i propparna känns komplicerat och svårt att få bra.. Jag tänkte därför först att beställa 8", men insåg att deras nav nog är för små för att borra upp till mina 8mm axlar. Det var på håret att det gick att borra upp mina 1045:or. Dessutom är det nog inte tillräckligt. Att gå från 12" till 10" gav ingen märkbar skillnad, och att gå ända ner till 6"....känns bara fel, eller hur?

Jag kommer nog ändå att försöka hitta en lösning med trottelkurva typ (5-12-25-50%) och på det viset få ner varvtalet och effekten. På så vis har jag förvisso kastat ett par dollar i sjön på varje motor (hade klarat mig med klenare), men kraften finns där för framtiden om jag skulle behöva den.
                        Fördelen med denna modell är att jag kommer ner i varvtal, typ en låg-kv-motor som jag egentligen skulle haft.
                        Visade sig att varken min Futaba eller HK-radio har trottelkurva i acro-läget. Störigt. Hoppas den nya 9XR har det.

Jag respekterar ditt råd men tror det blir svårt rent praktiskt...eller?
                        Att tynga ner den som jag själv föreslog bär också emot.
                        Vad tror du om trottelkurva-tanken?

Tack för inputen!

/Lite bekymrad.

Kommentar

• Kenneth E
                          • okt 2006
                          • 3445

Det kommer inte att hjälpa i ditt fall, med någon vettig trottelkurva. det enda du kan göra är att minska endpunktlägena, men tror då att du inte kan initiera din controller.

Att kapa propellerar är inte svårt, ta fram en passare och rista ett sträck på varje blad från centrum, sedan kapar du och snyggar till med sandpapper så det inte finns några skarpa kanter. Detta är ett enkelt sätt att plocka fram rätt storlek på propparna, så slipper du köpa nya varje du skall byta storlek, man gör denna justering på ett set endast.

Jag kör själv på 10x4.5 med 1000kv, så du borde också ligga där i närheten.

En sak man kan göra på KK2 är att programera kortet så det finns en sk. tomgångsinställning på motorerna, det är inte så att du har den aktiverad och du har typ minsta varvtal på 3000rpm.

Har du kollat varvtalet?

Balsa regn

Kommentar

• SteffeB
                            • jun 2011
                            • 888

Plocka bort fyra armar så börjar du närma dig.

Kommentar

• SteffeB
                              • jun 2011
                              • 888

Jag har själv RcTimers 3536 910kv motorer och har lyft totalt 6kg med min hexa utan problem. 11x4,7 proppar. Du borde då kunna lyfta 4kg med en quad...

Kommentar

• magnusvr
                                • feb 2011
                                • 159

Steffe: Jag har tänkt tanken idag kan jag säga.
                                Men det är lite framgång med Trottelkurvan, ska kaliberera om lite så får vi se imorgon. Hade den igång idag med alldeles för lite kraft, så det är ju positivt. Hann inte göra klart.
                                Jag tycker ändå på något vis att jag borde kunna använda mina 910kv motorer på 50% effekt och därmed få 480kv motorer.

Kommentar

Arbetssätt...