Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Japp, det funkade bra med UHF:en. Valde PPM multisignal receiver i mktools och Sensitive receiver signal validation ikryssat. Då använder mikrokoptern det senaste korrekta datapaketet vid ev störning.
Det mesta är ju lött, några enkla pinheaders och nån kondensator + höjdsensor behöver lödas.
Ingen aning det om fartreglagen , ser ju lite mer avancerat ut med distkortet man använder. Men det är möjligt att det inte spelar nån roll vilka fartreglage man använder, men distkortet måste man väl ha för att kommunicera med FC-kortet.
Går det att köpa allt färdiglött ellr måste man själv löda ihop allt ?
Kan man använda alla ESC till MK eller kräver den speciella ?
Har jag missat nån viktig komponent ? Har resterande elen själv.
MK3MAG behövs inte, nya Navi kontrollen 2.0 innehåller magnet kompassen. Så den kan du ta bort.
För att hantera inställningar mm behöver du MK-USB
Det går att köpa dem helt färdigbyggda, bla www.mikrokopter.us säljer färdiga flygkitt, kräver stora plånboken bara...
Man kan använda vanliga ESC men då behöver man ett I2C till PWM kort, sök på "i2c to pwm mikrokopter". MK:s koncept bygger på I2C buss för alla enheter därav funkar inget vanligt att koppla in.
Du måste även ha en mottagare till sändaren som kan lämna PPM summa signal, Spektrum har detta direkt genom att du ansluter satellit mottagaren till Flight kontrollen, Jeti har en speciell 2.4 RX för MK. Futaba har en S-BUS mottagare som funkar (Futaba S-BUS är PPM summasignal bara det att Futaba kallar det S-BUS).
Japp, det är MK3538 som jag fick med i paketet och Navi-Ctrl v1.1. Nu finns ju 2.0, men vad jag förstått så är egentligen den enda skillnaden att kompassen nu finns integrerad direkt på Navi-Ctrl kortet och inte som lös modul (MK3Mag).
Har nu kommit så långt att jag fått byggt klart "stacken" med alla kort och fått fart på elektroniken. Uppdateringar av FC, NC och MK3Mag är klara. Återstår att göra kalibrering av ACC och kompassen.. sen så är det dags...
Då har även den här Hexan varit i luften några gånger.. Och jag kan bara instämma, den var sanslöst stabil! Den stod i princip helt stil i luften om man inte rörde spakarna.
Samtliga "finesser" testade. Position-Hold tillsammans med Altitude-Hold är ju underbart. Likaså "Come Home". CareFree fungerade också som det skulle, dock tyckte jag det blev mer förvirrande än användbart.
Nästa steg är att montera på FPV prylarna och testa att hänga på lite vikt innan kameran monteras på.
Ursprungligen postat av Impulze
Najjs
Se till att smältlimma kondingarna och höjdsensor då, och kolla så distkortets kondingar är limmade.
//Matte
Smältlimmat kondingarna är gjort, dock inte höjdsensorn.. kanske kan vara ide att göra det också. Har du även "skyddat" höjdsensorn på något sätt från vind och turbulensen som blir från propellrarna?
Trevligt att se en till hexa färdig. Ser fram emot filmer :-) Och grattis att ditt "com home" funkar, Min hexa vill dra hem till Tyskland när jag aktiverar den...
Jope: Jag köpte mikrofonskum till höjdsensorn, det som mikrokopter.nu har i sin shop.
Edit: Skaffa en ZigCap till mikrokoptern, då klarar sig kanske din elektronikstack om den flippar och landar upp och ner.
TommyzT: Funkar position hold då? Det är viktigt att inte starta motorerna före man fått gps-fix. Kolla kabeln mellan Navi och FC (SPI) så den sitter bra.
TommyzT: Funkar position hold då? Det är viktigt att inte starta motorerna före man fått gps-fix. Kolla kabeln mellan Navi och FC (SPI) så den sitter bra.
Mina funktioner funkar kalas åxå.
//Matte
Ja jag väntar fint på att gps skall bli klar. Hold och höhe (höjd) fungerar. Med lite driftningar som kanske är normala. Min misstanke var att jag kanske var för nära utgångspunkten när jag skulle "hem". Läste av gps koordninaterna och den vet exakt vart vi är.
Tog bort navi paketet tillfälligt och har inte saknat det ännu men skall snart prova igen.
(förlåt för trådkapningen)
Då jag testade min coming home så skickade jag iväg den 20-30 meter framåt. Då jag aktivera CH så tiltade den snabbt bakåt och bromsa upp några meter framför mig.
Vilka firmware:s använder du i den? Om du kör med 0.84 i FC:n då ska du köra med 0.24e i Navin, det tar bort en massa spökerier som har varit med just 0.84 och navi.
Kommentar