Bygga quadcopter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • richardtenggren
    • jun 2012
    • 17

Bygga quadcopter

Tja! Ny här och tänkte höra efter lite om en quadcopter. Tanken med denna är väl att kunna filma typ cykling, cross och skoteråkning typ, eller ja det mesta.

Har kollat runt lite och fastnade på rctimmer då de verkar ha bra priser.

Så jag funderar på något liknande från rctimer.com:

FC: CRIUS Multiwii SE Flight Control Board MWC
    Ram:Multicopter RM550 V2 Frame Black/White
    Motorer:2830-11 1000KV With 40cm Cable Outrunner Brushless Motor Free Mounts
    ESC:Programmable ESC 30A Brushless Motor Speed Controller
    Propellrar:Carbon Reinforced 10x4.5" Counter Rotating Propellers
    Batterier: 11.1V 1500mAh 25C Lipo Battery Black-B

hobbyking:
    Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver

Verkar detta okej? Skulle ju i framtiden även vilja ha någon slags videolänk så man kan kör FPV eller vad det heter och veta vad man filmar liksom, kanske går använda en GoPro till detta typ? Sedan ha kamerafäste som går styra med små servos.

Edit: Verkar lite trögt här men har kollat ännu mer och tror det blir något liknande. Är det något jag missat eller glömt?

Mvh Richard
    Senast redigerad av richardtenggren; 2012-06-05, 09:18.
  • Skrotiz
    • jun 2009
    • 540

Kom ihåg att du behöver 2st propellar som snurra "counter clockwise" och 2st "clockwise".
    Sen tror jag ditt batteri kommer ge för kort flygtid men törs inte riktigt uttala mig om det då jag ej gjort några uträkningar på det.

Kommentar

• PÖ
      • maj 2007
      • 499

Det är många som byter ut sändarmodulen och mottagaren i 9x mot en Frsky. Den är säkrare och har en väldigt smidigt failsafe som funkar på alla kanaler

Kommentar

• markusb
        • jun 2009
        • 1376

Jag hade tagit större batteri. Med 2200 flög jag ca 10min med min tri på ca 1kg. Med 5000 blir det "bara" runt 17min pga extra batterivikt.

Kommentar

• richardtenggren
          • jun 2012
          • 17

Ursprungligen postat av Skrotiz
          Kom ihåg att du behöver 2st propellar som snurra "counter clockwise" och 2st "clockwise".
          Sen tror jag ditt batteri kommer ge för kort flygtid men törs inte riktigt uttala mig om det då jag ej gjort några uträkningar på det.
          Det står ju att propellrarna är en ccw och en cw i varje par. Batteriet råkade jag länka fel, fanns inget större på rctimer än 2200mAh. Ska kolla på hobbyking Hur är det med 3s,4s osv? sedan 25c och så?

Ursprungligen postat av
          Det är många som byter ut sändarmodulen och mottagaren i 9x mot en Frsky. Den är säkrare och har en väldigt smidigt failsafe som funkar på alla kanaler
          Okej, du har ingen tråd att länka eller liknande? Säkrare mot störningar då eller? Räcker det med 8kanaler annars? Tänkte om man i framtiden vill köra FPV typ och kanske ha en pan & tilt till en kamera

Ursprungligen postat av markusb
          Jag hade tagit större batteri. Med 2200 flög jag ca 10min med min tri på ca 1kg. Med 5000 blir det "bara" runt 17min pga extra batterivikt.
          Det var 2200 jag tänkte använda då det var största de sålde men kanske bör gå på ännu större, länkade fel nämligen i morse. Det blir så pass dålig flygtid alltså?:(

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7943

Om du inte flugit tidigare så kommer det att krävas mycket träning innan du överhuvudtaget kan flyga nån form av multikopter.
            M a o - förbered dig på att det kommer att ta sin tid (och kvaddade maskiner) innan du kan flyga och så småningom filma med den kvalitet som du kanske sett vissa göra på Youtube. Säger bara detta så att du inte blir besviken när du försöker första gången för det är definitivt inte så lätt som det ser ut när en erfaren flygare susar runt med sin kopter.
            Lycka till och välkommen till en kul och utmanande hobby hälsar
            Roger

Kommentar

• richardtenggren
              • jun 2012
              • 17

Nä jag förstår det är riktigt svårt, men man måste ju försöka haha

Jag tänkte skaffa lite extra armar till ramen och propellrar direkt eftersom jag insett det kommer bli en hel del krascher. Tänkte börja lära mig köra sen skaffa grejor för filma. Kanske skulle det vara bättre med något system som det där naza om man just vill filma då jag förstått det ska vara ganska lättkört eller är jag fel ute?

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7943

"Lättkört" kan det vara när man kan flyga och har mycket erfarenhet - när man är nybörjare så kan man nog stryka det ordet ur vokabulären...
                Hälsningar
                Roger
                PS: Det svaret är alltså generellt inom denna hobby. Allt ser enkelt ut när kunniga flygare är i farten men även om man som t ex jag är mycket erfaren flygare av vanliga kärror så är det nåt helt nytt att lära sig när man t ex skall börja flyga heli eller multikopters.

Kommentar

• richardtenggren
                  • jun 2012
                  • 17

Jaha, då antar jag att jag klarar mig lika "bra" med multiwii och får lite slantar kvar?

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7943

Ursprungligen postat av richardtenggren
                    Jaha, då antar jag att jag klarar mig lika "bra" med multiwii och får lite slantar kvar?
                    DET kan säkert nån erfaren multikopterbyggare/flygare svara bättre på än jag.
                    Lycka till - och tanken att ladda upp med reservdelar är helt rätt.
                    //Roger

Kommentar

• richardtenggren
                      • jun 2012
                      • 17

Hoppas någon vill svara på det
                      Jag kollade in din hemsida och fick lite svar om batterier i alla fall, men lär väl få hjälp av er erfarna här innan jag klickar hem grejorna

Kommentar

• PÖ
                        • maj 2007
                        • 499

Hobbyking säljer frsky moduler billigt. Den som är gjord för jr-radio passar rakt av och var bara att klicka i på baksidan av min flysky 9x som är exakt samma radio som turnigy 9x.
                        Angående naza, så kan jag säga att den är löjligt lättflugen i atti mode även för en nybörjare. Det är det enda läge jag kör på eftersom jag aldrig flugit heli eller ens sett en quadcopter innan jag köpte en.

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7943

Hej PÖ,
                          Det låter ju fantastiskt för de multicopters jag sett har inte jämt varit så lättflugna trots erfarna piloter.
                          Kanske dags att testa även dessa fula farkoster...
                          Men dom är ju utmärkta att fota/filma ifrån när man väl lärt sig flyga dom.
                          //Roger

Kommentar

• SteffeB
                            • jun 2011
                            • 888

Köp inte motorerna på RcTimer som du funderade på. Det är väldigt svårt att få dem gå perfekt utan obalans. Proppfästena som de säljer på RcTimer går knappt att få raka. Visst, de fungerar till Fpv när du inte har behov av att spela in. Men eftersom ditt mål verkar vara att göra film tycker jag att du ska satsa på dyrare motorer. APC proppar är ett minimum i kvalitet.

Naza är som sagt i princip ett måste. Tycker du det är dyrt med ~1600kr så kommer du lägga den femdubbla siffran på reservdelar om du flyger med annat system. Det är även väldigt smidigt att ställa in.

Turnigy 9x radion kostar ca 1400kr med alla delar som behövs för Frsky-moduler samt programmeringskort för att kunna byta ut mjukvaran i radion billigt. Suverän radio för pengarna fast "proffsen" tycker annat.

Dji 450 ramen är skitbra om du har bra balans i motorerna. Väldigt smidig att jobba med. Finns även GoPro-fästen som passar till den. Köp!

RcTimer 30amp fartreglagen fungerar suveränt efter byte av mjukvara! Det kan jag hjälpa dig med om du betalar portot.

Kommentar

• tvbcom
                              • mar 2012
                              • 79

Jag har köpt 6 motorer och proppar. från RCtimer. Har inte balanserat vare sig motor eller proppar.
                              Kolla filmen jag gjorde, filmat med min gopro som sattes fast med kardborre.
                              Måste nog säga att jag inte fann nåt fel på vare sig motor eller billiga proppar från RCtimer.

Köpte ytterligare 6 motorer (med lite mer power) från RCtimer. Byggde en till Hexa. Samma sak. motorerna funkade felfritt.
                              Med tanke på priset är jag förvånad att det funkade så bra. Hade jag bara tur?

Fartreglagen är också från RCtimer (30amp) som jag senare flashade om, som SteffeB gjort.
                              Blev betydligt bättre och framförallt försvann det vinande ljudet från motorerna.

Kommentar

Arbetssätt...