Bygga quadcopter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • richardtenggren
    • jun 2012
    • 17

Ursprungligen postat av McRegor
    Turnigy 9x kommer ju att kosta dig ca: 800 kr med moms innan du har den i Sverige. Skillnaden jfr den jag länkade till blir ca: 250 kr men för den svensk-sålda har du ju faktiskt en fungerande garanti...
    Nåja - valet är fritt men personligen skulle jag nog välja nåt annat om jag så småningom tänker skicka upp lite dyrbarare kameror i luften - oavsett hur "bra" vissa anser att 9x-radion är.
    //Roger
    Man betalar väl inte moms & tull på produkter under 500, kanske är högre också? Dvs saker man handlar utomlands? Eller har jag fattat fel?

Men alltid bra med ett alternativ Fanns ju Hitec optic5 billigt med, men kanske för få kanaler?
    Men har läst något om nått problem med hexor, typ PPM-sum, kommer jag få detta? hur undgår jag det?

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7943

Ja, du har tyvärr fattat fel. Moms och tullens/postens adminavgift tillkommer ofta speciellt på lite större paket. Småpaket kan slinka igenom Tullen men större paket måste man definitivt räkna med att man får betala moms och adminavgiften på (ofta runt 100-lappen).
      Undantaget är om du handlar inom EU men så är ju inte fallet med detta köp.
      //Roger

Kommentar

• richardtenggren
        • jun 2012
        • 17

http://www.tullverket.se/innehallao/...280005754.html

Okej moms blir det men alltså ingen tull :-) sen brukar man ju kunna be att få värdet nedskrivet :-)

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7943

Tull är inget som i nån större utsträckning påverkar våra grejor utan det är 25 % moms på godset + fraktkostnaden (från icke EU-land) samt den administrativa avgiften som ofta ligger runt 100-lappen. Visst kan paket slinka igenom, och speciellt då mindre paket, men man skall alltid räkna med momsen när man gör sin kalkyl över den aktuella affären. Många som kommenterar priser i forum "glömmer" ofta detta och ibland också fraktkostnaden vilken numera ofta är betydligt högre från Asien än om man handlar inom SE - något som inte var fallet för bara ca: 5 år sedan. Sen är det ju i praktiken nästan omöjligt att reklamera felaktig varor inte minst eftersom det är du själv som får betala full fraktkostnad från Sverige till Asien vilket inte är helt billigt. Så det är en risk man måste ta i beaktande när man handlar "billigt" direkt från Asien. Jodå - jag gör det själv då och då men väljer vilken typ av produkter. Jämfört med för t ex 5 år sedan så handlar jag personligen betydligt mycket mera inom EU numera än från Asien direkt och då inte sällan från Svenska handlare.
          //Roger

Kommentar

Arbetssätt...