Gaui 500XT Quad bygge hjälp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simonarvestrand
    • jan 2012
    • 3850

Varför skall du slita ur alla sladdar?
    Om nazan av nån anledning faktiskt hamnat i safemode så händer ingenting oavsett hur mycket du drar i spakarna.
    testa motorer i servomenyn är inget du skall göra. om rätt kanal är kopplad på rätt ställe så ska du ju få ut samma
    signal om du drar i spakarna.
    Börja om med setupen men låt alla sladdar sitta i . men för allt i världen ha inga proppar monterade.

Kommentar

• remsan
      • jul 2012
      • 595

Allt verkar fint i Naza assistent, men när jag pluggar helikoptern ur dator o försöker starta motorerna med nån av CSC commandot händer inget. Det enda som rör sig är pitchen från Gimballen. VU blinkar 2 ggr (rött?) när jag lägger spakarna i en CSC mode, sen blinkar den en gång var tredje sekund. Roligare än så blir inte :|.

Får nog ratta mera i Naza assistent.

/Remus

Ursprungligen postat av simonarvestrand
      Varför skall du slita ur alla sladdar?
      Om nazan av nån anledning faktiskt hamnat i safemode så händer ingenting oavsett hur mycket du drar i spakarna.
      testa motorer i servomenyn är inget du skall göra. om rätt kanal är kopplad på rätt ställe så ska du ju få ut samma
      signal om du drar i spakarna.
      Börja om med setupen men låt alla sladdar sitta i . men för allt i världen ha inga proppar monterade.

Kommentar

• remsan
        • jul 2012
        • 595

Äntligen fick man start på motorerna.
        Mappade fint i Naza assistent control mode, calibrerade o sparade, startade om och den gick igång.
        Men nu ser man att samtliga motorer snurrar åt fel hål (inte som det står i boken altså).
        Ska man:

1. Fixa rätt propeller för rätt varv (tvärtom som det står i manualen för Gaui bygget)?
        2. Skruva isär den och kolla varför de snurrar tvärtom?

Kommentar

• zooks
          • feb 2012
          • 140

Du bör nog se till så dom snurrar åt det håll som naza-manualen visar.

Kommentar

• remsan
            • jul 2012
            • 595

Tackar!!

Kommentar

• remsan
              • jul 2012
              • 595

Alla motorer snurrar enligt boken nu.
              Fast sladdarna var tvärtom bruksanvisningen av nån anledning.

Batteriet full-laddat, fint väder, ute på gräset.
              Drar igång motorerna. Startade 3 i början, sen 4. Ökar lite, sen plötslig den ena drar igång snabbare och vips Quaden gör en bakåt volt och landar på ryggen i gräset. Ska försöka kalibrera igen och läsa lite runt.

Kommentar

• remsan
                • jul 2012
                • 595

Hm, i Naza's assistent la jag in x=-7 och y=-1 (trodde att man menade GPS'n).
                Naza's MC sitter i 0x0, så nu har jag uppdaterat och kalibrerat igen. Snart kommer testen...

/Remus

Kommentar

• SteffeB
                  • jun 2011
                  • 888

Propparna ska snurra enligt NAZA manualen, inget annat! Du skiftar håll på motorerna genom att byta plats på 2 av 3 motorkablar. Alltså de kablar som går ut ifrån fartreglaget.

Du verkar vara helt grön på det här. Tänk efter vad du håller på med. Står det barn i närheten där du flyger kan du vanställa dem för resten av livet med din "leksak". Tänk på att sladdriga proppar kan gå sönder "i luften", ha därför aldrig motorerna i huvudhöjd på dig själv eller andra.

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Kommentar

• remsan
                    • jul 2012
                    • 595

Tack för svar! Det stämmer, är hel grön på detta .
                    Inga barn runt om mig, plats finns det, jag testar i min trädgård, nästan 2000 kvm tomt så det är bara jag som kan bli skadat.
                    Proppen hoppade ur, precis som du sa. Ska leta imorgon i gräset efter skruven .

Ursprungligen postat av SteffeB
                    Propparna ska snurra enligt NAZA manualen, inget annat! Du skiftar håll på motorerna genom att byta plats på 2 av 3 motorkablar. Alltså de kablar som går ut ifrån fartreglaget.

Du verkar vara helt grön på det här. Tänk efter vad du håller på med. Står det barn i närheten där du flyger kan du vanställa dem för resten av livet med din "leksak". Tänk på att sladdriga proppar kan gå sönder "i luften", ha därför aldrig motorerna i huvudhöjd på dig själv eller andra.

Kommentar

• SteffeB
                      • jun 2011
                      • 888

Har du skruv till proppen?? inte mutter? Jag kör med vanliga låsmuttrar. De lossnar inte!
                      Har som vana att känna efter att propparna sitter fast innan flygning eftet att de lossnat för mig en gång.

Känner du att du har koll på inställningen av Naza? Har du fått till failsafen? Kalibrerat fartreglagen?

Kommentar

• remsan
                        • jul 2012
                        • 595

Nu ersatte jag den med en mutter. Hittade inte den originella svarta rundformade mutter. I Naza har jag kört TX Calib på GPS Atti, Atti och Man mode, sparat varenda gång. Har tagit bort gimballen och sparat även det i Naza. Som mounting har jag haft 0, 0, 0 på xyz koordinaterna. Allt sitter i mitten förutom GPS'n, som är (-7cm, -1cm) ungefär från mittpunkten.
                        Failsafen har jag inte kalibrerat i Naza med TX calibration. Var osäkert på om man ska göra det, men det låter på dig att det är ett måste. Kalibrera fartreglajen, tänker du på Throttle i TX Calib? Allt ser fin o grön där i de 3 modes.

Försökte imorse få upp den , men så fort man trycker på gas så hoppar den på ryggen väldig kraftigt, man blir lite rädd att gps'n tar stryk för eller senare .

Ska läsa på vidare, tack alla för era svar.

Kommentar

• SteffeB
                          • jun 2011
                          • 888

Vad har du för fartreglage?

Kommentar

• Stiffe
                            • jan 2012
                            • 991

Du behöver inte kalibrerara tx i varje mode däremot måste 2-3 lägesbrytaren vara i rätt fält ( blåmärkt ) när du rör switchen , har du fått till det ? startar du den ( försöker lyfta) i attimode ? är du säker att motorerna snurrar på rätt håll enligt bilden i Naza manualen och propellrarna sitter rätt på motorerna ? , har du ställt in rätt konfig ( tex Quad X ) ?

Kommentar

• remsan
                              • jul 2012
                              • 595

Ska göra nu en film med Naza inställningarna, med Quaden och själva försökningen. Det lär ta nån timma.

/Remus

Kommentar

• remsan
                                • jul 2012
                                • 595

Här kommer filmen i stora drag.
                                Man ser hur jag har (inte) konfigurerat Futaba, DJI Naza o sedan crashen.

Kommentar

Arbetssätt...