Gaui 500XT Quad bygge hjälp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjerred
    • aug 2012
    • 172

Sluta inte visa oss dina framsteg! Så snabbt du klarat av inkörningen, tack vare din optimism och de hjälpsamma här på forumet. Du valde också utrustning i toppklass.
    Hoppas att du fortsätter dokumentera på youtube.
    Lars

Kommentar

• remsan
      • jul 2012
      • 595

Tack Lars .

Jag har testad sen dess kamera positionen på min gimbal. Har även försökt fixa den fram o bak men det blev allt för många vibrationer, så jag vände den som den ska.
      Just nu sitter man och testar de gain värdena för pitch/roll i Naza för gimball.
      Är inte riktig nöjd med rörelserna (hur den svarar) som du ser i denna video:

Just nu har jag 20% - 20% för pitch och roll. Ska prova och ändra sedan köra lite.
      Värt att nämna att jag gick bakom den, så jag gjorde nog massor med små rörelser med spakarna som inte skulle behöva :stupido2:

/Remus

Ursprungligen postat av bjerred
      Sluta inte visa oss dina framsteg! Så snabbt du klarat av inkörningen, tack vare din optimism och de hjälpsamma här på forumet. Du valde också utrustning i toppklass.
      Hoppas att du fortsätter dokumentera på youtube.
      Lars

Kommentar

• bjerred
        • aug 2012
        • 172

Tack för att du fortsätter dela med dig av erfarenheterna. I väntan på nästa version av FW för APM2 modifierar jag underredet till min hemmadesignade hexa. Plats för två Lipon, kamera, BECs och så'nt. LEDremsor ska göra det lättare att på långt håll se vad som är fram och bak!
        Lars

Kommentar

• remsan
          • jul 2012
          • 595

Nu har jag tittad på lite hur kameran beter sig vid "pitchning". Det var ett stort missnöje... Vibrationerna visar på vilket dålig sätt har man satt up kameran på gimballen.
          Jag försökte få längre fram kameran för att slippa se i videon gimballen. Men men...
          Tillbaka till rutan ett.

Kommentar

• Stiffe
            • jan 2012
            • 991

20 % låter lite, jag kör 40-50 % iaf

Kommentar

• remsan
              • jul 2012
              • 595

Nu drog jag tillbaka kameran på gimballen (så att man inte har nån trampolin effekt). Ändrade i DJI Naza pitch till 40% och roll till 30% och testade igen (med 120 FOV). Det blev inte alls bra, man blir nästan sjösjuk av det.

Ska prova och koppla loss gimballen och se skillnaden.
              Senast redigerad av remsan; 2012-08-31, 09:02.

Kommentar

• simonarvestrand
                • jan 2012
                • 3850

Hur vibrationsfri är själva maskinen ? en gimball tar ju bort minimalt med vibrationer ( beroende på upphängning)
                ser ut som den stabiliserar ganska ok men vibrationer i maskinen förstör filmen.

Balanserat proppar ordentligt ? mycket vibbar i motorer ?

Kommentar

• remsan
                  • jul 2012
                  • 595

Propparna har jag stabiliserat (så gott jag kunde) innan denna flygning. Men som du säger, efter ett antal krasher så är maskinen nog inte längre "vibrationsfri" så man kanske skulle titta på att byta lite delar i rammen eller byta till en annan ram.
                  Ska försöka filma den medan den hovrar och sen posta filmen ikväll. Tack för svar.

Kommentar

• simonarvestrand
                    • jan 2012
                    • 3850

Plocka av proppar och känn sedan på armarna när du varvar upp så ser du om du behöver balansera motorer.

Kommentar

• remsan
                      • jul 2012
                      • 595

Det var inte mycket vibrationer.
                      2 av mina props är lite skadade (från tippning vid landning), kanske detta kan vara en orsak till vibrationer.
                      Nu har jag testad och filmat lite. Det första visar jag hur gimballen fungerar (har precis uppdaterat den senaste Naza assistant + firmware). Den andra testen är när man har full trottle. Man ser inte några vibrationer i motorerna.

Får testa vidare...

Kommentar

• simonarvestrand
                        • jan 2012
                        • 3850

hackar det i gimballen när den står still och du ger fullgas?
                        hack i proppar gör garanterat vibrationer

Kommentar

• remsan
                          • jul 2012
                          • 595

Det hackar ibland vid fullgas, ja. Och 2 props är lite skadade (det ena props kant topp ser ut som såg tänder).

Funderar på mer o mer att ta bort gimballen. Pitchup har inte heller svarat med vilka inställningar de har gjort deras film (när det gäller Photoflier filmen som de har på hemsidan).

Tyckte att rcexplorer har ett bra exempel på kamera hemmagjord stativ.
                          Senast redigerad av remsan; 2012-08-31, 19:41.

Kommentar

• simonarvestrand
                            • jan 2012
                            • 3850

bra proppar gör otroligt mycket på flygegenskaperna och vibbarna. ( är väl vibbarna som påverkar flygegenskaperna)
                            jag kör endast med apc för tillfället, otroligt bra proppar som man sällan eller aldrig behöver balansera

är det bra väder imorgon skall jag göra en liten filmsnutt och visa hur det kan se ut med kameran stumt monterad på min.

Kommentar

• remsan
                              • jul 2012
                              • 595

Tackar, det vore trevligt. Jag kör också APC men har ganska svårt att starta med gimballen. Det händer att den ramlar på sidan (man är nybörjare också) och då kommer det lite hack i propsen (bifogade bilden)

Klicka på bilden för större version

Namn: 2012-08-29_Quadcopter_Elici.jpg
Visningar: 1
Storlek: 33,4 KB
ID: 490489

Kommentar

• simonarvestrand
                                • jan 2012
                                • 3850

Byt proppar och det kommer bli mindre vibbar
                                hur kommer det sig att den är svår att starta ?
                                vad väger den flygfärdig?

Kommentar

Arbetssätt...