Gaui 500XT Quad bygge hjälp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • remsan
    • jul 2012
    • 595

Den väger 1950g. Gimbalen står för minst 500g tror jag.
    Ibland den drar lite mer till höger eller vänster när den startar. Är jag i gräset så fastnar det lite i gräset och vips.. tippar den åt det hållet.
    Men oftast lyckas jag parera det och drar åt andra hålet och då får jag upp den.

Kommentar

• simonarvestrand
      • jan 2012
      • 3850

Min tanke va om du skulle prova 8" proppar , tycker dom flesta sakerna flyger bättre med dom
      men din kanske väger lite för mycket för det.

Kommentar

• simonarvestrand
        • jan 2012
        • 3850

Här kommer en filmsnutt som jag gjorde igår kväll , tyvärr med lite imma eller något på linsen, och med dom två
        svarta prickarna på linsen som fanns
        där när jag bytte till mig linsen. ( blev blåst )
        en
        dast plastfästet från kartongen till gopron och ett lager biltema dubbelhäftande upp spänt med buntband.
        helt oklippt därav väntan i början.
        <span style="color: rgb(51, 51, 51); background-color: rgb(250, 250, 250); ">

Kommentar

• bjerred
          • aug 2012
          • 172

Simonarvestrand, jag vill kommentera din video, men då styr jag iväg off-topic! Vill du öppna en ny tråd, t.ex. "gopro utan gimbal", så kan jag berömma videon där!
          Lars

Kommentar

• simonarvestrand
            • jan 2012
            • 3850

är inte ute efter kommentar på videon. det diskuteras vibrations problem på remsans maskin och jag visar hur vibrationsfritt det bör vara innan gimball för att få den att lira bra. tror nämligen inte problemen ligger i upphägning eller gimball utan snarare vibbar.
            jag lovade en filmsnutt och visade den. vill du förstöra tråden mer och skapa diskutioner om detta?

Kommentar

• remsan
              • jul 2012
              • 595

Tack för videon! Det fungerar bra, verkligen.

Gjorde en test idag; filmade som vanlig med gimbal (de första 30 sek), gick in i DJ Naza och "disable'ade" gimbalen sedan startade quaden igen. Vilken skillnad... det kan ni själva se ...

Så, min problem ligger i gimbalen (konfiguration eller nåt annat).
              Senast redigerad av remsan; 2012-09-02, 20:09.

Kommentar

• simonarvestrand
                • jan 2012
                • 3850

Ursprungligen postat av bjerred
                Jag ber om ursäkt, ville bara fråga en sak, ska hålla mig borta.
                Du behöver inte be om ursäkt, och du får gärna ställa frågor, men ta det lite försiktigt med att gnälla på hur folk skriver i trådar, kanske jag som missuppfattade din mening i ditt inlägg.

det är inte heller farligt med några offtopic frågor i en tråd.

Kommentar

• simonarvestrand
                  • jan 2012
                  • 3850

Ursprungligen postat av remsan
                  Tack för videon! Det fungerar bra, verkligen.

Gjorde en test idag; filmade som vanlig med gimbal (de första 30 sek), gick in i DJ Naza och disablade gimbalen sedan startade quaden igen. Vilken skillnad... det kan ni själva se ...

Så, min problem ligger i gimbalen (konfiguration eller nåt annat).
                  Ett litet långskott men kan det vara så att du har brutalt hög gain så den självsvänger med så korta svängningar hela tiden ?

Kommentar

• remsan
                    • jul 2012
                    • 595

Det kan vara! Sist hade som sagt 60% på pitchen. Så jag ska börja om imorgon från 0-10% .
                    Tackar!

Kommentar

• remsan
                      • jul 2012
                      • 595

Igår blåste på ordentlig. Var lite stressad, så jag försökte få upp quaden ganska snabbt. Antagligen kom jag åt flygläge spaken och landade i M. Quaden började ta fart åt högern ganska snabbt på 2 m höjd. Försökte fixa till det men det hjälpte inte, så jag tog ner throttle. Då ramlade den på gräsmattan och vips, gimbalen gick sönder. Försökte lappa den så gott jag kunde. Man får vara lite mera försiktigt nästa gång :(.

Klicka på bilden för större version

Namn: 2012-09-05_Quadcopter_Skada_lite.jpg
Visningar: 1
Storlek: 32,1 KB
ID: 490565

Kommentar

• remsan
                        • jul 2012
                        • 595

Gick inte alls att lyfta upp quaden idag. Och det var inte i M läge som jag trodde. Satt efter och tänkte lite.. jo, jag la in den nya firmware (2.02) i Naza utan att kalibrera om ESC... aj aj aj... Dags att kalibrera de innan man tar sönder nåt annat.

.............

Nu har man kalibrerat klart och provkört lite. Det drar en hel del till höger. Tycker det är lite skillnad mot denna firmaware och den gamla. Man behöver kompensera direkt när man flyger.
                        Senast redigerad av remsan; 2012-09-07, 18:48. Anledning: testkörning

Kommentar

• remsan
                          • jul 2012
                          • 595

Kvällens insats.... 2% pitch och 2% roll.

Det ser ut att roll behövs öka en hel del. Vibrationer finns fortfarande, kommer att testa lägga pitch på 0% för nästa test körning.

Kommentar

• bjerred
                            • aug 2012
                            • 172

Remsan, jag tycker du flyger jättefint och vågar knappt hoppas kunna flyga lika välkontrollerat! Är det gimbal du trimmar nu?
                            Jättekul att följa dina framsteg.
                            Lars

Kommentar

• remsan
                              • jul 2012
                              • 595

Ursprungligen postat av bjerred
                              Remsan, jag tycker du flyger jättefint och vågar knappt hoppas kunna flyga lika välkontrollerat! Är det gimbal du trimmar nu?
                              Jättekul att följa dina framsteg.
                              Lars
                              Tackar! Jo, det är gimbalen jag försöker trimma in och få bort oönskade skakningar i pitchen.

Kommentar

• remsan
                                • jul 2012
                                • 595

Idag testade jag med 0%pitch och 0% roll. Man får ratta till den pitch man vill ha i luften tänkte jag.
                                Har inte lyckats få denna gimbal fungera på ett bra sätt. Jag tycker man har blivit av med de mesta vibrationerna. Den senaste video:

Kommentar

Arbetssätt...